آموزش درست نمودن مشهورترین غذای چینی در جهان

۴ شنبه ۱۷ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

یکی از معروف‌ترین بشقاب‌های چینی در سراسر جهان که با اندکی تغییر در همه جا طرفدار فراوان دارد؛ چاپ‌سویChop suey اصلی شامل گوشت قرمز یا سفید به همراه سبزیجات است که روی حرارت زیاد تفت داده شده و معمولا با نیمرو سرو می‌شود. گاهی اوقات چاپ سوی آبدار است و در سایر موارد خشک تهیه می‌شود. اگر این غذا با نودل یا رشته همراه شود به چومین chow mein تغییر نام می‌دهد.
عکس
آشپزی
تصور عمومی از آشپزی چینی در ایران خیلی خوشایند نیست. انواع حشرات و حیوانات عجیب و غریب که به سیخ کشیده و کباب می‌شوند یا مانند خورش پخته می‌شوند، ایرانی‌ها را از غذای چینی فراری داده است. ضرب‌المثل‌هایی هم در این‌باره رواج دارد که به این وحشت از آشپزی چینی دامن می‌زند. یکی از این ضرب‌المثل‌ها می‌گوید: هرچیزی که می‌جنبد قابل خوردن است! و در مثل دیگری می‌گویند هرچیز در دریا جز زیردریایی، در هوا جز هواپیما و در خشکی به جز قطار قابل خوردن است! اما واقعیت امر چیز دیگری است. درست است که چینی‌ها به دلیل جمعیت زیاد و دوره‌های طولانی قحطی همه‌چیز خوار شده‌اند اما بیشتر جمعیت چین، رژیم غذایی تقریبا مشابه با دیگران دارند. نکته مهمی که در آشپزی چینی وجود دارد و معمولا اشتباه می‌شود این است که مدت زمان پخت غذاهای چینی کم است و این تصور را به وجود می‌آورد که موادغذایی خام است اما درحقیقت ابزار آشپزی چینی باعث پخت سریع غذا می‌شود که مهم‌ترین وسیله آن ووک wok است. wok تابه‌ای مخروطی است که بسیار نازک بوده و به سرعت داغ می‌شود؛ بنابراین وقتی از ووک استفاده نمی‌کنید باید مدت زمان پخت را بالا ببرید. حرارت در آشپزی چینی بسیار مهم است و از اجاق‌هایی استفاده می‌شود که شعله متمرکز دارند و تا ۴۰۰درجه سانتی‌گراد حرارت تولید کرده و در مدت زمان کوتاهی مواد غذایی را طبخ می‌کنند. روغن مصرفی در آشپزی چینی معمولا روغن کنجد است که تحمل بالایی در برابر حرارت دارد. تفاوت عمده دیگری که بین آشپزی شرق دور با سایر نقاط جهان وجود دارد، این است که در آشپزی چینی، کره‌ای و ژاپنی، معمولا مواد غذایی را بدون ادویه و طعم‌دهنده تهیه می‌کنند. گاهی کمی سیر یا زنجبیل کل عطر و طعم غذا را تامین می‌کند، درعوض طعم‌دهنده‌ها را سر میز و هنگام سرو غذا قرار می‌دهند تا به سلیقه خودتان به غذا اضافه کنید. نوعی روغن در آشپزی چینی و تایلندی به نام روغن ماهی یا fishoil به غذا اضافه می‌شود که با ذائقه ایرانی سازگاری ندارد و بهتر است حذف شده یا با روغن مایع معمولی -بسته به نوع دستور غذا- جایگزین ‌شود. یک نکته دیگر هم راجع به آشپزی چینی قابل ذکر است و آن اینکه طبخ چینی سریع انجام می‌شود؛ بنابراین زمانی برای لعاب انداختن مواد در غذا وجود ندارد؛ به همین دلیل از نشاسته ذرت corn starch برای لعاب دادن استفاده می‌شود. تفاوت نشاسته با آرد این است که نیازی به تفت دادن ندارد و غذا بوی خامی آرد را نمی‌گیرد اما باید حتما قبل از اضافه کردن به غذا در چند قاشق غذاخوری آب سرد حل ‌شود تا در غذا گلوله نشود. موادی که کاربرد فراوانی در آشپزی چینی دارند شامل مواد زیر است:
روغن کنجد، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای، زنجبیل تازه، سویاسس، روغن ماهی، جوانه گندم و ماش، سیر، آب مرغ و گوشت، بادام زمینی نیمکوب و نشاسته ذرت از مهم‌ترین مواد مصرفی در آشپزی چینی است و همین‌طور که می‌بینید، خبری از زردچوبه، دارچین و ادویه‌جات دیگر نیست‌ اما درعوض غذایی که می‌خورید، بسیار سالم است، البته اگر خبری از موجودات عجیب و غریب در آن نباشد!
Chop suey
شما می‌توانید این دستور غذایی را به عنوان پایه درنظر گرفته و بنا به سلیقه و ذائقه خود، انواع مواد و ادویه‌جات را که در آشپزی خودتان مصرف می‌کنید به آن اضافه کنید.
مواد لازم برای ۴ نفر:
سینه مرغ بی‌استخوان: ۶۰۰ گرم، خلالی ریز
فلفل قرمز تند: یک عدد، خرد شده
فلفل دلمه‌ای سبز: یک عدد، خلالی ریز
کنسرو بامبو شوت: یک عدد، خلالی ریز
زنجبیل تازه: یک تا ۲ قاشق چای‌خوری، رنده‌شده
سیر: ۳حبه، رنده شده
روغن کنجد: ۴ قاشق غذاخوری
سویاسس: ۴ قاشق غذاخوری
آب مرغ: نیم لیتر
نشاسته ذرت: یک قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
روش تهیه:
۱- روغن کنجد را روی حرارت بالا داغ کنید و مرغ را تا جایی در آن تفت دهید که رنگ گرفته و پخته شود. این مرحله با تابه و حرارت عادی حدود ۸دقیقه زمان می‌برد.
۲- سبزیجات را همراه زنجبیل و سیر اضافه کرده و تفت دهید تا نرم شده و عطر سیر و زنجبیل را بگیرد.
۳- سویاسس و آب مرغ را اضافه کرده و صبر کنید به جوش آید.
۴- نشاسته را در کمی آب سرد حل کرده و به غذا اضافه کنید. هنگامی‌که کمی غلیظ شد، نمک و فلفل آن را اندازه کرده و با نودل یا نان سرو کنید.
نکات:
۱- برای آنکه مرغ آب نیندازد،، آن را در ۲مرحله تفت دهید.
۲- درصورت نیاز کمی روغن اضافه کنید.
۳- از اضافه کردن آب لیموترش غافل نشوید.
۴- بامبو شوت نوعی ریشه است که کنسرو آن در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود. اگر در دسترس‌تان نبود،‌ از هر سبزی‌ای که مایلید (مانند کرفس، هویج، جوانه گندم یا…) استفاده کنید.
۵- اگر غذا را با نودل سرو می‌کنید، نودل را به آن اضافه کرده و پس از پختن سرو کنید.

مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، خبرها روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.