آموزش دوخت روکش برای صندلی‌ و مبل دسته‌دار

برترین مجله اینترنتی ایران

  با دوخت لباسی برای صندلی‌های دسته‌دار تاشو خانه‌تان که تا حدی قدیمی شده‌اند، می‌توانید جانی دوباره به آنها دهید و از یک عنصر بسیار معمولی و پیش پا افتاده، عنصری تاثیرگذار و زیبا به وجود آورید.

صندلی‌های دسته‌دار تاشو، هم برای کاربرد داخلی فضا و هم برای استفاده در فضای خارجی خانه گزینه‌های ارزان و مناسبی هستند. اما با مرور زمان، ساختار چوبی و پارچه قسمت‌های روکش‌دار آن آسیب می‌بیند. دوخت یک لباس مبل ساده برای این نوع صندلی‌ها، کمک می‌کند تا چوب و پارچه آنها نو بماند و دیرتر فرسوده شود و اگر فرسوده شده است کمک می‌کند تا صندلی جلوه‌ای نو و جدید به خود بگیرد و جلوه دکوراسیون فضا به کلی متحول شود. استفاده از لباس برای این صندلی‌ها همچنین کمک می‌کند تا صندلی برای استفاده، راحت‌تر شود.

انتخاب پارچه مناسب برای این کار بسیار مهم است. اگر از صندلی استفاده روزانه می‌برید، یک پارچه مخصوص رومبلی با وزن متوسط و قابل شست‌وشو مانند پارچه‌های پنبه‌ای با بافت محکم گزینه مناسبی است. برای فراهم کردن جلوه‌ای شیک‌تر اما مقرون به‌صرفه برای اتاق غذاخوری نیز، می‌توانید از پارچه‌های شکیل‌تر مانند مخمل استفاده کنید. برای لباس صندلی‌های موجود در اتاق کودک نیز پارچه‌های پنبه‌ای با طرح حیوانات و دیگر طرح‌های کودکانه گزینه‌ای مناسب هستند.

اندازه‌گیری و برش الگو

لباس صندلی که در این مطلب قصد داریم نحوه دوخت آن را به شما آموزش دهیم، تماما از یک نوع پارچه دوخته می‌شود، اما شما می‌توانید برای صرفه‌جویی، پانل‌های قسمت‌های مختلف الگو را روی تکه پارچه‌هایی که از پروژه خیاطی‌های قبلی‌تان باقی مانده برش دهید؛ اما قبل از آن، مطمئن شوید که شرایط شست‌وشوی تمام تکه پارچه‌ها با هم جور در می‌آید.

قسمت‌های مختلف صندلی را اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن اندازه‌ها، الگوی لباس صندلی را روی کاغذ الگو یا روزنامه ترسیم کرده و برش دهید. در نظر گرفتن ۲٫۵ سانتی‌متر جای دوخت هنگام برش الگو نباید فراموش شود. سپس الگوها را روی پارچه انداخته و آن را برش دهید؛ سپس قطعات پارچه را به هم کوک بزنید در نهایت با چرخ خیاطی لباس را دوخته و آماده کنید. در ادامه به مراحل اندازه‌گیری و برش الگو توجه کنید:

۱٫ قسمت‌های مختلف صندلی را اندازه‌گیری و عرض و طول هر پانل را یادداشت کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پانل A و B پانل‌های قسمت جلو و پشت صندلی از بالا تا پایین هستند. پانل‌های C وD نیز مربوط به قسمت داخل دسته صندلی و کنار صندلی از بالا تا پایین، پانل E پهنای دسته‌ها، G ضخامت قسمت افقی تکیه‌گاه،  Hضخامت قسمت عمودی تکیه‌گاه، I بخش لبه بالایی تکیه‌گاه تا دسته‌های صندلی و F قسمت شروع دسته‌ها تا زمین است.

۲٫ الگوی قسمت جلوی صندلی را برش دهید. برای این کار، الگوی پانل A را برش داده و نواری با طول F و عرض H را از دو طرف قسمت تحتانی الگو به صورتی که در تصویر می‌بینید خارج کنید.

۳٫ الگوی قسمت پشت صندلی را با استفاده از الگوی B روی پارچه برش دهید. برای تکمیل الگو، نوارهایی به عرض H و طول I از دو طرق فوقانی الگوی پانل پشت برش داده و خارج کنید.

۴٫ هنگام برش الگو، حتما به اندازه ۲٫۵ سانتی‌متر اضافه برای جای دوخت در نظر بگیرید. همچنین حین برش پارچه‌ها، راه بافت پارچه و همچنین هم‌خوانی طرح پارچه، زمانی که کنار قطعات دیگر قرار می‌گیرد را رعایت کنید. پس از برش تمام پانل‌ها، آنها را کنار هم قرار داده و از سمت پشت پارچه با سوزن ته‌گرد به هم متصل کنید.



مراحل دوخت لباس

۱٫ ابتدا باید پانل‌های مربوط به دسته‌ها را سر هم کنید. برای این کار، پارچه‌های مربوط به پانل‌های D و C وE را در حالی که پشت پارچه به سمت شماست، به هم در جای خود متصل کنید؛ طوری که نوار E روی دسته صندلی قرار گیرد. این پانل را از یک سمت به پانلC  و از سمت دیوار به پانل D متصل کنید و کوک بزنید. 

۲٫ پارچه‌های برش خورده پانل‌های A و B را در سمت روی پارچه قرار دهید و کوک بزنید. دو گوشه زائد بالای این پانل‌ها یعنی قسمت G الگو را بیرون آورده و به صورت پیکان در آورید و سپس با کمک قیچی گوشه‌ها را تمیز و صاف کنید.

۳٫ پانل‌های قسمت نشیمن‌گاه و جلوی صندلی را سر هم کنید. پانل‌های A و Cو Dو E را در این مرحله باید به هم متصل کنید و کوک بزنید و آنها را روی صندلی کشیده و تست کنید.

۴٫ در این مرحله باید پانل پشت صندلی را اضافه کنید و آن را از دور تا دور به پانل‌های Aو Dو E کوک بزنید.

۵٫ لباس را بررسی کنید؛ در صورت نیاز، جای کوک‌ها را عوض کنید و اگر ایرادی وجود دارد آن را برطرف سازید. حال لباس را از روی صندلی بردارید و دور تا دور آن را طبق کوکی که زده شده، با چرخ خیاطی بدوزید. سپس لباس را به روی اصلی پارچه برگردانید.

۶٫ در نهایت روی دوخت‌های دورتادور لباس را مجددا دوخت زیکزاک بزنید تا نتیجه و جلوه کار تمیزتر شود. سپس روی درزها و دوخت‌ها را اتو بزنید.
 


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.