آموزش روت کردن Nexus 7 ، Galaxy Nexus و Nexus S

انسان ها همیشه عاشق این هستند که بتوانند تمام اجزای پیرامون خود را کنترل کنند و در واقع قدرتی برای تغییر داشته باشند . چیزی که بتواند جلوی خواسته های یک انسان را سد کند ، از نظر او ناخوشایند است . این بحث در دنیای دیجیتال نیز مطرح میباشد و کاربران دوست دارند که همواره آزادی عمل را تجربه کنند . مثلا بتوانند روی کامپیوتر ، گوشی یا تبلت خود ، برنامه های دلخواه شان را نصب کنند . حالا اگر عاملی باعث گرفتن این آزادی عمل از کاربران شود ، خیلی سریع به فکر دور زدن و خلاصه از بین بردن آن می افتند .

در دنیای سیستم عامل های کامپیوتر عده ای از کاربران هستند که به عنوان کاربر معمولی شناخته میشوند و سطوح دسترسی کمی برای نصب برنامه های مورد نظرشان دارند و عده ای دیگر که مدیر ( Administrator ) سیستم هستند میتوانند هر برنامه ای را نصب کرده  و تنظیمات مختلف را تغییر دهند . البته در سیستم عامل های کامپیوتر میتوان با ساخت یک حساب کاربری مجزا ، تفاوتی بین یک کاربر عادی و یک مدیر قایل شد ؛ اما در سیستم عامل های مخصوص موبایل و تبلت اینگونه نیست .

در واقع در سیستم عامل های موبایل و تبلت ، محدودیت هایی روی سیستم عامل دستگاه از سوی کارخانه سازنده اعمال میشوند تا جلوی تغییرات ناخواسته گرفته شود . چون اگر فرد تازه کاری به قسمت های مختلف دستگاه برود و بدون آگاهی دست به تغییراتی بزند ، ممکن است سیستم عامل آسیب ببنید و مشکل ساز شود .

اما بحث امروز ما در مورد فراگیرترین سیستم عامل دنیای موبایل ها و تبلت هاست . محصول شرکت بزرگ گوگل یعنی آندروید . در آندروید نیز این محدودیت ها وجود دارند و برای دور زدن آنها باید به اصطلاح دستگاه را Root کرد . اما اگر میخواهید با واژه Root ، چرایی انجام این کار و روش انجام آن آشنا شوید ، پس با گویا آی تی همراه باشید ……..


Root چیست ؟ به صورت کلی Root یعنی ریشه . در واقع روت در دنیای دیجیتال معنای دسترسی به همه چیز را میدهد . مخصوصا در سیستم عامل های گنو لینوکسی که با واژه Root زیاد سر و کار دارند و کاربر Root بالاترین سطح دسترسی را در اختیار خواهد داشت .

چرا باید دستگاه خود را Root کنیم ؟ همانطور که گفتیم در سیستم عامل های موبایلی ، محدودیت هایی وجود دارد که باعث میشوند تا ما نتوانیم برخی اپلیکیشن های مد نظر خود را نصب کنیم و یا به تنظیمات پیشرفته تری دسترسی داشته باشیم . با روت کردن دستگاه میتوانید محدودیت ها را از بین برده و بالاترین سطح دسترسی به هسته سیستم عامل را ایجاد کنید .

چگونه دستگاه خود را Root کنیم ؟ بحث اصلی این مطلب نیز درباره همین موضوع میباشد . پس با ما همراه باشید ……


برای روت کردن سریع دستگاه های سری نکسوس ( مانند نکسوس ۷ ، گالکسی نکسوس و نکسوس اس ) قصد داریم تا از برنامه Nexus Root Toolkit استفاده کنیم . این روش کاملا درست عمل میکند و فقط روی دستگاه های سری نکسوس تاثیر گذار میباشد .

لازم به ذکر است که در طی انجام این مراحل ، تمامی اطلاعات موجود در دستگاه شما از بین خواهند رفت . پس ابتدا از فایل ها و اطلاعات ضروری روی دستگاه خود یک پشتیبان تهیه کنید . همچنین باید بوت لودر دستگاه خود را به منظور نصب کاستوم رام جدید ، آنلاک کنید .


نصب برنامه Next Root Toolkit

شما میتوانید برنامه Nexus Root Toolkit که توسط تیم WugFresh توسعه داده میشود را از وبسایت معتبر سافت پدیا دریافت کنید ( دریافت فایل از پایان مطلب ) . فایل اجرایی این برنامه را پس از دانلود اجرا کنید تا مراحل نصب انجام شود . بلافاصله پس از اتمام عملیات نصب ، این برنامه به صورت خودکار اجرا خواهد شد . اکنون مدل دستگاه خود و نسخه ای از آندروید که دستگاه شما از آن استفاده میکند را انتخاب کنید .

البته اگر از مدل دستگاه خود مطمئن نیستید ، کافیست به قسمت Setting و سپس About دستگاه بروید تا اطلاعات لازم را کسب کنید .

 نصب درایور

مطمئن شوید که درایور دستگاه خود را به درستی روی کامپیوترتان نصب نموده اید . به شکلی که بتواند ارتباط میان کامپیوتر و دستگاه آندرویدی تان را به خوبی برقرار کند . برنامه Nexus Root Toolkit شامل سیستمی پیکربندی اتوماتیک نیز میباشد . البته اگر این بخش با خطا مواجه شد ، ابزار مذکور میتواند شما را در پیکربندی دستی همراهی کند .

همچنین به منظور آنلاک و روت کردن دستگاه ، شما باید قابلیت USB Debugging را در بخش تنظیمات آندروید فعال کنید . بدین منظور به بخش Settings رفته و قسمت Developer options را باز کنید . حالا گزینه OFF در بخش بالای این قسمت را به ON تغییر داده و گزینه USB Debugging را فعال نمایید .

اکنون برای شروع کافیست که دکمه Full driver installation guide – Automatic + Manual را در برنامه Nexus Root Toolkit را کلیک کنید .

در صورتی که در حال استفاده از ویندوز ۷ هستید میتوانید دکمه Automatic Driver Configuration را کلیک کرده تا خیلی راحت از این مراحل عبور کنید .

هنگامی که پیغام زیر را مشاهده کردید ، دستگاه خود را با استفاده از کابل USB به کامپیوترتان متصل کنید . پس از اینکه ویندوز عملیات نصب درایور را به پایان رساند ، روی دکمه OK کلیک کنید .

اگر روش بالا به درستی عمل نکرد ، باید مراحل موجود در پنجره Driver Setup ( تصویر ۵ ) را طی کنید تا درایور به صورت دستی نصب شود .


پشتیبان گیری از اطلاعات شما

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ، در حین انجام کار ، اطلاعات شما از روی دستگاه حذف خواهند شد . بنابراین برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود میتوانید به بخش Backup + Restore در برنامه Nexus Root Toolkit بروید . اکنون در این بخش روی دکمه Backup کلیک کنید .

سپس پنجره جدیدی باز شده که در آن باید روی دکمه Create Android Backup File کلیک کنید . حالا روی صفحه دستگاه آندرویدی تان نیز پیغامی ظاهر میشود که باید روی دکمه Backup ضربه بزنید . در این مرحله از اطلاعات و اپلیکیشن های شما پشتیبان گیری شده است .

برای پشتیبان گیری از فایل های چند رسانه ای ( صوتی ، تصویری و ویدیویی ) کمی پایین تر آمده و در بخش Backup Virtual SDcard ، دکمه ی Backup data / media را کلیک کنید .

آنلاک و روت کردن

اکنون به سراغ آنلاک کردن دستگاه میرویم . در صفحه اصلی برنامه روی دکمه Unlock کلیک کنید . این کار باعث حذف تمامی اطلاعات روی دستگاه میشود . پس باز هم مراقب باشید که قبل از ادامه دادن کار ، حتما از اطلاعات خود پشتیبان گیری کرده باشید .

پس از کلیک روی دکمه Unlock پیغامی در دستگاه ظاهر میشود که از شما درخواست تایید به منظور آنلاک کردن بوت لودر میکند . پس از موافقت از سوی شما ، بوت لودر آنلاک خواهد شد و تمامی اطلاعات پاک شده و همه تنظیمات به حالت تنظیمات کارخانه باز میگردند . قبل از ادامه کار دوباره باید حالت USB Debugging را فعال کنید . پس با همان روش قبلی این کار را انجام دهید .

اکنون در صفحه اصلی برنامه ، گزینه Do not flash CWM را انتخاب کرده و دکمه Root را کلیک کنید .

هنگامی که فرآیند روت شدن دستگاه به پایان رسید ، اپلیکیشن SuperSU را در دستگاه خود باز کرده و SU binary را آپدیت کنید .

حالا اپلیکیشن BusyBox را اجرا کرده و به با ضربه زدن روی دکمه Grant ، اجازه دسترسی روت را به آن بدهید . سپس دکمه Install را بزنید .

تبریــــک ! دستگاه شما روت شد !


بازگردانی اطلاعات و فایل ها

حالا که دستگاه شما روت شد ، باید اطلاعاتی که از آنها پشتیبان گیری کرده بودید را بازگردانی کنید . پس در صفحه اصلی برنامه روی دکمه Restore کلیک کنید .

مانند قسمت پشتیبان گیری ، قسمت بازگردانی هم دو مرحله ای است . ابتدا باید دکمه Restore Android Backup File را زده ( به منظور بازگردانی اطلاعات و اپلیکیشن ها ) و سپس دکمه Restore data / media را بزنید ( برای بازگردانی فایل های صوتی ، تصویری و ویدیویی ) .

هنگامی که پیغام مربوط به بازگردانی اطلاعات در صفحه دستگاه تان ظاهر شد ، روی دکمه Restore my data ضربه بزنید . اکنون همه اطلاعات شما بازگردانی خواهند شد .

منبع

لینک دانلود Nexus Root Toolkit 1.5.2 از سافت پدیا

http://www.softpedia.com/progDownload/Galaxy-Nexus-Root-Toolkit-Download-213077.html

مطالب مرتبط

  • ۶ مرورگر فوق العاده برای دستگاه های آندرویدی ( دانلود )
  • گوگل از مرورگر کروم برای آندروید رونمایی کرد
  • مرورگر کروم به آندروید خواهد آمد ؟
  • تعداد بدافزارهای آندروید در حال افزایش است
  • بایدها و نبایدهایی برای افزایش سرعت آندروید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.