آموزش مهارت‌های زندگی سبب کاهش اختلالات روانی می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک روانپزشک گفت: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی در سنین پایین می‌تواند سبب کاهش اختلالات روانی در بزرگسالی و بهبود شرایط روانی جامعه در سال‌های آینده شود.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفت‌وگو با ایسنا، دربارهٔ شرایط بهداشت روان اظهار کرد: نداشتن بیماری روانی و عملکرد مناسب در حوزه‌های مختلف اجتماعی از ویژگی‌های سلامت روان است که با معیار میزان موفقیت در عملکرد سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد رفتاری فرد به پنج محور برای فرد قابل بررسی است که اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی، بیماری‌های طبی و استرس را شامل می‌شود و در ارزیابی کلی عملکردی، بر اساس امتیاز یک تا ۱۰۰ سلامتی روانی اشخاص را ارزیابی می‌کند.

این روانپزشک در ادامه تشریح کرد: اشخاصی که در این ارزیابی امتیاز کمتر از ۳۰ دارند از اختلال روانی شدید رنج می‌برند و اشخاصی که از ۶۰ بالاتر باشند، عملکرد بهتری دارند. همچنین با کسب امتیاز ۸۰ تا ۹۰ ، اشخاص در وضعیت مناسبی قرار دارند و اگر بیش از ۹۰ باشد قادر به کمک و هدایت دیگر اشخاص می باشند.

حاجتی با بیان اینکه برای کاهش اختلالات روانی در بزرگسالی نیاز به افزایش سطح آگاهی در کودکی است، افزود: اشخاص باید نسبت به بهداشت روانی آگاهی کافی داشته باشند که این آگاهی از طریق آموزش از سنین پایین به وجود می‌آید.

این روانپزشک در ادامه اظهار کرد: آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی باید در قالب واحدهای درسی در مقاطع مختلف گنجانده شود تا در سال‌های آینده به جامعه‌ای مناسب از لحاظ روانی برسیم.

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند افزایش می‌یابد و به دنبال آن مشکلات بسیاری سلامت روانی این جمعیت را تهدید می‌کند، گفت: در آینده با توجه به شیوع بسیار سکته‌های مغزی و قلبی با تعداد بسیاری از بیماران مواجه می‌شویم که امکانات درمانی برای آن فراهم نخواهد بود و باید با طرح‌های طولانی‌مدتی برنامه‌ریزی کنیم، طرحی که شاید به تاسیس وزارتخانه سلامت روان و سالمندی منجر شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.