آموزش ورزش‌های جدید در پایه ششم ابتدایی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد‌

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی – علی‌اصغر محمدی:
براساس اعلام معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش رشته‌های ورزشی ژیمناستیک، شنا، طناورز، پینگ‌پنگ و دوومیدانی به‌ترتیب در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی اجباری است، برخی کارشناسان اما در نحوه اجرای این رشته‌ها در مدارس تردید دارند.

معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش درباره اجرای رشته ورزشی دوومیدانی در پایه ششم ابتدایی به ایلنا گفت: مواد برگزیده‌ای از رشته دوومیدانی که امکان اجرای آن در حیاط مدرسه وجود داشته باشد، ازجمله دویدن، دو با مانع و پرتاب ‌نیزه به شکل تلطیف و تعدیل شده، نه آنگونه که در میدان‌های ورزشی برگزار می‌شود برای پایه ششم ابتدایی لحاظ شده است.

محسن حلاجی اظهار کرد: هدف اصلی این است که دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی با دوومیدانی، دو سرعتی، دو استقامت و دو با مانع آشنا شوند و این رشته‌های ورزشی یا در حیاط مدرسه یا در سالن‌های ورزشی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. وی افزود: ژیمناستیک تاکنون بیرون از مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد که ان‌شاءالله می‌خواهیم این رشته ورزشی را در داخل مدرسه به دانش‌آموزان آموزش دهیم. حلاجی درباره ورزش پایه اول ابتدایی نیز گفت: ازآنجایی که ضرورتی ندارد، برای پایه اول ابتدایی فعلا رشته ورزشی مصوب نشده است چون این دانش‌آموزان باید حرکت‌های پایه را آموزش ببینند و آنها را تقویت کنند.

اصرار بر اجباری شدن رشته‌ها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بارها تأکید کرده است که اجباری شدن ورزش‌های پایه برای دانش‌آموزان سبب می‌شود تا شاهد کسب عناوین مهم ورزشی در آینده باشیم.به گفته کیومرث هاشمی، در ۸۰سال سابقه کاری وزارت آموزش و پرورش ایران، مدارس ابتدایی از نیروی انسانی متخصص در ورزش محروم بوده‌اند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش اصرار دارند رشته‌های ورزشی مانند شنا، طناورز، ژیمناستیک، پینگ پنگ و دوومیدانی را برای دانش‌آموزان دبستانی اجباری کنند اما نکته این است که دانش‌آموزان، به‌ویژه در شهرهای بزرگ که کلاس‌های ۴۰نفره و بیش از آن تشکیل می‌شود کجا باید ورزش کنند؟

برای نمونه دانش‌آموزان پایه دوم باید به ورزش در رشته طناورز، پایه سوم به شنا، پایه چهارم به رشته ژیمناستیک، پایه‌های پنجم و ششم نیز به رشته‌های پینگ‌پنگ و دوومیدانی بپردازند، این در حالی است که مدارس عملا چنین فضایی را ندارند. از طرفی مدارس از امکانات اولیه و لازم برای اجرای چنین رشته‌هایی محروم هستند و مربی آموزش دیده و مجرب نیز در رشته‌های فوق در مدارس به اندازه کافی وجود ندارد.

تاریخ گواه است که کارهای دستوری به‌ویژه در نظام آموزش و پرورش نتایج مثبتی در پی نداشته و مسئولان روی کاغذ برنامه‌های خود را بیش از ۷۵درصد موفق‌ ارزیابی می‌کنند و آن‌را برای اجرا به مدارس می‌فرستند اما اینکه در عمل تا چه حد موفقیت‌آمیز باشد، معمولا ارزیابی نمی‌شود. مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که آموزش شنا با بیش از ۹۵درصد موفقیت همراه بوده است و بر این اساس رئیس انجمن طناب‌زنی مدارس کشور نیز گفته که «اجرای طرح ملی طناب‌زنی در مدارس کشور انقلابی بزرگ در مدارس ابتدایی است». حسن خدادی به پانا اظهار کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون دانش‌آموز در این طرح آموزش دیده‌اند که با موفقیت ۸۰درصدی مواجه شد.

ورزش مدارس در کما

معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش، چند‌ماه پس از حضورش در این دستگاه با پذیرش تلویحی به کما رفتن ورزش مدارس، در سنندج اعلام کرد: نگاه این وزارتخانه به ورزش در مدارس نگاهی سلامت‌نگر به دانش‌آموزان از طریق احیای زنگ ورزش و نهادینه‌کردن آن در مدارس است. وی در توجیه راه‌اندازی مدارس فوتبال گفت: عدم‌تاکتیک‌پذیری از ضعف‌های عمده فوتبالیست‌های ایرانی است که با آموزش دانش‌آموزان می‌توان آنها را از سنین پایه، تاکتیک‌پذیر بار آورد و فوتبال را از به‌هم‌ریختگی فعلی نجات داد.

ساخت سالن ورزشی

کار احیای ورزش مدارس راحت‌تر از ساخت چند هزار سالن ورزشی، اجباری شدن شنا و… در مدارس است. بهتر است کار راحت اول انجام شود تا بیمار از دست نرود و بعد به‌دنبال کارهای سخت‌تر بروید. هرودوت، مورخ مشهور یونانی بر این باور است: «ایرانیان از پنج تا ۲۰ سالگی سه‌چیز را می‌آموختند: سوارکاری، تیروکمان و راستگویی.» آیا اکنون نیز چنین است؟


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سلما رمرودی:

    ازموفق ترین طرح ها طرح طناورز بوده که علارقم کم هزینه بودن بیشترین نشاط را در دانش آموزان ایجادکرده وهمچنین دوومیدانی که پرشورو مفیدبوده برای داش آموزان .اما طرح شناپرهزینه بوده وتنیس روی میز که اکثرمدارس میز ندارندو ژیمناستیک به علت نبودامکانات قابلیت اجرایی ندارند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.