“آندوسکوپی” اقدام ارزنده در تشخیص “بیماری‌های گوارشی”

اردیبهشت ۱۴۰۳

بی‌موقع و بد غذا خوردن سبب بروز بیماری‌های گوارشی و به دنبال آن سرطان‌ها می‌شود اما آندوسکوپی مهم‌ترین اقدام در تشخیص اولیه “بیماری‌های گوارشی” است.

جمشید نصیری فوق تخصص گوارش آندوسکوپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، بیان داشت: از ۲۰ سال قبل تا به حال تغییرات بسیار جالبی در وسایل آندوسکوپی رخ داده است که در ایران و شهرستان‌ها و کشور شاهد آن هستیم.

 وی تصریح کرد: عوارض‌های گوارشی از شایع‌ترین ناراحتی‌های دنیا است که مصرف غذای ناسالم و بدخوری سبب بروز عارضه و درد می‌شود که تشخیص به موقع عوارض و سرطان‌ها در مراحل اولیه درمانی نتیجه‌بخش و موفق‌تر را به همراه دارد.

این فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عمل‌های جراحی زخم اثنی‌عشر کاهش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی زخم معده و زخم اثنی‌عشر به شمار می‌رود که حدود ۲۰ سال قبل میزان اعمال جراحی در این خصوص هفته‌ای ۲ تا ۳ عمل جراحی بوده اما خوشبختانه امروزه با مصرف داروهایی افزایش ترشح اسید معده و انجام آندوسکوپی میزان عمل جراحی کاهش یافته است.

نصیری در ادامه افزود: انجام آندوسکوپی جهت کشف و شناخت عوامل موثر میکروب پیلیری که سبب ترشح بیش‌تر اسید معده شده و در درمان سرطان کلون (ضایعات غذه‌ای روده بزرگ حائز اهمیت است.

نصیری در پایان اذعان داشت: اصلاح رفتارهای غذایی، عدم مصرف فست‌فود و نوشابه‌ها به موقع غذا خوردن، غذای مناسب و کم خوردن غذا و مراجعه زود هنگام به پزشک از عوامل موثر در کاهش ابتلا به بیماری‌‌های گوارشی به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.