آنها که بردند، آنها که باختند!

۹ م دیماه ،

دنیای فن‌آوری در سال ۲۰۱۲ اتفاق‌های عجیب و غریبی را تجربه کرد

فاوانیوز: سال ۲۰۱۲سالی با تحولات و جنجال‌های بسیار در دنیای فن‌آوری و وب و اتفاق‌های غیرمنتظره بود. بعضی باوجود پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در پروژه‌های تازه شکست خوردند و بعضی پروژه‌ها در ناباوری ناظران وسعت یافتند. در آخرین روزهای سال ۲۰۱۲، سالی که دنیای وب با تحولات، جنجال و تازه‌های بسیاری همراه بود، پایگاه اینترنتی «مشبل» که خبرها فن‌آوری را پوشش می‌دهد، لیستی از بعضی چهره‌ها، شرکت‌ها و ابداعات فن‌آوری در سال جاری میلادی که در دنیای پرهیاهوی وب برنده یا بازنده شدند را انتخاب و معرفی کرده است. بعضی شرکت‌ها یا محصولات به‌‌رغم اینکه با جنجال رسانه‌ای و اشتیاق کاربران روبه‌رو بودند، در نتیجه‌گیری نهایی در لیست بازندگان قرار گرفته‌اند. بعضی نیز با اینکه چندان در رسانه‌ها پررنگ نشدند، در لیست برندگان جای گرفته و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴نیز با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شوند. این شما و این برندگان و بازندگان دنیای فن‌آوری در سالی که قرار بود دنیا نابود شود!

پلات‌فرم «ردیت»

وب‌سایت اجتماعی «ردیت»، به‌ویژه بخش معروف «من… هستم، هرچه می‌خواهید بپرسید» به عنوان یکی دیگر از برندگان سال ۲۰۱۲معرفی شدند. در این وب‌سایت کاربران می‌توانند لینک و مقاله ارسال و به اشتراک گذارند. امسال این وب‌سایت موفق شد برای بخش معروف خود مهمانان مهمی مثل استیون کلبر یا ران پال را دعوت کند تا به سوالات کاربران پاسخ دهند. اما شگفتی بزرگ سال حضور ناگهانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ آمریکا در وب‌سایت ردیت بود تا کاربران هرآنچه که می‌خواهند از او بپرسند. کاربران این وب‌سایت نیز واقعا هرآنچه دوست داشتند،از اوباما پرسیدند؛ از سیاست و اجتماع گرفته تا بازیکنان بسکتبال محبوب رئیس‌جمهور و غذای موردعلاقه‌اش.

سال موفق «مایکروسافت»

کمپانی مایکروسافت که چندسالی بود از روزهای اوج خود دور شده بود، سال ۲۰۱۲را با موفقیت پشت سر گذاشت. این کمپانی قدیمی در حوزه‌ فن‌آوری و وب امسال سیستم عامل ویندوز ۸را که با نسخه‌های قدیمی‌تر تفاوت‌های چشمگیری دارد و به مراتب به‌روزتر و پایه‌ای‌تر است را رونمایی کرد. مایکروسافت در سالی که گذشت پلت‌فرم تلفن‌های ویندوز را نیز به‌روز کرد و ارتقا داد و سخت‌افزار تازه و بهتری را در تلفن‌های هوشمند خود به کار گرفت. مایکروسافت امسال وارد بازار رقابت تبلت‌ها نیز شد و از اولین تبلت خود رونمایی کرد که با استقبال نسبتا چشمگیر کاربران روبه‌رو شد. مجموع این تحولات نام این کمپانی قدیمی را در فهرست برندگان سال ۲۰۱۲قرار داده است.

شان پارکر و پروژه «ایر تایم»

شاید حتی بعضی از کاربران دیگر پروژه‌ «ایر تایم» که برای امکان چت زنده ویدئویی با استفاده از شناسه‌ کاربری فیس‌بوک است را به یاد هم نیاورند. شان پارکر که پیش از این یکی از روسای شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک بود این پروژه را با سروصدای خبری بسیار تاسیس کرد. در مراسم رونمایی این سرویس از چهره‌های مشهور سینمایی مثل جیم‌کری دعوت کرد و مدعی بود که این تحولی مهم در امکان چت در وب خواهد بود. پروژه‌ «ایر تایم» اما از اقبال کاربران برخوردار نشد و تنها کاربران اندکی را جذب کرد. نام این پروژه حتی در خبرها تکنولوژی سال ۲۰۱۲نیز ناپدید شده است. این پروژه ناموفق یکی از بازندگان اصلی سال ۲۰۱۲شناخته شده و بعضی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۴ این پروژه به شکست کامل خواهد رسید.

ماریسا مایر، رئیس تازه «یاهو»

«ماریسا مایر» که سال‌ها با لقب «دختر طلایی» گوگل شناخته می‌شد و مدت‌ها در کمپانی گوگل در کنار روسای اصلی کار و تلاش کرده بود، در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی که با سروصدای بسیار همراه بود از سمت خود به عنوان مدیر پژوهش‌های گوگل استعفا کرد و پیشنهاد ریاست کمپانی «یاهو» که با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود را پذیرفت. «مایر» در همین چندماهی که کار خود را آغاز کرده است نشان داد که مدیر توانایی است و می‌تواند یاهو را از پسرفت بازدارد. کمپانی یاهو در ماه‌های اخیر سرویس آپلود عکس «فلیکر» را سروسامان داد و موفق به جذب کاربران بیشتری برای این سرویس شد. ملیسا مایر موفق شد شرکای تجاری تازه‌ای برای کمپانی یاهو جذب کرده و پروژه‌های کوچکی مثل اپلیکیشن «استمپد» که ویژه‌ تلفن‌های هوشمند برای اشتراک‌گذاری علایق فرهنگی و غذایی است را به همراه تیم فنی به مجموعه‌ یاهو اضافه کند. کارشناسان وب پیش‌بینی می‌کنند که یاهو در سال ۲۰۲۴با مدیریت حرفه‌ای و درست ملیسا مایر سالی موفق را تجربه خواهد کرد و به روزهای اوج خود نزدیک خواهد شد.

«اینستاگرام»، پروژه‌ای با برد و باخت همزمان

محبوب‌ترین اپلیکیشن ادیت و اشتراک‌گذاری عکس تلفن‌های هوشمند و تبلت یعنی اینستاگرام تنها پروژه‌ای است که کارشناسان همزمان به عنوان برنده و بازنده سال ۲۰۱۲یاد می‌کنند. این سرویس محبوب که نزدیک به ۴۰میلیون کاربر در جهان دارد، در سال ۲۰۱۲نرم‌افزار خود را به‌روز کرد و ارتقا بخشید. فیس‌بوک به قیمت یک میلیارد دلار این پرژه و اعضای تیم آن را خرید. فیس‌بوک حالا کنترل این سرویس محبوب را در اختیار دارد. اولین ضرر این کنترل پایان همکاری دوستانه و نزدیک اینستاگرام و توئیتر بود. در اینستاگرام قابلیتهای تصویری خوبی قرارداده شده که با استفاده از آنها کاربران عکس خود را قبل از ارسال بر روی شبکه اینترنت بسیار جذابتر می‌کنند . اینستاگرام در آخرین روزهای سال ۲۰۱۲نیز اعلام کرد روز ۱۶ژانویه ۲۰۲۴شرایط کاربری را تغییر خواهد داد و اینستاگرام می‌تواند عکس‌های کاربران را بدون اطلاع آنها به شرکت‌های تجاری بفروشد. خشم و حیرت کاربران اینستاگرام در روزهای اخیر به اوج رسیده است و بعضی کاربران حساب کاربری خود در اینستاگرام را بسته و حذف کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده شدت خواهد گرفت.

سرویس عکس «کالر»

این اپلیکیشن در ابتدا سرویسی برای به اشتراک‌گذاری عکس در آیفون بود، کمی بعدتر امکان به اشتراک‌گذاری ویدئو را هم اضافه کرد. با این‌حال در سالی که گذشت موفق به جلب نظر کاربران نشد. این اپلیکیشن سپس امکان عضویت با شناسه‌ کاربری فیس‌بوک را اضافه کرد تا شاید با این شیوه بتواند تعداد بیشتری کاربر را جذب کند. با این‌حال در رقابت با اینستاگرام، کالر از ابتدا بازنده بود و با مجموع ۴۱میلیون دلار ضرری که به بار آورد، به شکل کامل متوقف شد.

منبع: تهران امروز

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.