آنچه زیمبابوه را متفاوت کرد

** باز نشر پیام یک انقلاب به مثابه الگویی برای ملت ها

این نخستین بار بود که نظام جمهوری اسلامی ایران در سطحی عالی در اجلاس سران عدم تعهد شرکت می‏کرد و رییس جمهوری آن مواضع انقلاب اسلامی را که هم اکنون الگویی برای بیداری جهانی شده را در این مقیاس وسیع و به نحوی عملی، صریح، ملموس و قابل اجرا برای جنبش غیر متعهدها تشریح می کرد.

شاید بتوان گفت حضور نیرومند ایرانِ اسلامی به واسطه سخنان پرتوان و اثر بخش رییس جمهوری آن روز و رهبری امروز، توانست در مقیاسی وسیع، ابرهای تیره ناشی از تبلیغاتِ استکباری را از میان بردارد و نه تنها جو تبلیغاتی دشمنان اسلام و انقلاب را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه آغازی باشد که نقشه راه انقلاب اسلامی مد نظر دیگر ملت ها قرار گیرد که ثمره آن را این سال ها در بیداری اسلامی می بینیم.

هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان عدم تعهد در هراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد و حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای رییس وقت جمهوری اسلامی ایران در رأس هیاتی بلندپایه در این اجلاس شرکت کردند.

** علل ضعف جنبش غیر متعهدها در سخنان رییس جمهوری کشوری که ناممکن ها را ممکن ساخت

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی مهم خود در جمع سرانِ این جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رویارویی صریح با استکبار، تکیه بر کمک قدرت‏ها، باور نداشتن قدرت مردم و تکیه نکردن به آنان را مایه‏های اصلی انفعال و ضعف کشورهای جهان سوم و کمک اصلی به توسعه قدرت استکبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش غیر متعهدها را عصیان و طغیانِ کشورهای مستقل جهان سوم علیه نظام سلطه عنوان کردند.

ایشان طی این سخنرانی که یازدهم شهریورماه ۱۳۶۵ در اجلاس سران جنبش غیر متعهدها ایراد شد، عمدتاً به ضعف‏های جنبش و علل این ضعف‏ها اشاره کرده و صریحاً اعلام نمودند که جنبش از وظیفه اصلی خود منحرف شده است.

نطق تاریخی و پرمحتوای آیت‏اللَّه خامنه‏ای در این اجلاس، در واقع نقطه اوج تلاش ایران برای تحقق اصول اولیه نهضت و انتشار الگوی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

گزارمیز **۱۴۱۸**۱۵۴۲**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۶۲۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.