آنگ سان سوچی حمله به راهبان میانماری را محکوم کرد

۱۱م آذر ،

ap3-25.jpg

در حالی که رهبر دموکراسی‌خواه میانمار و یک گروه حقوق بشری خواستار تحقیقاتی رسمی از سوی دولت این کشور در خصوص خشونت و سرکوب صورت گرفته علیه راهبان در شمال غرب میانمار شده‌اند، گروهی از راهبان بودایی امروز (شنبه) در دو شهر بزرگ این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فعالان اعلام کردند که در جریان سرکوب و اعمال خشونت پلیس علیه راهپیمایان در یک معدن مس در شمال غرب این کشور که روز پنج‌شنبه صورت گرفت، دست‌کم ۵۰ تن از جمله ۲۰ راهب مجروح شدند به طوری که بعضی از آنها هنوز در بیمارستان بستری می باشند.

این درگیری زمانی آغاز شد که پلیس ضد شورش به چادرهایی که این اشخاص حوالی معدن مس “مونیوا” برپا کرده بودند یورش برده و با شلیک گاز اشک‌آور، بمب دودزا و استفاده از آب پرفشار این اشخاص را متفرق کردند.

این اشخاص در اعتراض به پروژه گسترش معدن که توسط دولت میانمار و با همکاری یک شرکت چینی در حال انجام است و سبب می‌شود تا روستاییان مجبور به ترک منازل خود شوند، دست به بر پا کردن چادر در اطراف این معدن کرده بودند.

علاوه بر این معترضان اعلام کردند که پلیس ضد شورش از بمب فسفری علیه معترضان استفاده کرده است به طوری که بسیاری از مجروحان به شدت دچار سوختگی شدند.

فیل رابرتسون، معاون رئیس دیده‌بان حقوق بشر آسیا مستقر در آمریکا نیز با اعلام اینکه این گروه خواستار تحقیقات “سریع و بی‌طرفانه” از جانب دولت میانمار در خصوص این اتفاق است، گفت: یکی از بخش‌های بیمارستانی در منطقه شمال غرب این کشور اعلام کرده که راهبان بودایی به شدت دچار سوختگی شده‌اند. همچنین در مصاحبه با بعضی از این اشخاص نیز مشخص شد که پلیس ضد شورش در حالی که معترضان در چادرهای خود خواب بودند به آنها حمله کردند.

آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار نیز در جمع معترضان گفت: گمان می‌کنم مردم حق دارند بدانند که چرا چنین اقدامات خشونت‌آمیزی علیه اشخاص بی‌دفاع صورت گرفته است. ضروری است که دولت از راهبان عذرخواهی کند.

وی همچنین افزود: مقام‌های دولت میانمار باید تمام راهبانی را که در جریان این سرکوب دستگیر شده‌اند، آزاد کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.