آن ساختمان راه و شهرسازی را وزیر… آنکه به آذربایجان رفت دیر!

نقل است در زمان او هیچ کس بی‌سر پناه نبودی! و هیچ قیمت مسکن طی هفت سال گذشته ۵ برابر گران تر نشدی! و همه خانه دار بودند! و شکر شیخ می‌گفتند و او را قهرمان واگذاری مسکن به خلق الله بدانستند و پیشرفت مسکن مهر در برخی مناطق تنها چهار درصد نبودی و پنج در صد بودی! و همه قوم در خانه مهر داشتند و ار نداشتند در خانه مهر بودند و ار نبودند خوب نبودند که نبودند!!!

 سرویس خواندنی های «فردا»: مطلب پیش روی از سری مطالب ستون ویژه “تذکره الرجال ” فردا است.  “رفیق بی کلک” و “پ.خالتور” نویسندگان این بخش هستند که  با نگاهی متفاوت و طنزگونه به بررسی احوالات چهره های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و .. می پردازند. در این مطلب «پ. خالتور» به سراغ «علی اکبر نیکزاد»رفته‌ است.

********************************

آن معاون عمرانی استاندار لرستان، آن عضوِ نظامِ مهندسیِ ساختمانِ استانِ تهران، آن استاد همه چی دانی، آن معاون وزیر کشور در امور عمرانی! آن عضو شورای عالی معماری و شهرسازی، آنکه پایتخت نشینان نبودند از شرایط مسکن مهرش در تهران راضی! آن عضو شورای عالی مسکن، آنکه زبان در وصفش بود الکن! آن نماینده ویژه در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، آنکه بر این باور بود که دهان مخالفان بباید دوخت! آن استاندار سابق اردبیل، آن که در انظار حاضر می شد با ته ریش و سیبیل! آن ساختمان راه و شهرسازی را وزیر، آن که به مناطق زلزله زده آذربایجان رفت دیر! آن که مطرح شده بود به عنوان یکی از گزینه های ریاست جمهوری ایران، آنکه انبوه سازی مسکن برایش بود کاری آسان! آن وزیری که چون او ز مادر نزاد، مولانا، شیخنا علی خان نیکزاد!

از اهالی اردبیل بود و قیمت مسکن او را پاشنه آشیل بود و دارای مقامات جلیل بود و در دستان زیر دستانش همیشه تیشه و بیل بود! و بر پس لبانش اندکی سبیل بود و خوب می‌دانست پاسخ به انتقادات کار حضرت فیل بود! و پای بند اصول غیر اصیل بود و در نرخ رشد بهای مسکن مدعی تعدیل بود و مخالفش الحق لایق صبر جزیل بود!

از مولانا نیکزاد جملات عالی نقل است از جمله اینکه در باب احداث خانه های ویلایی!!گفته بود: «هم اکنون این موضوع به صورت جدی در حال کار کارشناسی است!!!»

همچنین پس از زلزله آذربایجان فرموده بود: « در عرض ۴۵ روز همه خانه های ویران شده را بازسازی کنیم!!!» پس چون این مهلت گذشت و وعده اش عملی نشد، پیری دنیا دیده و درد بی خانمانی کشیده در وصفش این بیت سرود :

وفا به وعـده نکـرد از هـزار، یک، آری!

هـزار وعده نیکزاد، یکی وفا نـکند!!!

از او کرامات و عجایب بسیار نقل است. آورده‌اند روزی مریدی او را پرسید: «یا شیخ ۸ سال است بیمارستان شهید رحیمی لرستان، در حال ساخت است و هنوز کار آن به پایان نرسیده است. این گونه که پیش رود به محض اتمام پروژه بایست که آن را کوباند و دوباره ساخت!!» مولانا نیکزاد در پاسخ فرمود: «عمر مفید یک ساختمان در کشور ما ۱۰۰ سال است! ساختمان استانداری لرستان ۱۲۰ سال قبل ساخته شده و هنوز هم پابرجا است!» منصف مردی که او بود! زیرا که می‌توانست بگوید تخت جمشید دو هزار و پانصد ساله است و هنوز پا برجا، پس عمر سازه‌ها در ایران دو هزار و پانصد ساله است! تا این حد دلش برای ملت می‌تپید! لیک یکی از اصحاب رسانه به طریق سریش شدن: «از کش دار شدن ساخت این بیمارستان گلایه کرد.» پس مولانا با ذکاوت و کیاستی که داشت در دم بفرمود: «برو دعا کن و نماز بخوان که مریض نشوی!»

نقل است بسیار دقیق بود. تا آن حد که در پاسخ به خبرنگاران خرم آباد که در مورد فرودگاه بروجرد از مولانا نیکزاد سوال پرسیده بود، بدون اشاره به آن موضوع گفت: «اینجا خارج از حوزه شماست! شما از وضعیت فرودگاه خرم آباد بپرسید!!!» هر چند که در مورد وضعیت فرودگاه خرم آباد نیز پاسخی روشن به رسانه‌ها نداد!! الحق که در پیچاندن برای خودش وزنه ای بود!


آورده‌اند که می‌گفت همه جای ایران سرای من است و اینجا و آنجا بر من تفاوت نکند! و این خصلت در عمل نیز نشان داد چنانچه پروژه بزرگراه خرم آباد بروجرد را «خرم آباد به لرستان» ذکر می‌کرد و از خط آهن درود خرم آباد اندیمشک با لفظ «اراک خرم آباد اندیمشک» و از راه آهن دورود بروجرد با عنوان «اراک بروجرد» یاد می‌کرد!

نقل است در زمان او هیچ کس بی‌سر پناه نبودی! و هیچ قیمت مسکن طی هفت سال گذشته ۵ برابر گران تر نشدی! و همه خانه دار بودند! و شکر شیخ می‌گفتند و او را قهرمان واگذاری مسکن به خلق الله بدانستند و پیشرفت مسکن مهر در برخی مناطق تنها چهار درصد نبودی و پنج در صد بودی! و همه قوم در خانه مهر داشتند و ار نداشتند در خانه مهر بودند و ار نبودند خوب نبودند که نبودند!!!

نقل است هیچ ضابطه نگذاشتی که رابطه برداشتی و هزار کار نکردی و اصولاً کرامات او بیشتر در کارهای نکرده بود تا کارهای کرده دستش درد نکناد!

پ. خالتور


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.