آهنگ رشد جمعیت نسبت به گذشته کند شده است

در حال حاضر براساس آخرین آمارگیری انجام شده در سال ۹۰ ، ۲۱ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با بیان این مطلب گفت: بر این اساس نسبت درصد مردان و زنان براساس آمار تهیه شده ۵۰٫۴ درصد مرد و ۴۹٫۶ درصد زن هستند یعنی در مقابل هر ۱۰۰ زن ۱۰۲ مرد وجود دارد.

وی تصریح کرد: از نظر درصد شهرنشینی ۷۱ درصد شهرنشین، ۲۸ درصد روستایی و یک دهم درصد هم کوچ نشین و سایر موارد را تشکیل می دهند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه از سال ۵۹ به بعد ما شاهد رشد شهرنشینی در کشور هستیم تصریح کرد: معمولا نسبت جنسیت آقایان ۱۰۲ در مقابل ۱۰۰ خانم است و به طور کلی اکثر جمعیت کشور را آقایان تشکیل می دهند.

بزرگترین استان ها از نظر جمعیت استان تهران با ۱۲ میلیون نفر جمعیت و استان البرز که قبلا جزء تهران بوده و الان کاملا مستقل است و ایلام کوچکترین استان از نظر جمعیت است.

ضمن آنکه بالاترین نسبت مرد و زن مربوط به استان بوشهر است که در ازای هر ۱۰۰ زن ۱۱۹ مرد وجود دارد و علت آن وجود صنایع نفت و گاز و مهاجرت مردان از سایر استان های کشور برای کار در بخش نفت و گاز این استان است.

همچنین کمترین نسبت جنسیتی مرد نسبت به زن مربوط به استان گیلان می باشد که به ازای هر ۹۹ مرد ۱۰۰ زن وجود دارد.

*کاهش رشد جمعیت خانوارها

عادل آذر با تاکید بر این نکته که متوسط رشد جمعیت هر خانوار از ۴٫۰۲ درصد یعنی ۴ نفر به ۳٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: در سال ۸۵ رشد جمعیت کشور ۱٫۶۵ درصد بوده که در سال ۹۰ به ۱٫۲۹ درصد رسیده است.

در این میان بیشترین میزان رشد جمعیت مربوط به استان بوشهر با ۱٫۳ درصد و البرز با ۳ درصد رشد جمعیت بوده و کمترین رشد مربوط به استان های اردبیل، ایلام و لرستان است که نشان دهنده افزایش پدیده مهاجرت در این استان ها است.

وی درخصوص تفکیک سنی آمار جمعیتی کشور گفت: در دو دهه آینده نگرانی هایی در خصوص افزایش جمعیت سالمندان در کشور وجود داردکه در حال حاضر از نظر هرم سنی جمعیت در پنجره طلایی قرار داریم.

براساس آمار میانگین سنی مردان ۲۹٫۵ و زن ها ۳۰ سال و در مجموع ۲۹٫۸۶ یعنی حدود ۳۰ سال میانگین سنی جمعیت کشور است.

وی ادامه داد: تنها نگرانی بابت جمعیت و هرم سنی مربوط به پیر شدن جمعیت است این در حالی است که در سال ۸۵ میانگین سن تعیین شده بین ۲۰ تا ۲۴ سال بوده که الان این میانگین ۲۵ تا ۲۹ سال در نظر گرفته شده است یعنی این موضوع نشان دهنده بالا رفتن سن جمعیت کشور است.

*موج انفجاری دوم جمعیتی در راه است

عادل آذر با تاکید براینکه موج دوم انفجاری به دلیل کندی رشد جمعیت و عدم تمایل خانوارها به داشتن تعداد بیشتر فرزند نسبت به موج اول انفجار جمعیت که مربوط به دهه ۶۰ بود بسیار ضعیف تر است گفت: پیش بینی جمعیت شناسان این است که جمعیت کشور در آستانه پیرسالی است به همین دلیل ما دنبال پیدا کردن راهکارهای مناسب برای جلوگیری از کندی رشد جمعیت جوان هستیم.

*افزایش سن امید به زندگی در کشور

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در سال ۸۵ امید به زندگی در بین مردان ۷۱٫۱ درصد و در بین بانوان ۷۳٫۱ درصد بوده است ادامه داد: براساس آمار سرشماری سال ۹۰ این رقم در بانوان به ۷۳٫۶ درصد و در مردان به ۷۱٫۲ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با کشورهای منطقه به ویژه ترکیه که به لحاظ زندگی وضعیت آنها با کشور ما متفاوت است از رشد قابل توجهی برخوردار می باشد.

در ترکیه براساس آمار سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی میزان امید به زندگی در مردان ۷۱ سال و در زنان کمتر از ۷۴ سال است.

*تعداد خانوارها در کشور حدود ۲۱ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۶۴۷ خانوار است.

عادل آذر در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: از نظر بعد خانوار این رقم از ۴٫۲ درصد به ۳٫۵ درصد رسیده که براساس تفکیک آماری در مراکز شهری این رقم ۳٫۴۸ درصد و در مناطق روستایی ۳٫۷۳ درصد است که این نسبت به سال ۸۵ نشان دهنده افزایش تعداد خانوارهای کوچک در کشور است.

وی عنوان کرد: در سال ۸۵ در هر خانوار ۱٫۱۱ خانوار زندگی می کردند اما الان این رقم به ۱٫۰۶ رسیده است که این آمار نشان می دهد تمایل خانوارها به سمت کوچک شدن است و این موضوع تقاضا را برای ساخت واحدهای مسکونی بالا می برد.

براساس آمار سال ۸۵ تعداد خانوارهای موجود در کشور بالغ بر ۱۷ میلیون خانوار بوده است که این رقم در حال حاضر به بیش از ۲۱ میلیون خانوار رسیده است.

در عین حال اگر چه ما با رشد تعداد خانوارها مواجه هستیم اما جمعیت داخل خانوارها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

*۷۱ درصد جمعیت کشور متعلق به شهرها است

عادل آذر با بیان این مطلب که از مجموع ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر ۷۱ درصد آنها در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی و سایر مناطق ساکن هستند گفت: نسبت جمعیت شهری در ۵ سال اخیر یعنی در سال ۸۵ تا ۹۰ به طور چشمگیری افزایش یافته است ملاک ما برای اعلام شهر هرجا شهرداری وجود داشته باشد براساس تعاریف موجود شهر محسوب می شود.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود ۲۹ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور را جمعیت روستایی تشکیل می دهد ضمن آنکه جوان ترین استان کشور استان سیستان و بلوچستان و گیلان پیرترین استان کشور است.

این در حالی است که براساس آمار نهایی سرشماری سال ۹۰ ، ۸ کلان شهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر جمعیت وجود دارد که این کلان شهرها عبارتند از تهران، مشهد، کرج، اصفهان، اهواز و قم است.

*یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کشور گفت: در سال ۸۵ براساس آمار استخراج شده فقط ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود داشت که باز هم بیشتر آن در استان تهران بود اما در سال ۹۰ این رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور رسیده است که ۳۲۷ هزار واحد آن در استان تهران وجود دارد که این رقم یعنی معادل ۲ سال ساخت و ساز در کشور است.

ما در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساختیم که با در نظر گرفتن این تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه کشور نیازی تا دو سال آینده به ساخت واحدهای مسکونی ندارد.

*بیش از ۷۳ میلیون نفر از جمعیت کشور ایرانی الاصل هستند

رئیس مرکز آمار ایران در خصوص تعداد مهاجرین موجود در کشور گفت: براساس آمار سرشماری سال ۹۰، یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر افغانی، ۵۱ هزار نفر عراقی که در سال ۸۵ تعداد عراقی های موجود در کشور ۴۴ هزار نفر بوده و ۲ هزار نفر پاکستانی و سایر مهاجران مربوط به سایر کشورها هستند که درصد آنها زیر ۲ هزار نفر است.

*آخرین وضعیت سطح سواد در کشور

عادل آذر با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای تحصیلات عالیه و یا در حال تکمیل تحصیلات عالیه خود هستند گفت: از مجموع این تعداد نفر سهم آقایان ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر و بانوان ۵ میلیون و ۹۳ هزار نفر است.

ضمن آنکه ملاک تعیین سطح سواد براساس تعاریف بین المللی از مقطع کاردانی به بالاتر است.

این آمار نشان می دهد که رشد سواد در کشور ما نسبت به سال های گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است و دراین میان رشد سطح سواد در بین بانوان بسیار قابل توجه است به طوری که ۶۰ درصد ورودی های دانشگاه متعلق به بانوان است که اگر بخواهیم مقایسه ای بکنیم این میزان سواد را نسبت به سال ۵۵، در سال ۵۵ تعداد بانوان با سواد فقط ۱۲۲ هزار نفر بوده است.

همچنین تعداد مردان با سواد هم نسبت به آمار سال ۹۰ بسیار کم بوده است.

*تسهیلات مورد استفاده در خانوارها

براساس آمار سرشماری سال ۹۰ تعداد خانوارهای دارای موتورسیکلت نسبت به مدت گذشته روند کاهشی داشته و به رقم ۲۴٫۳ درصد رسیده است.

عادل آذر با بیان این مطلب ادامه داد: اما سهم استفاده از خودروهای سواری به ۳۰٫۴ درصد و استفاده از اینترنت در خانوارها به ۳۳ درصد رسیده که نشان دهنده افزایش سطح استاندارد زندگی مردم در کشور است.

*افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه با تاکید بر اینکه نفوذ اینترنت در بین جوانان ۳۰ درصد است تصریح کرد: البته این ضریب نفوذ در سن ۶ به بالا حدود ۱۶ درصد است همچنین از نظر برق رسانی در سال ۹۰ این رقم تقریبا به صد درصد رسیده است.

در مورد استفاده مردم از آب لوله کشی براساس آمارهای موجود این رقم در سال ۹۰ به ۹۶٫۹ درصد رسیده در کنار آن استفاده از امکانات بهداشتی مانند حمام به ۹۵ درصد جمعیت رسیده است.

وی تصریح کرد: از نظر میزان گازرسانی این رقم در سال ۹۰ به ۸۰ درصد افزایش یافته در حالی که براساس آمار سال ۸۵ میزان گازرسانی در کشور ۶۸ درصد بوده است.

وی در پایان در مورد نقش و جایگاه آمار در تصمیم گیری های مسئولان برای توسعه همه جانبه کشور گفت: یک وجه جمع آوری آمار ملی است در این میان بحث سیاست گذاری و تعیین خط مشی ها برای دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش قابل توجهی دارد که آمار راهکاری مناسب برای تعیین خط مشی ها به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه های ۵ ساله توسعه و برنامه های ۱۰ ساله و ۲۰ ساله آینده کشور دارد به خصوص آنکه ما بحث رسیدن به سند چشم انداز ۲۰ ساله را در پیش رو داریم.

آمار نقش مهمی در رسیدن کشور به اهداف تعیین شده برای توسعه اقتصادی دارد بر این اساس استفاده از فناوری های نوین و بهره گیری از نیروی متخصص انسانی نقش مهمی برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی کشور دارد.

امار نشان می دهد که کجا باید توقف کنیم، کجا باید جلو برویم و کجا در قوانین ما خلع وجود دارد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.