آوارگان زلزله در معرض حمله گرگ ها

Gorg 865132865312865  آوارگان زلزله در معرض حمله گرگ ها

در دو شب گذشته تعدادی گوسفند طعمه گرگ ها شده اند و حضور گرگ ها در نیمه های شب باعث ترس و وحشت اهالی روستا شده که در اثر ویرانی خانه هایشان از داشتن سرپناهی امن در برابر گرگ ها محروم هستند.  زلزله تقریبا شدیدی در ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه روز دوشنبه این روستا را لرزانده است. شدت زلزله به حدی بوده که زمین شکاف برداشته است. روستای دبکلو از توابع شهرستان هریس در آذربایجان شرقی واقع شده است.

این روستا ۶۰ خانوار را در خود جای داده است که زلزله روز شنبه تاکنون ۱۲ کشته در این روستا برجای گذاشته است.

پس لرزه هایی که گاه شدید نیز هستند، باعث شده اند حتی آن عده از مردم که خانه هایشان به طور کامل تخریب نشده، جرأت نکنند شب ها به زیر سقف بروند ، بنابراین با توجه به کوهستانی بودن منطقه ناگزیرند شب ها را در هوای نسبتاً سرد بیرون و در کنار آتش بگذرانند و از این رو ، چادر و پتو ، از الزامات آنها برای این دوران گذار است.

از نکات دیگری که به آن اشاره کرد این بود که در روستای دبکلو تعداد زیادی گاو زیر آوار مانده اند و بوی گند لاشه ها ثانیه به ثانیه در حال افزایش است. بوی لاشه این حیوانات به حدی ست که تنفس را مشکل می کند.

از سوی دیگر گوسفندانی که در اثر زلزله سرگردان کوچه های روستا هستند باعث شده اند که شب هنگام گرگ ها به روستا حمله کنند.

در دو شب گذشته تعدادی گوسفند طعمه گرگ ها شده اند و حضور گرگ ها در نیمه های شب باعث ترس و وحشت اهالی روستا شده که در اثر ویرانی خانه هایشان از داشتن سرپناهی امن در برابر گرگ ها محروم هستند.

در این منطقه آنتن دهی تلفن همراه همچنان با اختلال مواجه است. به طوری که خبرنگار ما با سختی بسیار توانست ارتباط تلفنی برقرار کند و اخبار مناطق زلزله زده را منتقل کند.

گزارش ها از روستای کیوی از توابع شهرستان هریس از ادامه آواربرداری در این روستا حکایت می کند و عملیات امدادرسانی و آواربرداری کماکان ادامه دارد.

در روستای کیوی ۳۰۰ خانوار سکونت دارند که از میان آنان ۱۹ نفر کشته و ۱۲۰ نفر مجروح شده اند. در جریان زلزله دو روز پیش تلفات دامی –گاو و گوسفند- اهالی روستای کیوی چشمگیر بوده است و فضا آکنده از بوی لاشه حیوانات زیر آوار مانده است.

روستاییان از فرآیند امدادرسانی راضی نیستند و در گفتگو با گزارشگر ما اعلام می کنند که کمک های ارسالی مردم و هلال احمر با عدالت در میانشان تقسیم نمی شود و اجناس ارسالی بیشتر در میان اطرافیان و اقوام مسوولان تقسیم کننده توزیع می شود.

گزارش ها همچنین از تخریب ۱۰۰ درصدی روستای شالّی از توابع هریس خبر می دهد. افراد بومی اعلام کرده اند که امدادرسانی خوب بوده و چادر برای اسکان موقت در اختیارشان قرار داده شده است اما از کمبود غذا و مواد خوراکی شکایت می کنند.

بسیاری از مغازه داران و سوپر مارکت ها در یکی دو روز گذشته، مغازه های خود را تعطیل کرده اند و هیچ جنسی نمی فروشند با این حال، در مناطق مورد بازدید، خوشبختانه بازار سیاه ایجاد نشده و قیمت ها در فروشگاه هایی که همچنان فعال هستند، نسبت به قبل از زلزله تغییری نداشته است.

همچنین تعداد کشته شدگان تا این لحظه به ۳۰۶ نفر رسیده است و بیش از ۴۵۰۰ مصدوم شمارش شده اند. البته این افراد کسانی هستند که در مراکز درمانی مورد معالجه قرار گرفته و آمارگیری شده اند و الا تعداد مجروحان بیشتر است.

نکته مهمی که در این میان به عنوان خطر بالقوه وجود دارد این است که به دلیل کمبود آب و نیز انبوه تلفات دامی در اغلب روستاها، امکان شیوع بیماری های مسری در منطقه زیاد است و نیروهای امدادی و مردم، باید بلافاصله مدفون سازی لاشه های حیوانات تلف شده را آغاز کنند.

مشاهدات از حرکت تعداد پرشماری از خودروهای حامل کمک های دولتی و مردمی به سمت ورزقان خبر می دهد. این وانت ها و کامیون ها هم اکنون در جاده تبریز- ورزقان در حرکتند.

همچنین ۴ خودروی “اورژانس اجتماعی” در کل مناطق زلزله زده به چشم می خورند که کمک های غذایی و روحی به مردم منطقه ارائه می کنند. خودروهای اورژانس اجتماعی در حال گشت زنی در مناطق زلزله زده هستند و به زلزله زدگان خدمات ارائه می کنند.

قابل ذکر است که گرمای  شدید تابستانی هموطنان زلزله زده مان را آزار می دهد. نبود کلمن به شدت احساس می شود و نبودن آب خنک آوارگان زلزله را آزار می دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.