آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قامت ریاست‌جمهوری وارد انتخابات می‌شود؟

۲۰فروردین۱۳،

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در حالی که کمتر از ۳ ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده است بحث‌های بسیاری دربارهٔ حضور “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی” در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح است.

طرح این موضوع که آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۸ سالگی دوباره عزم حضور در انتخابات پیش رو را دارد موضوعی قابل تأمل است که برای اولین بار در یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی مطرح شده است.

در میان نام‌ها و گزینه‌های احتمالی که در رسانه‌ها و محافل خبری به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شدند هیچگاه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان کاندیدای احتمالی نامی برده نشده است لذا طرح یکباره نام آیت‌الله هاشمی در عرصه انتخابات این موضوع را تداعی می‌کند، که حضور وی در انتخابات پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد.

طیف طرفدار برنامه‌ها و خط‌مشی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چهره‌ها و گزینه‌های جوان‌تری دارد که این موضوع حضور وی را در عرصه انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار می دهد.

گفته می‌شود چهره‌هایی مثل اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر ولایتی، حسن روحانی و محمدرضا عارف از جمله گزینه هایی می باشند که آیت‌الله هاشمی در صورت عدم ورود به وادی انتخابات می‌تواند از آنها حمایت کند.

اما نکته‌‌ای که قابل تامل این است، در حالی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تحرکات انتخاباتی خود را تشدید کرده آیا به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری وارد می‌شود و یا قصد دارد با حمایت از یک گزینه در این وادی وارد عمل شود این سوالی است که بسیاری از اشخاص نزدیک به آیت‌الله هاشمی و کسانی که از آنها به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوی دوره یازدهم یاد می‌شود در این‌باره اظهارنظر‌های متفاوتی را کرده‌اند.

در این راستا محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران دربارهٔ ورود آیت‌الله هاشمی به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: درباره این موضوع شخص پدرم باید تصمیم بگیرد لذا در این‌باره اظهارنظر نمی‌کنم.

همچنین اشخاصی همچون علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف سه‌گانه در پاسخ به سوالی دربارهٔ کنار کشیدن به نفع آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: خارج از ائتلاف سه گانه، هیچ مکانیسم دیگری منتهی به کنار کشیدن من نخواهد شد.

افرادی همچون محسن رضایی، محمدرضا باهنر، یحیی‌ آل‌اسحاق، محمدرضا عارف و منوچهر متکی نیز در اظهارنظر‌های متفاوتی بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که به نفع آیت‌الله هاشمی صحنه انتخابات را ترک نخواهند کرد لذا با این اوصاف باید منتظر ماند تا در آستانه انتخابات کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی تکلیف آیت‌الله هاشمی را برای ورود به انتخابات مشخص کند.  

بر این‌اساس طرح نامزدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعه‌ای از قطعات پازل دولت وحدت ملی است که وی و اصلاح‌طلبان امید بسیاری به آن دارند و آن را همچون پلی استراتژیک می‌دانند برای ورود به ساختار سیاسی و نهادهای کشور.

این موضوع را در نظر باید گرفت که طرح حضور آیت‌الله هاشمی مقدمه طرح وحدت ملی است که رسانه‌ها و محافل وابسته به وی با برجسته کردن طرح کاندیداتوری وی و تمرکز بر روی عملکردهای دولت در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌کنند.

در‌ هر‌حال شرایط امروز کشور به گونه‌ای ارزیابی می‌شود که جامعه ایران به جای سیاه‌نمایی و طرح منجی سیاسی، مدیری کاردان و کارآمد می‌خواهد که بتواند با استفاده از خردجمعی و  ظرفیت‌های بالای انسانی و مادی کشورمان گفتمان پیشرفت و موردتوجه رهبر معظم انقلاب و مردم را به پیش ببرد.

انتهای پیام/

گزارش از فاطمه علی‌اصغری


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.