آیا اندروید ویندوز ۸ را می‌کشد

جام جم آنلاین: اندروید ۵ که تا پایان سال جاری میلادی عرضه می‌شود، ویژگی جدیدی خواهد داشت و آن هم پشتیبانی از چند کاربری است. این نسخه احتمالا برای گوشی‌ها و تبلت‌ها عرضه خواهد شد و نسخه بک‌پورت آن برای نکسوس۷ نیز عرضه می‌شود.

این اتفاق برای افرادی که به‌طور مشترک از یک تبلت استفاده می‌کنند، کارایی خواهد داشت، اما شاید گوگل با این اقدام بخواهد به دنیای رایانه‌های رومیزی قدم بگذارد و سیستم عامل کروم خودش را با اندروید ادغام کند.

البته این درست است که بسیاری اندروید را یک لینوکس خالص نمی‌دانند و اصلا شباهتی میان آن و لینوکس مینت یا اوبونتو نمی‌یابند، اما احتمال دسکتاپی شدن اندروید را نمی‌توان به‌طور یقین رد کرد.

امروزه روی گوشی میلیون‌ها نفر، اندروید نصب شده است و حتی عده‌ای از تبلت‌های اندرویدی نیز استفاده می‌کنند. اگر اندروید برای دسکتاپ عرضه شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ویندوز ۸: برزخ مایکروسافت در دسکتاپ

نسخه دسکتاپ ویندوز۸ تاکنون بازتاب قابل توجهی نداشته است و کاربران بتا کماکان مشغول غرزدن هستند. بسیاری معتقدند رابط کاربری مترو بسیار گنگ بوده و این باعث شده است همین افراد ویندوز۸ را بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت از زمان تاسیس شرکت بدانند.

برخی معتقدند ویندوز ویستا بهتر از ویندوز ۸ است و عده‌ای دیگر نیز تلاش می‌کنند تا حد امکان روی ویندوز۷ باقی بمانند.

عجیب است که مایکروسافت هنوز می‌کوشد رابط کاربری تبلت را در محیط دسکتاپ خود جا بدهد. می‌توان تلاش این شرکت برای ادغام هر چه بیشتر دو محیط تبلت و دسکتاپ را تحسین کرد اما روشی که اپل با iOS و OSX انجام داد، روش منطقی‌تری است که ویندوز۸ از آن بهره‌ای نبرده است. همین باعث شده است ویندوز ۸ فرصت فوق‌العاده‌ای برای گوگل و اندروید باشد.

گوگل به‌دنبال اندروید دسکتاپ

نقشه گوگل برای رسیدن به محیط دسکتاپ را وب‌سایتی که به معرفی محصولات اپل می‌پرداخت، کشف کرد.

گوگل بتازگی اختراعی را به‌ثبت رسانده که نشان‌دهنده توجه خاص این شرکت به محیط دسکتاپ و نوت‌بوک است.

جالب است که این اختراع قابلیت‌های ترک‌پدهای چندلمسی اپل را هم در خود دارد که نشان می‌دهد گوگل به‌دنبال اجرای طراحی مبتنی بر x86 است. با توجه به فعالیت‌های اخیر گوگل در پیاده‌سازی ترک‌پدها در اندروید، می‌توان نتیجه گرفت که گوگل اندروید بی‌شک عازم دسکتاپ است.

این اختراع به ثبت رسیده نشان می‌دهد گوگل علاقه‌ای جدی به سرشاخ شدن با مایکروسافت در حوزه دسکتاپ دارد.

انتشار نسخه دسکتاپ اندروید خبر خوبی برای مایکروسافت نخواهد بود؛ چرا که این شرکت به‌دلیل عرضه تبلت‌های سرفیس، مشغول کلنجار رفتن با شرکای تجاری خود است و شرکت‌هایی چون Acer از تک‌روی مایکروسافت در عرضه محصول خرسند نیست و خود را رقیب آن می‌دانند، نه همکار.

مدیرعامل ایسر، جی‌تی وانگ در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز عنوان کرد: «ما به مایکروسافت گفتیم در مورد عرضه این تبلت‌ها تجدیدنظر کند. این کار آنها تاثیر منفی بر بازار پی‌سی‌ها خواهد گذاشت و بازتاب منفی دیگر برندها را دربردارد.»

کمپبل کان، مسوول عملیات بین‌المللی رایانه‌های شخصی ایسر نیز مصاحبه‌ای با همین نشریه، اعلام کرد، شرکتش درصدد یافتن پاسخی صحیح در مقابل عرضه تبلت‌های سرفیس است.

«اگر مایکروسافت بخواهد وارد دنیای سخت‌افزار شود، باید چه کار کرد؟ آیا باید کماکان به این شرکت وابسته بود یا این‌که چاره دیگری برای محصولات خود بیندیشیم؟»

نصب اندروید روی رایانه‌های شخصی می‌تواند راه‌حل دیگری برای ویندوز باشد. بسیاری از شرکای مایکروسافت می‌توانند این طرح را در نظر داشته باشند. اگر مایکروسافت در فضای سخت‌افزاری با این شرکت‌ها به رقابت بپردازد، آنها نیز گزینه خودشان را برای رقابت با مایکروسافت رو می‌کنند.

بسته‌های گوگل برای دسکتاپ

یکی دیگر از شواهد اندرویدهای دسکتاپی، روندی است که گوگل برای نرم‌افزارهای دسکتاپ خود در پیش گرفته است.

این نرم‌افزارها که برخلاف دیگر برنامه‌های گوگل، کاملا به‌صورت آفلاین کار خواهد کرد، تجربه بهتری برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

این نرم‌افزارها کاملا به نرم‌افزارهای وب گوگل شبیه است و به‌زبان‌های HTML5 و جاوااسکریپت نوشته شده‌، با این تفاوت که مثل نرم‌افزارهای نصبی عمل می‌کند و ابزارهای قوی‌تری نسبت به همتای تحت وب خود دارد.

ویندوز، مک و لینوکس توسط گوگل پشتیبانی شده و وقتی کاربر این ابزارها را باز می‌کند، دیگر نوار مرورگر را نمی‌بیند و درست همانند نرم‌افزارهای نصبی، در مرورگر اجرا نمی‌شود. باز و بسته شدن آنها سریع‌تر است و رابط بسیار خوبی برای توسعه نرم‌افزار در محیط سیستم عامل‌ است.

چه بلایی بر سر بقیه می‌آید؟

آشکار است که حضور اندروید در محیط دسکتاپ می‌تواند صدمات زیادی به درآمد مایکروسافت وارد کند؛ اما توزیع‌های لینوکسی فعلی چطور؟ آیا اندروید می‌تواند روی اوبونتو، لینوکس‌ مینت و دیگر توزیع‌ها تاثیر بگذارد؟ می‌توان به این نتیجه بسنده کرد که بسته به شیوه عرضه اندروید روی دسکتاپ، تاثیر آن بر توزیع‌های لینوکسی مثبت یا منفی خواهد بود.

اگر گوگل اندروید را همانند «باغ دیوارکشیده» اپل در OSX عرضه کند، به‌نظر می‌رسد بقیه توزیع‌های لینوکسی آسیبی نخواهد دید. کاربران لینوکسی می‌خواهند نرم‌افزارهای خود را از هر منبعی نصب کنند و دوست دارند کنترلی مستقیم روی نرم‌افزار داشته باشند.

باغ دیوارکشیده اندرویدی بسیاری از کاربران لینوکسی را ناامید می‌کند و آنها را به توزیع‌های دوست‌داشتنی خود بازخواهد‌گرداند.

از طرف دیگر، اگر گوگل اندروید دسکتاپ را تا اندازه‌ای باز بگذارد، می‌تواند حتی از دنیای لینوکس هم عده بسیاری را جذب کند.

زنده‌ماندن زیر حمله‌های قانونی اپل

اپل و گوگل بر سر اندروید تاکنون به دعواهای جنجالی و خونی زیادی پرداخته‌اند. اپل معتقد است اندروید یک دزدی معنوی است و از همه روش‌های قانونی برای اثبات این موضوع و نابودی اندروید استفاده می‌کند.

این نقل قول از استیو جابز، تائیدی بر این موضوع است: هر قدر پول دارم خرج می‌کنم تا جلوی این اشتباه را بگیرم. من اندروید را نابود خواهم کرد؛ چرا که این یک محصول دزدی است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت اپل شوخی ندارد. نتیجه دعواهای این دو شرکت هنوز به جایی نرسیده است، اما قطعا زمانی که اندروید دسکتاپی عرضه شود، این دعواها بالا خواهد گرفت؛ زیرا اپل منتظر کوچک‌ترین شباهت میان این دو سیستم عامل خواهد بود.

در نهایت،‌ می‌توان نتیجه گرفت احتمال ورود اندروید به دسکتاپ زیاد است. حضور سیستم‌های عامل در محیط دسکتاپ رقابت را داغ‌تر می‌کند و کاربران را از رخوت قابلیت‌های کنونی نجات خواهد داد.

گوگل در این بازار بی‌تجربه نیست. سیستم‌عامل کروم آزمون خود را پس داده است، هر چند همانند اندروید با استقبال روبه‌رو نشد، اما گوگل می‌تواند از این تجربه برای نسخه دسکتاپ اندروید استفاده کند.

اندروید چند صد میلیون کاربر در دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در اختیار دارد. حتی اگر نیمی از آنها در محیط دسکتاپ به اندروید سوئیچ کنند، مایکروسافت با بحرانی عظیم روبه‌رو خواهد شد. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.