آیا انسان هنوز در حال تکامل است

جام جم آنلاین: با این‌که محیط اطراف ما تا حد زیادی تحت کنترل ماست اما خود ما هم هنوز موضوع بحثی در تئوری انتخاب طبیعی داروین هستیم. این نتیجه‌گیری ناشی از آنالیز و بررسی پرونده ۶۰۰۰ فنلاندی است که بین سال‌های ۱۷۶۰ تا ۱۸۴۹ متولد شده‌اند.

دکتر ویرپی لوما، استاد دانشکده علوم گیاهی و حیوانی دانشگاه شفیلد می‌گوید: ما نشان داده‌ایم به‌رغم همه پیشرفت‌هایی که انسان در گذر زمان داشته، این واقعیت که ما هنوز در حال تکامل و شکل‌گیری هستیم، ما را به چالش نمی‌کشد.

این سوءتفاهم و برداشت نادرست رایجی است که بعضی‌ها فکر می‌کنند تکامل مدت‌ها قبل صورت گرفته و به اتمام رسیده و برای اثبات این موضوع باید نگاهی به عقب و روزهایی که انسان در غارها زندگی می‌کرد و دنبال شکار بود، انداخت.

دانشمندان در این تحقیق به‌دنبال آن بودند تا بدانند آیا تغییرات جمعیتی، فرهنگی و تکنولوژیک دوران انقلاب کشاورزی تاثیری بر انتخاب طبیعی و جنسیتی گونه‌های ما گذاشته است یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این پرسش نیاز به اطلاعات دقیق زیادی بود.

به همین منظور دانشمندان سفری به فنلاند داشتند چرا که در آنجا برای مقاصد مالیاتی اطلاعات دقیق و زیادی در مورد تولد، ازدواج، مرگ و وضعیت ثروت افراد ثبت شده بود. با استفاده از این اطلاعات، محققان به آماری در مورد میزان زنده ماندن افراد تا بزرگسالی، موفقیت در ازدواج، آمار زاد و ولد و باروری دست یافتند.

در این تحقیق که نتایج آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در طول ۱۰ هزار سال گذشته، انتخاب جنسی و طبیعی در میان افراد بشر دائما در حال تقویت شدن بوده است.

حدود نیمی از جامعه آماری مورد مطالعه محققان پیش از رسیدن به ۱۵ سالگی فوت کرده‌اند. ۲۰ درصد از آنها هم یا ازدواج نکرده‌اند یا در صورت ازدواج دارای بچه نبوده‌اند.

این نتایج منجر شد محققان به این باور برسند که برخی از این ویژگی‌ها ممکن است باعث جلوگیری از تکثیر یا انتقال ژن‌ها از نسلی به نسل بعد شده باشد.

ویژگی‌های افزایش موفقیت جفتگیری در مردان به احتمال زیاد سریع‌تر از مورد مشابه در زنان تکامل یافته است.

بدون شک انتخاب طبیعی پدیده‌ای است که در انسان مدرن امروزی رخ داده و تغییر از یک نسل به نسل دیگر موضوعی است که تنها از منظر زمان می‌توان به آن نگریست.

دانشمندان معتقدند حتی اگر ما بتوانیم به گذشته برگردیم و بشر اولیه را ملاقات کنیم، نمی‌توان با اطمینان گفت که ما قادر به تولیدمثل با افراد آن زمان هستیم یا خیر بنابراین شاید نسل‌های آینده ما هم شاهد تغییراتی نسبت به ما باشند و اگر می‌توانستیم سفری به آینده داشته باشیم، آن‌گاه با دقت بیشتری می‌توانستیم بگوییم که ما هنوز هم در حال کامل شدن هستیم یا خیر.

منبع: discovery – مترجم: آتنا حسن‌آبادی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.