آیا اهدای خون خاصیتی برای بدن دارد؟

۰۷م آذر ،

اهدای خون نه تنها برای اشخاص سالم زیانی ندارد بلکه سبب جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌ها نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛  سیستم خون سازی بدن به گونه‌ای است که با افزایش جریان خون در بدن طی مدت کوتاهی مقدار خون اهدا شده را جایگزین می‌کند 

تحقیقات نشان داده است که، به طور کل، بعضی مردم معمولاً بیشتر از میزان مورد نیاز روزانه خود آهن مصرف می کنند. مصرف آهن بیشتر از حد پیشنهاد شده، تولید رادیکال های آزاد در بدن را بیشتر می کند. رادیکال های آزاد سبب ایجاد تغییرات سلولی می گردد که عملکرد طبیعی سلولها را مختل کرده و خطر بعضی بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد.

 اهدای خون مقداری از  آهن اضافه را که می تواند سبب تولید رادیکال آزاد در بدن شود، خارج می برد. درواقع، تحقیقات نشان داده است که مردهایی که خون اهدا می کنند معمولاً کمتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. ازآنجا که بیماری های قلبی متداولترین سبب مرگ در مردان است، این می تواند یکی از بهترین فواید اهدای خون بر سلامتی آنها باشد.

یکی از دلایل تاثیر اهدای خون بر سلامتی فرد اهداکننده آن است که پیش از هر بار اهدای خون سلامت فرد اهدا کننده با سنجش میزان فشار خون، ضربان قلب، میزان هماتوکریت های خون (گلبول های قرمز خون) بررسی شده و سپس اجازه اهدا به فرد داده می گردد. به این ترتیب بسیاری از بیماری های فرد مانند فشار خون بالا، مشکلات خونی، ناراحتی های قلبی و… با همین آزمایش های به ظاهر ساده اما مهم شناسایی می گردد.

پژوهشگران دریافتند سبب اصلی سلامت اهداکنندگان خون به ویژه عدم ابتلای آنها به بیماری های قلبی عروقی به ویژه سکته قلبی، متعادل بودن میزان آهن خون این اشخاص است.

نکته: توصیه می شود پس از اهدای خون، به مدت ۱۵ دقیقه در محل خون گیری استراحت کنید و نوشیدنی و خوراکی که در اختیار شما قرار می گیرد، میل کنید. به دستی که از آن خون گرفته شده فشار وارد نکنید و حداقل تا ۴ ساعت پس از آن با آن دست بار سنگین بلند نکنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.