آیا ایران منطقه را iبه آتش خواهد کشید؟

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز iبه نقل از منبع ذکر شده در خبر

تصمیم حمله iبه سوریه و حزب‌الله لبنان گرفته شده و قرار است این جنگ در اسرع وقت و با کمترین خسارت ممکن، اهداف خود را عملی کند. هم‌زمان هواپیماهای جنگنده بمب افکن آمریکایی، ۱۰ هزار پایگاه ایران را زیر نظر گرفته اند تا iبه آنها حمله کنند.

 به گزارش تفسیری گروه بین الملل مشرق، قسمت دوم و پایانی مستند جنجالی “لبه پرتگاه” درباره سناریوی جنگ آینده در منطقه بین رژیم اسرائیل و آمریکا از یک سو و جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت اسلامی از سوی دیگر، دیشب از شبکه المیادین پخش شد که پخش این مستند پربیننده، واکنش های متعددی را در جهان عرب و iبه ویژه در رسانه های صهیونیستی داشته است.

روزنامه «الحیاه» در مقاله ای iبه قلم “محمد غندور” درباره فیلم مستند و حرفه ای «لبه پرتگاه»، این گونه نوشت: سه هزار و ۱۰۰ آژیر خطر در اسرائیل iبه صدا در آمده است. تل‌آویو در هرج‌ومرج و آماده باش است. مردم iبه سمت پناهگاه‌ها می شتابند. راه‌ها خالی و موشک‌ها آماده پرتاب شده است. تصمیم جنگ علیه سوریه و حزب‌الله لبنان گرفته شده است و قرار است این جنگ در اسرع وقت و با کمترین خسارت ممکن اهداف خود را عملی کند. هم‌زمان هواپیماهای آمریکا ده هزار پایگاه ایران را زیر نظر گرفته تا iبه آنها حمله کند. در لبنان نیز ده‌ها جنگنده اسرائیلی سکوهای موشکی و مراکز فرماندهی جنوب این کشور را هدف قرار داده است؛ توپخانه‌ای مأمور حفاظت از منطقه بقاع درمقابل موشک‌های کوتاه برد اسرائیل است. سامانه‌های دفاع هوایی حزب الله با موشکهای زمین iبه هوا سد راه هواپیماهای اسرائیل می‌شوند.

تاکتیک پیشرفته دفاعی حزب‌الله و سوریه و جنگ الکترونیک اسرائیل

بخش اول فیلم مستند «در لبه پرتگاه» iبه سناریوی خیالی جنگ آتی علیه ایران اختصاص داشت که در آن حمله هوایی آمریکا – اسرائیل با شکست مواجه شد؛ بخش دوم فیلم با عنوان «دست های دراز» که سه شنبه شب از شبکه «المیادین» پخش شد، سناریوی جنگ اسرائیل علیه سوریه و لبنان و جنگ میان آمریکا و ایران در خلیج فارس، دریای عرب، دریای عمان، دریای سرخ و تنگه هرمز را تکمیل نمود. ویژگی بارز این بخش ۹۰ دقیقه ای در جذب مخاطب بود، اعمال غافلگیرانه که در این فیلم iبه نمایش گذاشته ‌شد و پیشرفت فناورانه طرفین جنگ، مخاطب را وا می دارد تا حوادث فیلم را تا آخر دنبال کند. همچنین این فیلم، دربردارنده مجموعه عظیم و iبه هم فشرده ای از اطلاعات است که مخاطب را خسته و گاهی اعصاب او را iبه هم می ریزد، iبه ویژه اگر مخاطب یک شهروند لبنانی باشد، زیرا جنگی که فیلم از آن صحبت می کند سناریوهایی دارد که ممکن است چهره لبنان را دگرگون سازد. 

در این فیلم، اسرائیل با حمله هوایی iبه سامانه دفاع موشکی حزب الله وسوریه و منهدم کردن آن، iبه اهدافش نمی رسید زیرا از سویی این دو قدرت با iبهره‌گیری از تاکتیک های پیشرفته دفاعی از قدرت بازدارندگی بالایی برخواردار می باشند و از سوی دیگر اسرائیل اطلاعات دقیقی در اختیار ندارد و iبه عملیات پارازیت افکنی الکترونیک علیه سامانه «جی پی اس» دست می زند. علاوه بر این حزب الله و ارتش سوریه مسؤولیت موشک باران سواحل اسرائیل را iبه عهده دارند؛ همچنین گروه های فلسطینی در نوار غزه ده ها موشک با برد ۱۰۰ کیلومتر را iبه خاک اسرائیل از جمله تل آویو پرتاب می کنند.

اسرائیل iبه متوقف کردن نیروی موشکی حزب‌الله می اندیشد 

در مقابل شلیک هزاران موشک iبه اسرائیل، این رژیم با پشتیبانی محکم توپخانه های خود که قادر iبه پرتاب هزاران موشک iبه شهرها و روستاهای لبنان است، تصمیم دارد از راه زمینی iبه عمق لبنان نفوذ کند و آسیب های مستقیمی را iبه اماکن رسمی این کشور وارد سازد. اسرائیل در این عملیات iبه متوقف نمودن نیروی موشکی حزب الله فکر می کند اما با سلاح های جدید این حزب مواجه می گردد پس درگیری iبه اوج خود می رسد و وارد مرحله جدیدی می گردد.

نیروی دریایی اسرائیل iبه کمک نیروی زمینی می آید و در سواحل لبنان مستقر می گردد، این نیرو هزاران موشک کوتاه برد را شهرهای ساحلی لبنان پرتاب می کند اما حزب الله در سناریوی جدید اقدام iبه کارگذاشتن مین هایی دریایی در سواحل می کند و آماده آن است تا ناوهای اسرائیل را با موشک هایی مورد هدف قرار دهد که از لحاظ فناوری و دقت، پیشرفته تر از موشکهایی است که در جنگ ۳۳روزه iبه کار برد.

ورود سوریه و ایران iبه میدان جنگ / حمله ایران iبه پایگاه‌های آمریکا

نفوذ اسرائیل iبه خاک لبنان مخصوصاً منطقه «بقاع» iبه این معناست که سوریه باید مأموریت خود را انجام دهد؛ پس جبهه جولان باز و جبهه داخلی اسرائیل شعله ور می گردد iبه طوری که فریادهای اسرائیلی ها برای توقف جنگ و بازگشت سربازان iبه خانه های خود، برمی خیزد اما قضیه iبه همین جا ختم نمی شود زیرا سوریه و حزب الله لبنان iبه متوقف کردن پیشروی کشتی های تجاری در سواحل اسرائیل مبادرت می ورزند. در موازات نفوذ زمینی iبه لبنان، ایران ۳۵ پایگاه نظامی آمریکا در کویت، عربستان، قطر، ترکیه، پاکستان و افغانستان و دیگر کشورها را بمباران می کند و آماده می گردد تا با پرتاب موشک های قاره پیمای خود ثابت کند که قادر است اهداف دورتری را iبه طور مثالً در لهستان و رومانی هدف قرار دهد.

در مقابل این تحولات، آمریکا آماده می گردد تا با بمب های ساخته شده از الیاف ذغال سنگ، تأسیسات نفتی، شبکه های مخابرات و ساختمان شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران را هدف قرار دهد. با توجه iبه اینکه طبیعت جنگ اقتضا می کند که عکس العملی iبه همراه داشته باشد پس آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حکمی را مبنی بر بستن تنگه هرمز صادر می کند؛ اینجاست که صحنه غافلگیرانه فیلم شکل می گیرد.

“علی شهاب” و “حسن عبدالساتر” نویسندگان فیلم، حوادث فیلم را برش زده و iبه طور حماسی و زیبا آن را نوشته اند؛ آنها با یک غافلگیری جنگی چه با سلاح های جدید و چه با نقشه های پیشرفته، از اتفاق ای iبه اتفاق ای دیگر منتقل می شوند. iبه نظر می‌رسد انبوه اطلاعات در بخش دوم جنگ iبه “حسین سماحه” کارگردان فیلم، آزادی بیشتری داده تا تصویرها و صحنه های بیشتری را انتخاب کند و آن را iبه وسیله نقاشی های گرافیکی و نقشه های سه بعدی ویژه توضیح دهد اما این فیلم iبه خسارت‌های سنگین مادی و انسانی که طرف های درگیر دچار آن می شوند، اشاره نکرده است.

شهاب در توضیح سبب این امر می گوید: نشان دادن این صحنه ها و خسارت ها ممکن است ترس و وحشت مخاطب را iبه همراه داشته باشد و این هدف ما نیست». فیلم تلاش دارد iبه سؤالاتی که مخاطب بعد از حوادثی مشخص، مطرح می کند جواب دهد. از بین حوادثی که در فیلم iبه نمایش در آمده است مسائلی از جمله نقش نیروهای یونیفل در جنوب لبنان نادیده گرفته شده است؛ شهاب دلیل این امر را چنین توضیح می دهد: «من و گروه تولید فیلم با وجود در اختیار داشتن اطلاعات فراوان iبه این موضوع نپرداخته ایم زیرا این مسأله عواقب داخلی زیانباری iبه همراه دارد».

مشرق، iبه سریعی مطالب جدیدی درباره هر دو بخش این مستند منتشر خواهد نمود ان شاءالله.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.