آیا خامه نیز مانند سایر لبنیات خاصیت دارد؟

۱۲م آذر ،

معمولا ۳۰ درصد خامه های صبحانه از چربی و ۷۰ درصد آنها از شیر تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ خامه از نظر فرآیند تولیدش جزو فرآورده‌های لبنی است و مانند سایر اعضای خانواده‌ اش سفید رنگ است اما به دلیل میزان چربی بالا و از نظر گروه ‌بندی برحسب ریزمغذی ‌ها و موادی که تا حدودی انرژی را از مواد چرب تامین می‌ کنند، در گروه چربی ‌ها دسته‌ بندی می ‌شود. در مورد کره و سرشیر هم همین ‌طور است.

مواد غذایی موجود در خامه، همانند شیر است. در خامه با افزایش درجه جدا سازی، مقدار ویتامین‌ های محلول در آب کاهش یافته ولی ویتامین ‌های محلول در چربی افزایش پیدا می ‌کند. به طور مثالً غلظت ویتامین A در خامه با ۱۰ درصد چربی، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از شیر کامل است و در خامه با ۴۰ درصد چربی ۸ تا ۱۲ برابر بیشتر است. از دست دادن ویتامین C و اسید فولیک نیز در خامه قابل توجه است. در طول استریلیزاسیون نیز از دست دادن قابل توجه ویتامین ب۱۲ اتفاق می ‌افتد.

خامه چون دارای کالری زیادی است، مصرفش برای کسانی که تمایل به کنترل وزن خود دارند، توصیه نمی ‌شود. بهتر است یا محدود شود، یا اینکه به طور کلی مصرف نشود. اشخاصی که دارای چربی خون بالا می باشند، به طور کلی توصیه می‌ شود که این ماده را از رژیم غذایی خود حذف و همانند سایر گروه چربی ‌ها آن را مصرف کنند. اشخاص معمولی و سالم که دارای وزن طبیعی هم می باشند، برای پیشگیری از افزایش وزن بهتر است از گروه چربی ‌ها و خامه کمتر و یا با کنترل بیشتری استفاده کنند.

خامه یک ماده غذایی ا‌ست که به طور مستقیم از شیر تهیه شده و رعایت مسایل بهداشتی و توجه به پاستوریزه بودن آن بسیار مهم است. همچنین خامه باید در جای خنک نگهداری و پس از بازکردن حداکثر طی چهار تا هفت روز مصرف شود.

نکته: خامه مزیتی بر‌ سایر لبنیات ندارد. بنابراین در اشخاصی که می ‌خواهند همچنان سلامت خود را حفظ کنند قطعا بهتر است مصرف نشود. چون در ازای همان مواد مغذی، انرژی زیادی را دریافت خواهند کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.