آیا زنان بیشترین مخاطب رمان های عاشقانه می باشند؟!

۲۲ آبان ،

لادن نیکنام روزنامه نگار و نویسنده ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران درباره مشکلات موجود در حوزه نویسندگی گفت: نویسندگان ما درآمد خود را از طریق شغل دیگری تامین می‌کنند و نویسندگی شغل دوم آنهاست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگان در ایران به صورت حرفه ای و برای درآمدزایی نمی‌نویسند، افزود: نویسندگی شغل درآمدزایی نیست یک نویسنده اگر در سال ۴ کتاب بنویسد درآمدی بالاتر از ۵ میلیون تومان ندارد.
این منتقد ادبی در خصوص محدود شدن آثار نویسندگان به چند جلد کتاب گفت: نویسنده ایرانی در درجه اول سعی می‌کند تجربیات خودش را بنویسد و این تجربیات با نوشتن یک یا دو کتاب همه می شود.
نیکنام در ادامه به فروش بالای رمان های ملودرام در سطح جامعه اشاره و بیان کرد: رمان کالای لوکس تلقی می شود و که مخاطب آن بیشتر زنان می باشند.
وی در این خصوص افزود: زنان دوست دارند روایتی را در غالب رمان به مدت طولانی تجربه کنند این روایت با ایجاد شبکه ای از روابط انسانی می‌تواند آن ها را از دنیای واقعیت جدا کرده و نوعی مستی و ناخودآگاهی را به آن ها تزریق کند.
نویسنده مجموعه داستانی “حفره ای در آینه” دلیل فروش بالای بعضی از این داستان های ملودرام را استفاده از کلیشه ها عنوان کرد و گفت: کلیشه ها و فرمول هایی وجود دارد که همیشه برای مخاطب عام کاربرد دارد، به طور مثال ارتباط عاشقانه ای که به هجران می رسد و یا وجود اختلاف طبقاتی که موقعیت را دراماتیک تر می کند.
وی در توضیح خود از عوامل تشکیل دهنده یک داستان دراماتیک گفت: این رمان ها کنش محور می باشند و علاوه بر آ‌ن، اتفاقات داستانی در ضرباهنگی سلسله وار چیده شده اند و مخاطب را بمباران می کنند.
نیکنام ادامه داد: زبان روایی این ملودرام ها نیز خوب نوشته شده است و موقعیت های آشنایی برای مخاطب عام فراهم می‌کند.
نویسنده کتاب “علائم حیاتی یک زن”، با بیان اینکه در بعضی از رمان های درام هیچ فکری تولید نمی شود، تصریح کرد: اگر مخاطب به این داستان ها عادت کند ذهنش تنبل شده و دیگر شانس تجربه ادبیات جدی جهانی را نخواهد داشت.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی و آماده سازی ذهن مخاطب با ادبیات کلاسیک و جدی جهان بیان کرد: نقش رسانه ها در برجسته کردن کتاب های ارزشمند را نباید دست کم گرفت هم اکنون رادیو در بخش معرفی کتاب برنامه های قابل توجهی تدارک دیده اما تلویزیون در این بخش کمتر فعال بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مطالعه کتاب با تامل و فکر کردن همراه است بهتر است والدین فرزندان شان را از سنین کودکی در کانون های پرورشی ثبت نام کنند تا مطالعه برای کودکان به صورت عادت و فرهنگ نهادینه شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.