“آیا مناقشه مرزی ترکیه و سوریه به درگیری مستقیم ۲ کشور می‌انجامد؟”

afp6-12.jpg

“حوادث اخیری که پس از وقوع حملات توپخانه‌ای در روستاهای مرزی ترکیه و سوریه آغاز شد، در حقیقت سوالاتی را در اذهان ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه آیا این حوادث در آینده به رویارویی مستقیم ارتش دو کشور می‌انجامد یا خیر؟”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی النشره، در گزارشی خبری تحت عنوان “آیا جنگ از سوی نمایندگان ترکیه و سوریه به درگیری مستقیم ارتش دو کشور منجر خواهد شد؟” به درگیری‌ها و ناآرامی‌های اخیر در مرزهای مشترک دو کشور پرداخته و چنین می‌نویسد: “از آغاز بحران سوریه تاکنون، روابط این کشور با ترکیه نه تنها شاهد نوعی جنگ میان نمایندگان‌شان یعنی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و مخالفان مسلح سوری بوده است بلکه درگیری‌هایی که در شهر حلب به وقوع پیوسته نیز تاکیدی است بر این مطلب که درگیری‌ها به دو کشور کشیده شده است. پس با این وجود آیا می‌توان چنین نتیجه گرفت که این امور به رویارویی مستقیم ارتش آنکارا و دمشق در آینده خواهد انجامید یا خیر؟

– جنگ میان نمایندگان ترکیه و سوریه از مدت‌ها قبل،

بر هیچ کس پوشیده نیست که حوادث نظامی سوریه دیگر به درگیری‌های داخلی میان مخالفان سوری و ارتش این کشور منتهی نمی‌شود بلکه کاملا مشخص است عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی نقش آشکاری را در این حوادث ایفا می‌کنند، عواملی که مهمترین آنها عامل ترکیه است. کشوری که تا حدود زیادی از مخالفان سوریه استقبال و حمایت می‌کند.

الیاس فرحات، تحلیلگر و کارشناس نظامی و سرهنگ بازنشسته معتقد است که در حال حاضر نوعی جنگ میان نمایندگان دو کشور یعنی پ. ک. ک و گروه‌های مسلح سوری وجود دارد. جنگی که در یک سوی آن حمایت دولت ترکیه از مخالفان مسلح سوری و طرف دیگر حمایت نظام سوریه از حزب پ. ک. ک قرار دارد.

فرحات همچنین معتقد است که حجم دخالت‌های ترکیه در حوادث سوریه بیش از حجم حمایت‌هایی است که نظام سوریه از پ. ک. ک می‌کند.

محمد نور الدین، یکی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران در امور ترکیه نیز تاکید می‌کند که جنگ میان نمایندگان دو کشور جنگی داغ است و حوادث اخیر در مرزهای دو کشور در حقیقت اولین تجاوز دو طرف به تمامیت ارضی طرف دیگر نیست بلکه تاکنون حوادث مشابهی در گذشته رخ داده است که طرف ترکیه از آنها چیزی به زبان نیاورده است.

نور الدین همچنین در گفتگویش با سایت اینترنتی النشره تاکید کرد که دولت سوریه به خاطر حمایت‌های وسیع دولت ترکیه از گروه‌های مسلح سوری بر سیاست چشم‌پوشی از فعالیت‌های پ. ک. ک تکیه دارد.

آیا جنگ مستقیم میان دو کشور رخ خواهد داد؟

در این زمینه نیز محمد نور الدین معتقد است که واکنش‌های بین‌المللی در پی حوادث اخیر در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه حاکی از آن است که این درگیری‌ها به آرامی در حال تبدیل شدن به رویارویی مستقیم میان دو طرف است چرا که بحران سوریه دیگر تنها به سوریه مربوط نمی‌شود بلکه کشورهای خارجی را نیز درگیر کرده است.

به عقیده نور الدین هرگونه تصمیمی برای تغییر وضعیت در سوریه باید توسط مقامات عالی رتبه یعنی آمریکا از جانب ترکیه و ایران، روسیه و چین از جانب سوریه صورت گیرد.

نورالدین معتقد است حوادثی که اخیرا در مرزهای دو کشور اتفاق افتاد یک مساله طبیعی است و ممکن است در آینده نیز تکرار شود اما این امور از کنترل خارج نخواهد شد مگر زمانی که تصمیمی درباره این وضعیت گرفته شود.

در جبهه مقابل، الیاس فرحات ضمن بررسی مساله و اوضاع از دیدگاه‌های مختلف معتقد است که درگیری‌های نمایندگان دو طرف زنگ خطری است برای آغاز درگیری‌های مستقیم و لذا شتاب گروه‌های بین‌المللی برای آرام کردن اوضاع دلیلی است برای این که این گروه‌ها این خطر را احساس کرده‌اند.

وی معتقد است این مساله به حمایت‌هایی بازمی‌گردد که دولت ترکیه از گروه‌های مسلح سوری می‌کند و می‌گوید اگر دولت سوریه بتواند در دو ماه آینده در درگیری‌های شهر حلب پیروز شود یعنی حمایت‌ها متوقف شده است و در صورتی که نتواند در این درگیری‌ها بر طرف دیگر غلبه کند این بدان معناست که درگیری مستقیم با ترکیه در آینده اتفاق خواهد افتاد.

به عقیده فرحات اوضاع به قدری پیچیده است که احتمال آغاز درگیری‌های مستقیم زیاد است چرا که در حال حاضر ناآرامی‌ها به بالاترین میزان خود رسیده است.

فرحات در ادامه اعلام کرد که ترکیه به رغم آنکه امکانات نظامی بیشتری دارد اما احتمالا کسی که حامل بیشترین خسارت‌ها را در پی این درگیری باشد، دولت ترکیه خواهد بود.

در نهایت باید گفت که بدون تردید در آینده نزدیک به ویژه پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد تحولات بسیار مهمی در خصوص سوریه خواهیم بود، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در درگیری‌های اخیر میان ترکیه و سوریه به رویارویی گسترده میان دو طرف تبدیل خواهد شد یا اینکه در نهایت امر این درگیری‌ها حل و فصل خواهد شد؟”

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.