آینده لیبی نگران‌کننده است

جام جم آنلاین: لیبی در حالت سیاسی و امنیتی ویژه‌ای قرار دارد که تردیدهای بسیاری را درخصوص آینده این کشور برانگیخته حتی ممکن است حوادثی در آن رخ دهد که به جنگ داخلی بینجامد و اتحاد ملی کشور لیبی مورد تهدید قرار گیرد.

کشته شدن سفیر آمریکا و همکارانش در شهر بنغازی، گویای نقش برجسته شبه‌نظامیان مسلحی است که پس از کشته شدن معمر قذافی آن را ایفا می‌کنند.

گروه‌های گوناگون لیبیایی از زمان انقلاب هفدهم فوریه ۲۰۱۱ سلاح‌های خود را تحویل نداده‌اند و برای تحویل سلاح، شروط سختی و در برخی موارد غیرممکنی قرار داده‌اند. اما در نهایت، این شهروندان لیبیایی هستند که بهای اقدامات شبه نظامیان را پرداخت خواهند کرد.

با ادامه‌ حالت دودستگی میان دولت مرکزی لیبی که از اختیارات امنیتی برخوردار است و نیز گروه‌های مسلح که دارایی‌های فراوانی در شهرها، روستاها و در تمامی مراکز و دستگاه‌های لیبی از جمله فرودگاه‌ها، بنادر و… در اختیار دارند، فضایی از آشفتگی و ناامنی تمامی لیبی را فراگرفته است.

در میان خود شبه‌نظامیان مسلح نیز درگیری و اختلاف‌های فراوانی مشاهده می‌شود؛ این در حالی است که باید تمامی احزاب و گروه‌های داخلی لیبی برای تاسیس ارتشی ملی و جدید اقدام نمایند و مردم لیبی ـ صرف‌نظر از اختلاف‌های فکری و سلایق سیاسی ـ تلاش کنند اختلافات سیاسی را کنار بگذارند تا شورای ملی که تمامی مردم لیبی اعضای آن را در انتخاباتی آزاد (اولین انتخابات در تاریخ لیبی جدید) برگزیدند، برامور کشور مسلط شوند.

اختلاف‌ سیاسی و دیدگاه‌های گوناگون زیرسقف پارلمان باید طرح گردد و نه در سایه گسترش ناامنی و هرج و مرج ناشی از تضارب آرا و بی‌اعتمادی که لیبی اکنون از آن رنج می‌برد.

حادثه کشته شدن سفیر آمریکا، شاهدی است برآنچه کشور لیبی گرفتار آن است. در مورد کشته شدن سفیر و حالت نگرانی عمومی از اوضاع داخلی لیبی، نمی‌توان تنها گروهک القاعده و دیگر احزاب و گروه‌های تندرو را مقصر دانست، بلکه تمامی احزاب و گروه‌های لیبیایی که در انتقال کشور از دوره دیکتاتوری به دوره دموکراسی و انقلاب و دولت مدنی جدید تلاش کرده و مسوولیتی برعهده داشتند، در این زمینه کوتاهی کردند. شهروندان بنغازی تظاهراتی برپا کردند و خواستار طرد عناصر گروهک «انصار الشریعه» از شهرشان شدند.

این گروهک شبه نظامی با واگذاری امنیت شهر بنغازی از سوی دولت مرکزی، قدرت بیشتری یافته و از زندان و مراکزی برای حراست از سلاح‌‌هایی که در اختیار دارند، برخوردار است. به نظر می‌رسد این شبه نظامیان از قدرت قانونی در بنغازی ـ در شرایط ضعف دولت مرکزی ـ سوءاستفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که به گروهک انصار الشریعه حفاظت از امنیت بیمارستان‌های شهر واگذار شده است. دولت مرکزی کنونی برای حفظ امنیت تنها به این دو گروهک شبه نظامی تکیه نکرده، بلکه گروه‌های شبه نظامی دیگری نیز وجود دارند که برخی از آنها نزدیکی بسیاری با نیروهای دولتی داشته و نقش مهمی در حمایت از مرزهای کشور لیبی ایفا می‌نمایند.

از اینجا می‌توان دریافت چرا سخت می‌توان گروه‌های شبه نظامی فعال در لیبی را قانع ساخت که از نقش‌آفرینی و دخالت در امور سیاسی کناره‌گیری نمایند و مسوولیت‌های خود را به دولت مرکزی واگذار کنند البته پس از حادثه کشته شدن سفیر آمریکا، دولت مرکزی در تنگنای سختی در رویارویی با ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

در برابر این حادثه، تنها راهی که برای دولت مرکزی باقی مانده، انحلال گروه‌های شبه نظامی حتی اگر شده با فشار و اعمال قدرت و وادار کردن آنان به تبعیت از دولت مرکزی است اما اکنون دولت مرکزی از قدرت کافی و مقبولیت نزد تمامی مردم لیبی برخوردار نیست.

با وجودی که رییس شورای ملی محمد مقریف تلاش بسیاری برای اجرای این تصمیم کرده، اما این موضوع مساله کوچکی نیست و به همکاری سایر گروه‌های لیبیایی نیاز دارد، همان‌طور که به دولتی کارآمد و پویا نیازمند است. به همین خاطر مقریف و شورای ملی فشارهای بسیاری بر مصطفی ابوشاقور نخست‌وزیر کنونی لیبی برای تشکیل هر چه سریع‌تر کابینه وارد کرده‌اند.

مشکلات لیبی تمامی ندارد و حادثه کشته شدن عمران شعبان در شهر «مصراته» توسط دوستداران قذافی از شهر بنی ولید ـ زادگاه سرهنگ قذافی ـ اوضاع سیاسی این کشور را پیچیده‌تر کرد.

این جوان همان کسی است که در بیستم اکتبر سال گذشته توانست قذافی را هنگام خروج از شهر «سرت» دستگیر نماید. پخش خبر وفات این جوان ـ که در نظر بسیاری از مردم لیبی قهرمان شناخته می‌شود ـ موجی از خشم را در سراسر کشور و بویژه در شهر مصراته ـ از اولین شهرهایی که علیه نظام قذافی قیام کرد ـ‌ برانگیخت.

برخی از مردم لیبی به اعلام جنگ علیه شهر «بنی‌ولید» دعوت کردند، اما تعدادی از افراد شاخص شهر «بنی‌ولید» گفتند ساکنان این شهر، عمران شعبان را به قتل نرسانده‌اند و او هنگام ورود به شهر مانع از آن شد که مورد بازرسی قرار گیرد و به همین خاطر از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شد و برای آن که به سرنوشت قذافی دچار نشود، روی نیروهای امنیتی آتش‌ گشود و در نتیجه کشته شد.

هفته‌نامه المشاهد السیاسی 
مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.