آینده مصر در دست شخص ثالث

جام جم آنلاین: رخدادی غیرقابل پیش‌بینی که جوانان انقلاب مصر را به بُهت و تعجب واداشته و مردم این کشور را که برای سلامت و امنیت انقلابشان تلاش بسیاری کرده‌اند تا مسیر سیاسی این کشور تغییر یابد، اتفاق افتاده است.

احمد شفیق از میان تمامی نامزدهای انتخاباتی با وجود وابستگی‌اش به نظام حسنی مبارک و اتهامات فراوانی که به او نسبت می‌دهند، به دور دوم رفته تا با محمد مرسی نامزد اخوان‌المسلمین در انتخاباتی به‌ظاهر دموکراتیک رقابت کند، اما چگونه و چرا؟

تردیدی نیست که انتخاب احمد شفیق با حمایت سازمان یافته حزب ملی سابق مصر در دور اول ممکن شد و از همان شیوه برای خرید حمایت سیاسی و آرای مردمی بهره جست.

شورای نظامی در طول دوران تسلطش بر کشور مصر تلاش کرده است بحران‌های امنیتی ایجاد کند تا بتواند انقلاب این کشور را بی‌نتیجه جلوه دهد و از آن بهره‌برداری کرده و با حمایت رسانه‌هایی که در اختیار دارد، مسیر این انقلاب را تغییر دهد.

این شورا می‌خواهد به مردم انقلابی مصر بقبولاند که انقلاب این کشور تأثیر چندانی بر فرآیند اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور مصر بر جای نگذاشته و شهروندان مصری را قانع سازند که از راه آزادی و اهداف انقلابی‌شان عقب‌نشینی کرده و این خواسته‌های بحق را وانهند و به دنبال یک لقمه نان برای تداوم زندگی باشند.

یکی از دلایل اصلی ظهور افرادی همچون احمد شفیق در جریان انتخابات مصر، اختلاف و دودستگی میان نیروهای انقلابی، احزاب و گروه‌های مختلف است که هر یک خود را از دیگری جدا می‌داند و رسانه‌های وابسته به خود را در اختیار دارند.

این درگیری‌ها و عدم سازش، تاثیرات منفی بسیاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشور مصر بر جای گذاشته است و نمایندگان انقلاب و قشر وسیعی از جوانان این کشور که حمدین صباحی و ابوالفتوح بودند از رقابت‌ها بازماندند.

حضور احمد شفیق در جریان انتخابات ریاست جمهوری مصر، خود به تنهایی ضربه جدی و جراحت دردناکی در پیکره انقلاب مصر به شمار می‌رود و خوشایند جوانان انقلابی، خانواده‌های شهدای انقلاب مصر و مجروحان آن نیست.

بدون تردید دستیابی وی به مسند ریاست جمهوری، بازگشت به دوران سیاه حسنی مبارک و پیش از انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر و نابودی رویای بازگشت مصر به جایگاه حقیقی‌اش در رهبری جهان عرب خواهد بود.

اظهارات احمد شفیق و تهدیدهای او علیه تظاهرات‌کنندگان و نیز سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که پیروزی احمد شفیق به معنای بازگشت به روابط استراتژیک میان مصر و اسرائیل است، گویای این حقیقت است. ایالات متحده آمریکا نیز از نتایج انتخابات در مصر احساس رضایت می‌کند.

انقلاب مصر در وضعیت ناگواری به سر می‌برد و در آینده نگرانی‌های بیشتری ایجاد خواهد شد و حوادث مهمی در پیش خواهد بود. مهم‌ترین آن، حکم حبس ابد برای حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر و ۲ فرزندش و کارگزاران حکومتش به شمار می‌رود.

نیروهای انقلابی مصر باید اتحاد و همبستگی خود را حفظ کرده و برای آینده مصر و از میان رفتن فکر تسلط بیگانگان بر انقلاب این کشور و سرنوشت مردم آن، چاره‌ای بیندیشند. باید تلاش کنند کابوس بازگشت نظام سابق به یاس مبدل شود و انقلابشان از این‌ آشفتگی رهایی یابد.این امر از راه صندوق‌های رای تامین می‌شود یا از طریق تجمع گروه‌ها در میدان التحریر؛ شخص سومی که می‌تواند آینده مصر را در دست داشته باشد، از همین تجمع‌ها بیرون می‌آید.

روزنامه القدس العربی 
مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.