“آیینه های روبه رو” تماشاگر را به داخل خود می برد

شنبه ۱۳م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

“آیینه های روبرو” با آرام نزدیک شدن به مخاطب و بردن تماشاگر به داخل قصه، مخاطب را پس نمی زند.

به گزارش تفسیری خبرنگار حوزه  سینما باشگاه خبرنگاران؛ شب قبل در برنامه “هفت” در بخش نقد فیلم مسعود فراستی به عنوان منتقد در حضور فرشته طائر پور و نگار آذربایجانی تهیه کننده و کارگردان این فیلم؛ گفت: فیلم “آیینه های روبرو ” با یک قصه خوب و تازه از پس به تصویر کشیدن موضوع برآمده و بازی خوب و باورپذیر رعنا به همراه نداشتن حرکت های اضافی دوربین بسیار جذاب است.
وی ادامه داد: فیلم با نزدیک شدن آرام به مخاطب خود به نوعی با قرار دادن تماشاگر در فیلم مانع پس زدنش می شود و رعنا به عنوان یک زن شریف با کار مسافرکشی برای تامین مخارج خانواده برای اولین بار در سینمای ایران این مشکل به تصویر کشیده شده است.
فراستی اظهار داشت: این زن به عنوان فردی باورپذیر در انسان در ابتدا با قدرت به جلو حرکت می کند اما در قسمت دوم فیلم یک احتیاط سبب ایجاد ترس می شود اما مذهبی بودن و شخصیت این زن قابل فهم و باور است.
این منتقد عنوان کرد: شخصیت آدینه با توجه به عمیق نبودن بر عکس رعنا غلط نیست عکس بیرونی از این شخصیت نسبت به عکس داخلی این شخصیت خوب است و باید تضاد میان ظرافت این دختر و حالت دفاعی اش بیشتر غلظت پیدا می کند.
وی ادامه داد: درد و دل دو زن هنگام بازگشت از شمال به تهران در ماشین از لحاظ دوربین بسیار خوب بوده اما لحن میان این دو لحن فیلم های کیارستمی است که به این فیلم مربوط نمی شود.

*ساخت “آیینه‌های روبرو” ریسک بالایی را به همراه داشت

فرشته طائرپور تهیه‌کننده “آیینه‌های روبرو” در ادامه‌ی این بحث عنوان کرد: امیدوارم که این بحث در مسیر حمایت از فیلم‌های اجتماعی گام بردارد. این فیلم علاوه بر کسب جایزه در جشنواره سال ۸۹ اکران ناموفقی را هم نداشت و با توجه تعداد سالن‌های در اختیار داشته و هم چنین تعداد سانس‌های تک با یک فروش خوب در رده‌ی سوم فروش قرار گرفته است.
وی افزود: طی صحبت هایی با نگار آذربایجانی خواهان ساخت فیلم دیگری در ژانر وحشت بودیم اما در یکی از جلسات مربوط به این فیلم نامه با مطرح شدن موضوع زن مسافرکشی با شوهری در زندان از سوی من و همچنین خاطره ی نگار آذربایجانی در خصوص فردی فراجنسیتی ما را به ساخت چنین فیلمی سوق داد.
طائرپور اظهار داشت: با وجود ریسک بالا در خصوص ساخت این فیلم مرحله تحقیق را برای این فیلم آغاز کردیم و طی آن به این مسئله رسیدیم که عمل تغییر جنسیت در ایران علاوه بر آزاد بودن به آن وام نیز تعلق می گیرد جامعه ی جهانی نیز با مواجهه با این فیلم دچار حیرت شدند.
تهیه کننده “آیینه های روبه رو” بیان داشت: یک سال و نیم نوشتن فیلم نامه به دلیل بر روی لبه ی تیغ قرار داشتن آن و هم چنین وسواس ما برای انجام کار طول کشید و طبق توافقات ما تنها بعد از دیده شدن این فیلم در مورد اکران آن تصمیم گرفته شد.
وی ادامه داد: برای تصویربرداری در خیابان از موسسه ناجی هنر یاری خواستیم و با توجه به وجود واحدی در مدیریت پیشی برای حمایت از فیلم هایی که به آسیب های اجتماعی می پردازد این موسسه بعد از مطالعه فیلم نامه به خاطر پرداخت به آسیب های اجتماعی حمایت خود را نیز مشمول ما کردند.
طائرپور تصریح کرد: ناجی هنر حدود ۱۰ درصد از هزینه ی فیلم معادل ۵۰ میلیون تومان را به ما پرداخت کرد اما تشکل های صنفی و برخی از اشخاص افسانه های میلیاردی را برای این پروژه بیان کردند.
تهیه کننده “آیینه های روبرو” اظهار داشت: مدیریت جدید ناجی هنر نسبت به این شایعات سکوت کرد و من به همین جهت از این مدیریت گله مند هستم زیرا طبق قرار ما ۱۰ درصد از فروش فیلم به این موسسه تعلق می گیرد البته بعد از تغییر هویت ناجی هنر ما هیچ حمایتی از سوی آنان دریافت نکردیم.
این تهیه کننده اظهار داشت: ما تا همین حد هم در ساخت این فیلم ریسک کردیم زیرا برخورد دیگران را با این فیلم نمی دانستیم ولی برخورد مسئولان با این فیلم بد نبود هر چند که در مرحله ی اکران با لجبازی های سخیف اکران این فیلم را عقب انداختند.
نگار آذربایجانی کارگردان آیینه های روبرو در ادامه ی این بحث اظهار داشت: بیشترین وسواس را در خلق شخصیت رعنا داشتم و بخش هایی از این شخصیت با توجه به تفاوت های عمده اش با من هنگام نوشتن فیلمنامه از داخل من نشأت می گرفت.
وی افزود: یک نگرانی بزرگ همواره برای من وجود داشت و آن هم نپذیرفتن این شخصیت توسط اشخاص مبتلا به این مسئله بود و به همین خاطر در بحث تحقیق میدانی با یک سری از این اشخاص گفتگو و معاشرت کردم به همین خاطر در طی اکران این فیلم اشخاص با این مسئله با نامه و تلفن از من به خاطر ساخت این فیلم تشکر کردند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.