«آپارتمان» پس از چهار سال ساخته شد/ چاپ همه تجربیات نویسندگی در یک کتاب

علی موذنی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تالیف کتابی با موضوع تجاربش در نویسندگی خبر داد و گفت: از سال‌ها قبل  معتقد بودم که نویسندگان ایرانی باید تجربیاتشان را در حوزه تئوری‌های نویسندگی مکتوب کنند و خود و مخاطبانشان را مصرف کننده صرف تئوری‌های رمان‌نویسان غربی قرار ندهند.

وی ادامه داد: هر نویسنده‌ای به هر شکل در مسیر فعالیت خود یک تجربه تکنیکی دارد که می‌تواند برای مخاطبش جذاب و خواندنی باشد و او را از استفاده صرف از تجربیات و نظریات وارداتی برای نویسندگی بی‌نیاز کند. کتاب تازه من نیز در حول و خوش همین موضوع تالیف شده است.

موذنی همچنین به سابقه چندین ساله حکایت و قصه‌نویسی در ایران اشاره کرد و گفت: ما با این سابقه از زمانی که پا به عرصه داستان‌نویسی مدرن گذاشتیم، خودمان را به دست غرب سپردیم  و عادت کردیم بر اساس تجربیات آنها کار و فکر کنیم و دائم بگوییم که همه آنچه لازم بوده در این زمینه گفته شده، در حالی که اساسا این طور نیست.

نویسنده رمان «دلاویزتر از سبز» و «ارتباط ایرانی» ادامه داد: به نظر من این دست از آثار پس از تالیف به درد مخاطبان تازه‌کار و حتی کهنه‌کار نیز می‌خورد و باید تالیف آنها به نوعی بومی شود.

وی افزود: من در این کتاب در قالب مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌ها تجربیات خودم درعرصه نویسندگی را با استفاده از نمونه‌های موجود در کارهایم و نیز آثاری که خوانده‌ام به صورتی استدلالی نوشته‌ام و موضوعاتی مثل زبان، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، طرح داستان و… از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در آن به شمار می‌رود که از سوی انتشارات عصر داستان منتشر خواهد شد.

موذنی در ادامه از پایان تالیف رمان تازه‌ای با عنوان «آپارتمان» خبر داد و گفت: این رمان از سال ۸۷ تاکنون در دست تالیف بود، ولی به دلایلی در تالیف آن وقفه ایجاد شده بود که در سه ماه گذشته موفق شدم تالیف آن را به پایان ببرم.

وی با اشاره به داستان اجتماعی این رمان افزود: آپارتمان داستانی اجتماعی دارد که مربوط به یکی از مشکلات حاد جامعه شهری ماست و خودم هم علاقه خاصی به آن دارم.

به گفته موذنی این رمان بر خلاف آخرین آثار منتشر شده توسط او از سوی ناشری غیر از انتشارات کتاب نیستان منتشر خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.