آژانس: ایران به تعهداتش پایبند بوده است/ هیاهوی غرب دربارهٔ گزارش تازه آژانس

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر اجرای تعهدات هسته‌ای و توافقنامه ژنو پایبند بوده است.

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه ۲۷ فروردین به نقل از دیپلمات‌های غربی در وین گزارش داد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود که امروز منتشر می‌شود، اعلام کرد که ایران به سبب رقیق کردن نیمی از اورانیوم غنی شده، به میزان قابل توجهی توان هسته‌ای خود را کاهش داده است.

این منبع افزود: این امر بخشی از تعهداتی است که ایران به سبب توافق هسته‌ای خود با گروه ۱+۵ و در ازای کاهش بخشی از تحریم‌های اقتصادی به اجرای آن متعهد شده است.

بر اساس این گزارش، بر پایه این توافق، ایران تعلیق برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی و تبدیل نیمی از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده خود را به سوخت رآکتور پذیرفت. ایران همچنین متعهد شده است که نیم دیگر این اورانیوم ۲۰ درصدی را رقیق کند.

گزارش تکمیلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره توان هسته‌ای ایران و نیز اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی کشورمان امروز (چهارشنبه ۲۷ فروردین) منتشر خواهد شد.

هیاهوی رسانه‎های غربی و عربی دربارهٔ گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران

مهر نیز نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است ظرف روزهای آتی گزارش تازهی را در مورد برنامه هسته ای ایران منتشر کند اما اظهارات دیپلمات هایی که از این گزارش اطلاع دارند سبب شده تا رسانه های غربی و عربی از آن به نفع خود استفاده کرده و خبر آن را بر اساس منافع و دیدگاه های خویش تنظیم و منتشر کنند.

گویا گزارش تازه آژانس بر پایه اقدامات ایران در عمل به تعهدات خود به توافقنامه هسته ای سال قبل که در ژنو به امضا رسید تنظیم شده است. به سبب این توافق قرار بود که ایران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد خود را به سوخت تبدیل کند و بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی نشان می دهد که تهران این مورد را کاملا اجرا کرده است.

همین موضوع سبب شده تا رسانه های عربی همچون العربیه و رسانه های غربی همچون خبرگزاری های فرانسه، رویترز، آسوشیتد پرس و … با سناریوسازی در مورد اورانیوم ۲۰ درصد و اینکه تهران قصد داشته از این اورانیوم برای تولید بمب هسته ای استفاده کند، گزارش های خود را با تیتر “کاهش توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای” منتشر کنند.

برای مثال العربیه به نقل از دیپلمات هایی که اشاره ای به نام آنها نکرده می نویسد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته جاری گزارشی را منتشر می کند که این گزارش از کاهش توانایی ایران برای ساخت بمب به سبب تبدیل نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد به سوخت حکایت دارد.

در ادامه این گزارش آمده که ایران بر اساس توافق نامه هسته ای ژنو، اورانیوم ۲۰ درصد خود را به سوخت تبدیل کرده است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از دو دیپلمات‌ که نامشان را فاش نکرده، می نویسد: در گزارش تازه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی که قرار است طی روزهای آینده بطور عمومی منتشر شود، از کاهش شدید توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی سخن گفته است.

به نوشته آسوشیتد پرس، این موضوع به سبب رقیق سازی نیمی از موادی است که می تواند به اورانیوم مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای تبدیل شود. این رقیق سازی در چارچوب توافق موقت اتمی انجام می گردد که در آذر ماه سال قبل میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای تعلیق بخشی از فعالیت های اتمی در مقابل کاهش بعضی تحریم ها، میان ایران و کشورهای ۱+۵ به امضا رسید.

در دی‌ ماه سال قبل ایران فرایند اکسید کردن و رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرد.

رقیق سازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از جمله ضروریترین خواسته های کشورهای غربی به‌ شمار می رود، و سبب آن این است که داشتن چنین اورانیومی از نظر فنی امکان تولید بمب اتمی را آسان می کند.

هر چند رسانه های غربی و عربی سعی دارند از گزارش تازه آژانس به نفع خود استفاده کرده و بار دیگر با سیاه نمایی به فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران ماهیت نظامی بدهند اما آنچه مشخص است این گزارش تازه تائیدی خواهد بود بر حسن نیت ایران برای حل موضوع هسته ای و عمل تهران به تعهداتی که بر اساس توافق نام هسته ای ژنو پذیرفته است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.