آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ایران را تایید کرد

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در نشست توجیهی با ارائه سندی دو صفحه‌ای به کشورهای عضو، بطور کامل تایید کرد که ایران همه اقدامات مربوط به توافق ژنو را آغاز کرده است.

رضا نجفی عصر در گفت‌و‌گو با ایرنا در پایان جلسه توجیهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی آغاز برنامه اقدام مشترک و تعلیق غنی سازی از سوی ایران افزود: آژانس، جلسه‌ای را به عنوان توضیحات فنی برگزار کرد و در این جلسه توضیحی در مورد وظایفی که برای نظارت برعملکرد ایران برای توافق ژنو برعهده دارد و همچنین نیازهای آژانس اعم از پرسنل و بودجه ارائه کرد.

وی تصریح کرد: آژانس در این جلسه توضیحاتی دربارهٔ اقداماتی که ایران از صبح امروز آغاز کرده ارائه داد و به طور کامل تایید کرد که ایران اقدامات مورد نظر اعم از تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد، آغاز تقلیل بخشی از ذخایر ۲۰ درصد و همچنین تبدیل بخشی از ذخایر به اکسید را آغاز کرده است.

نجفی گفت: همچنین آژانس تاکید کرد ایران اقدامات دیگری که در این رابطه مقرر شده از جمله بعضی از اطلاعات را برای آژانس ارسال کرده و تمام اقدامات را انجام داده یا آغاز به اجرا کرده است.

 استقبال کشورهای عضو از آغاز اجرای توافق ژنو

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در جلسه آژانس اکثر کشورها از آغاز اجرای توافق ژنو استقبال کردند و سئوالات تکنیکی و فنی مطرح بود که نمایندگان آژانس به آنها پاسخ دادند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ایران نیز در بیانیه کوتاهی که قرائت کرد ضمن تاکید بر اینکه اقدامات خود را آغاز کرده است، بیان کرد که اجرای اقدامات توسط طرف مقابل را رصد می‌کند و امیدواریم مسیر همکاری تقویت شود و انشاءالله به نتیجه مطلوب دست یابیم.

نیازی به اطلاع خاص به ۱+۵ نیست

نجفی در پاسخ به این سئوال که آژانس بعد از این جلسه چطور به کشورهای ۱+۵ اعلام خواهد کرد که ایران اقدامات خود را انجام داده است، گفت: آژانس با سند دو صفحه‌ای که در جلسه بین اعضا به عنوان ارائه اطلاعات توزیع کرد کشورهای ۱+۵ را نیز از همین طریق در جریان گذاشت که ایران اقدامات خود را انجام داده و دیگر نیازی نیست که به طور خاص به کشورهای ۱+۵ اطلاعی بدهد.

کمیسیون مشترک نظارت هنوز تشکیل نشده است

وی تاکید کرد: کمسیون مشترکی که بر اساس توافق ژنو قرار بود، برای نظارت تشکیل شود هنوز تشکیل نشده و ممکن است تشکیل آن زمان ببرد.

دستور العمل برای آزاد سازی بخشی از ذخایر ارزی

نجفی دربارهٔ اقدامات متقابل ۱+۵ نیز اظهار داشت: قرار بوده علاوه بر اینکه بعضی از دولت‌های ۱+۵ دستوراتی را به بعضی از ارگان‌ها ارسال کنند، دستورالعملی نیز برای بعضی از بانک‌ها برای آزادسازی بخشی از ذخایر ارزی ایران صورت گیرد که این دستورالعمل باید اکنون ارسال شده باشد و انتظار داریم نخستین بخش از ذخایر ارزی به دست ایران برسد.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا نیز امروز جلسه‌ای داشت تا لغو بعضی تحریم‌ها بر اساس برنامه اقدام مشترک را به تصویب برساند که این قانونی خواهد بود که برای کشورهای عضو اتحادیه از امروز اجرایی می‌شود.

بر اساس این قانون تحریم‌هایی از جمله تحریم پتروشیمی، طلا، و سایر مواردی که در توافق پیش‌بینی شده رفع خواهد شد.

بازرسی از گچین ۹ بهمن ماه

نجفی دربارهٔ بازرسی از معدن گچین نیز گفت: بازرسی از گچین بخشی از توافقی است که با آژانس داشته‌ایم و در توافق ژنو نیز پیش‌بینی شده که دسترسی مدیریت شده ایجاد شود. در خصوص معدن گچین نامه از سوی سازمان انرژی اتمی به آژانس ارسال شده که در موعد مقرر یعنی ۹ بهمن ماه دو نفر از کارشناسان آژانس به ایران می‌آیند و از گچین بازدید می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازرسان کنونی از معدن گچین بازدید خواهند کرد، افزود: چون تخصص‌ها متفاوت است باید کارشناسان مخصوص به همان زمینه وارد ایران شوند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.