آیا اختلافات حوزه هنری و ارشاد گریبان جشنواره فجر را گرفته است

آرشیو خبرسینما و تلویزیون کد مطلب: ۱۷۰۷۶     

جشنواره ای خالی از حضور بزرگان

ارسال به دوست    نسخه چاپی نسخه چاپی   

سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار می گردد که تقریبا خالی از نام فیلمسازان نامدار است و به نظر می رسد اختلافات حوزه هنری و ارشاد نیز در انتخاب آثار بی تاثیر نبوده است.

دوشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۲:۳۸

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین، اسامی فیلم های بخش مسابقه جشنواره سی و یکم در حالی اعلام شد که تقریبا خالی از حضور بزرگان سینمایی است.
عدم حضورفیلمسازان بزرگی همچون: ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، کیومرث پوراحمد، مجید مجیدی ، اصغر فرهادی و…. به قدر کافی نوید جشنواره بی رمقی را می دهد که دیگر ضربه زدن بر پیکرش به واسطه اختلافات میان ارشاد و حوزه هنری قطعا به نابودی اش منجر می گردد.
چندی است اختلافات میان حوزه هنری و ارشاد سبب شده فیلم هایی که به ظاهر می توانستند نظر مخاطب را جلب کنند و در گیشه موفق عمل کنند با از دست دادن اکثر سینما ها که متعلق به حوزه هنری می باشند اقبال تماشاگران را از دست دادند و به گونه ای فیلمسازان دچار دلزدگی شدند.
حالا با اعلام نهایی اسامی فیلم های منتخب برای حضور در بخش مسابقه و نگاه نو جشنواره فیلم فجر به نظر می رسد این اختلاف ها گریبان جشنواره را هم گرفته و انتخاب ها از سر حب و بغض صورت پذیرفته است.
آثار فاخری که فاخر نبودند
برخی از فیلم هایی که با نام فاخر توانستند نظر مسئولان سینمایی را جلب کنند و کمک هزینه های میلیاردی برای ساخت دریافت کنند امروز در نظر هیئت انتخاب دچار ناکامی شدند!

چندی قبل سازمان سینمایی کشور فیلم‌های “استرداد”، “شهید چمران”، “برلین منفی هفت”، “لاله”، “سوادیکا”، “عقاب صحرا”و “فرزند چهارم” را به عنوان فیلم‌های “فاخر” که در تولید آنها دست دارد، معرفی کرد.
از میان این فیلم‌ها تنها چهار اثر در مهلت مقرر به جشنواره فیلم فجر رسیدند و البته نیمی از این‌ تعداد هم از نظر هیات انتخاب در حدی نبوده که به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کنند.
هیات انتخاب در میان فیلم‌هایی که برای بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب کرده، ترجیح داده است تا جایی برای “عقاب صحرا” مهرداد خوشبخت و “فرزند چهارم” وحید موساییان کنار نگذارد و البته دبیر جشنواره هم تاکید کرده است که “سیاست هیات انتخاب کیفیت آثار جشنواره است…. نه فاخر بودن آثار، ملاک انتخاب بوده و نه سازمان تولید کننده آثار ملاک انتخاب فیلم‌ها بوده است و نه اسم کارگردان یا عوامل یک فیلم ملاک انتخاب بوده است”
“فرزند چهارم”هم پروژه پر سر و صدای دیگری است که حاشیه‌های آن تا سقوط هواپیمایش در صحرایی در آفریقا پیش رفت اما گویا تمام این حواشی و چند بازیگر چهره آن نتوانسته‌ هیات انتخاب را راضی کند که فیلم چند میلیارد تومانی موساییان را به بخش مسابقه سینمای ایران بفرستند.
موساییان دربارهٔ تازهترین فیلمش آورده است: “فیلم سفری است به آن سوی آفریقا جایی که شرافت انسانی در گیرو دار جنگ و قحطی سربلند خارج می‌آید”.
فیلم هایی که به سبب کیفیت و ترس از ممیزی ها جا ماندند
برخی از فیلم ها هم در کمال ناباوری با نام کم بودن کیفیتشان و ترس از ممیزی از حضور در جشنواره سی و یکم جا ماندند، تا این سئوال بی جواب باقی بماند که بر چه متر و معیاری کیفیت فیلم فیلمسازانی که منتخبین همین جشنواره بوده اند سنجیده شده و یا اینکه بر اساس چه دیدگاهی فیلم هایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند و به لحاظ خط قرمزها هم توانستند نظر ارشاد را جلب کنند به یک باره از ترس از ممیزی شدن از رقابت در جشنواره جا می مانند؟!
آسمان زرد کم عمق”بهرام توکلی”، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو”روح الله حجازی”، همه چیز برای فروش”امیرحسین ثقفی”، مهمونی کامی”علی احمدزاده”، لرزاننده چربی”محمد شیروانی”، پرویز”مجید برزگر”، آئینه شمعدون”بهرام بهرامیان”، آشغال های دوست داشتنی”محسن امیریوسفی” از جمله این فیلم ها می باشند.

انتهای پیام/
 


Loading...


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.