آیا استفاده از آسپرین مضر و خطرناک است؟

۰۱م آذر ،

یکی از موثرترین داروها در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی آسپرین است.

دکتر حمیدرضا داودبخش، متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: آسپرین از داروهای مصرفی سرپایی است که با تجمع پلاکت ها در خون تداخل ایجاد کرده و از بروز لخته شدن جلوگیری می کند و از طرفی بر واکنش های التهابی اثر داشته و مانع پیشرفت التهاب و بروز تب می گردد.

وی افزود: اثرات آسپرین برای کنترل تب و دردهای خفیف تا متوسط همچون بسیاری از دردهای مفصلی استفاده می باشد.

دادبخش اذعان داشت: آسپرین به سبب ویژگی ممانعت از بروز لخته شدن در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی یکی از موثرترین داروهاست.

وی در ادامه گفت: در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت های ویروسی استفاده از آسپرین با خطر بروز اختلال در مغز به نام سندروم ری همراه است.

دادبخش تاکید کرد: عوارض استفاده بیش از حد از آسپرین سبب تهوع، احساس سوزش یا دل آشوب در سردل است.

دادبخش گفت: البته مصرف آسپرین می تواند فوایدی هم برای بدن داشته باشد به طور مثال احتمال ابتلا به سرطان پروستات و آسم را کاهش می دهد.

وی افزود: در صورت مصرف همزمان داروهایی همچون (وارفاین، اسید والپروئیک) خطر بروز خونریزی وجود دارد.

دادبخش خاطر نشان کرد: ایبوبورفن می تواند اثرات مخافظتی آسپرین بر قلب را که با میزان دور کم آسپرین ایجاد می گردد خنثی کند.

دادبخش در ادامه گفت: آسپرین فعالیت داروی خوراکی ضد دیابت همچون (گلی بنگلامین را افزایش می دهد و می تواند سبب افت بیش از حد در قند خون باشد) .

داد بخش در پایان گفت: اشخاصی که به طور غیر اصولی و خود سرانه آسپرین مصرف می کنند در معرض خطر خونریی های داخلی بدن از جمله روده، معده قرار می گیرند و با رقیقی بسیار خون مواجه می شوند و پلاکت خون آنها قابلیت منعقد شدن کمتری دارد که این موضوع در واقع خونریزی بسیار خطرناک است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.