آیا استیو جابز برای ساخت مک از یک تکنولوژی فرانسوی الهام گرفته بود؟

همه ما گاهی اوقات تحت تاثیر افراد و موقعیت ها قرار گرفته و از انها ایده می گیریم حتی اگر نخواهیم اعتراف کنیم که افراد موثر زندگی مان چه کسانی بوده اند؟

همانطور که مارک زاکربرگ هرگز اعتراف نکرد که تحت تاثیر دکتر روث و چنگیرخان قرار گرفته بوده و لری پیج هم قطعا هرگز نمی گوید که به صورت ناخود آگاه از مورک و مایندی و رمان آخر جان لو کر الهام گرفته است.

اما رویتر اخیرا گزارش زیبایی منتشر کرده که نشان می دهد استیو جابز تحت تاثیر کشور فرانسه قرار گرفته بوده است. بله فرانسه، کشوری که نامش از سیب زمینی سرخ شده بلژیکی گرفته شده است.

مهندسی فرانسوی به نام جرارد تری،به رویتر گفته است: هنگامی که جابز به پشت یک مینتل فرانسوی محصول ۱۹۸۲ نگاه انداخت به شدت وسوسه شد تا این جعبه جادویی را از هم باز کند و ببیند که این دستگاه چطور کار می کند.

احتمالا شما هم نمی دانید که مینتل چیست؟ مینتل محصول سال ۱۹۸۲ فرانسه و یک دستگاه واقعا جالب بود که فرانسوی ها آن را روی میزی در خانه خود می گذاشتند و با این جعبه شگفت انگیز چت می کردند!

 

البته این دستگاه در هیچ جایی به جز فرانسه کارایی نداشت و درواقع این دستگاه حیف شد زیرا بسیار جلوتر از زمان خود بود و کسی دقیقا ارزش آن را نفهمید. خیلی ها هم ادعا می کنند که این دوره تنها دوره ای بود که یک محصول فرانسوی توانست فراتر از زمانش قرار بگیرد.

خیلی مشخص نیست که جابز دقیقا چطور از این دستگاه الهام گرفته است ولی اگر درست به این دستگاه نگاه کنید و قوه تخیل قوی هم داشته باشید رد پای مک را می توانید به خوبی در آن ببینید.

شاید هم این ماجرا کمی خنده دار یا حتی غم انگیز باشد. چرا که مینتل هرگز از مرزهای فرانسه خارج نشد زیرا استادان فرانسوی سازنده آن اصرار داشتند این دستگاه باید تنها در یک اکوسیستم فروخته شود و علاقه به مطابقت دادن آن با موقعیت های محلی دیگر نداشتند.

البته عجیب است که جابز در سخنرانی های خود خیلی با احترام درباره مینتل صحبت نمی کرد. شاید می ترسید این را اعلام کند و پای حرفش بایستد که یک تکنولوژی فرانسوی که هیچ کس تا کنون آن را جدی نگرفته است ، الهام بخش او بوده است.

Cnet/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.