آیا انباشتن مال وطلب ثروت آرامش می‌آورد؟

شرح حدیثی از امام جعفر صادق(ع) توسط آیت الله مجتبی تهرانی

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
از خداوند درخواست کنید بی­نیازی و عافیت در دنیا را و برای آخرت خود از خداوند آمرزش و مغفرت و بهشت درخواست کنید.
 
شرح حدیث:
بی نیازی و غنای در دنیا به معنای انباشتن مال و ثروت نمی­باشد؛ زیرا انباشتن مال و طلب ثروت، حالت اضطراب، حرص، طمع، حسد، عدم امنیت و… برای انسان پیش می­آورد. چه بسیار انسان­هایی که مال فراوان دارند ولی حالت بی نیازی و آرامش ندارند.
 
بی نیازی و غنا آن حالت روح است که انسان را از غیر خداوند بی­نیاز می کند و درخواست عافیت برای دین و دنیای خود می­نماید. عافیت به معنای این است که انسان در حفاظت و پناه الهی قرار بگیرد و لحظه­ای از آن خارج نشود. و در حوادث دنیایی و آخرتی از لحاظ روحی، جسمی، دنیوی و اخروی و به خصوص دینی به او لطمه و صدمه ای وارد نشود.
 
برای همین است که دستور داده اند از خداوند درخواست عافیت در دین، دنیا و آخرت بنمایید. عافیت دنیایی و جسمی و… خوب است؛ ممکن است بدن دچار بیماری شود و بالاخره سلامتی خود را به دست آورد و یا مشکلات دنیایی با به پایان رسیدن عمر و مورد غفران و بخشش الهی قرار گرفتن، قابل تحمّل است. ولی عافیت دین آن قدر بزرگ است که اگربه دست نیاید، گریبان انسان را در دنیا و آخرت می گیرد.
 
برای آخرت درخواست بخشش گناهان و بعد هم بهشت بنمایید؛ زیرا بهشت جایگاه آلودگی و کثافت نیست و گناهکار وارد بهشت نخواهد شد. اوّل تخلیه به معنای پاک شدن از گناهان و بعد تجلیه به معنای آراستن، زیبا و نورانی شدن. درخواست و دعایی کوتاه و پرمحتواست که ان شاء الله خداوند به فضل و کرم خویش روزی همه ما گرداند.
پی نوشت:
۱٫ اصول کافی، جلد ۵، صفحه ۷۱


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.