آیا ایران در پی حل بحران سوریه است؟

به گزارش خبرآنلاین در این گزارش با بیان اینکه پیشنهاد ایران پرسش هایی را در زمینه توانایی ایران در حل بحران و ارتباط آن با سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر می انگیزد افزوده شده است: پیشنهاد ایران توسط محمد خزاعی نمایندۀ آن در سازمان ملل، چهارشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران، این گونه بیان شد، که ایران آماده است که برای حل بحران سوریه همکاری و از نفوذ خود در این کشور استفاده کند. خزاعی همچنین اضافه کرد: ایران آماده مشارکت سازنده برای حل بحران سوریه است؛ زیرا که نقش محوری ایران غیر قابل انکار می باشد.

الجزیره مدعی شد: این اظهارنظرها در حالی از سوی ایران مطرح می شود که به ایران به عنوان یکی از عوامل استمرار و ادامه بحران سوریه نگاه می شود و اتهام هایی مبنی بر دخالت مستقیم ایرانی ها در امور داخلی سوریه و ارائه کمک به نظام بشار اسد به آن نسبت داده می شود.

«بشیر عبد الفتاح» پژوهشگر مسائل آسیا در گفت و گوی تلفنی با الجزیره معتقد است که پیشنهاد ایران در راستای جلب اعتراف بین المللی در مورد نقش مهم آن در منطقه و همچنین در چارچوب نزاع منطقه ای با ترکیه و ایجاد برون رفتی صلح آمیز برای خروج بشار اسد از این بحران قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که تلاش های اخیر ایران به منظور کاهش فشارها علیه بشار اسد به ویژه پس از سرنگون کردن هواپیمای جنگی ترکیه توسط نیروهای سوری است، یادآور شد: ایران موفقیت این پیشنهاد را پیروزی اردوگاه مقاومت در برابر اردوگاه گفت و گو قلمداد می کند، در حالی که این طرح به سطح برکناری اسد از قدرت نمی رسد.

عبد الفتاح گفت: ایران به دنبال توقف خشونت و خونریزی و اقناع نظام سوریه به دادن امتیازها از طریق منصوب کردن برخی از رهبران گروه های مخالف در پست های دولتی و آزادسازی زندانیان و موافقت با نظارت هرچه بیشتر نهادهای بین المللی بر سوریه است. حداکثر تلاش های ایران در نسخه برداری از سناریویی یمنی که شامل خروج مسالمت اسد از قدرت و ایجاد مصونیت قضایی برای آن است.

از سویی دیگر، یک کارشناس مسائل ایران، حل بحران سوریه را مرهون توافق و تفاهم “ایرانی – خلیجی” عنوان کرد و بحران سوریه را به نوعی یک نزاع ایرانی – خلیجی برشمرد.

وی معتقد است کشورهای خلیجی[خلیج فارس] با مطرح کردن پیشنهاد خود به منظور فیصله دادن بحران سوریه، در پی بازگرداندن توازن در منطقه پس از از بین رفتن نقش محوری مصر و عراق در منطقه هستند.
«کامل وزنی»، طرح پیشنهادی ایران را در راستای مواضع پیشین ایران در حمایت از نظام سوریه و فراخوندن اسد به اصلاحات بیشتر و گفتگو با مخالفان برشمرد و آن را طرحی نو و متفاوت با مواضع گذشته ایران ندانست و گفت: ایران بر این باور است که سوریه در حال پرداخت بهای مواضع خود در قبال اسرائیل می باشد.

ترجمه : رسول عوده زاده

منبع: الجزیره

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.