آیا اینترنت شما را کم هوش می کند؟

اینترنت امروزه جایگاه بالایی را در زندگی ما بدست آورده است، اما آیا به نقش مخرب آن در زندگی به اندازه فواید آن توجه شده است؟

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از اساتید و دکترها به نقش مخرب تلویزیون و رسانه های تصویری در کاهش استعداد و هوش کودکان اشاره می کنند و همه ی ما به این موضوع واقف هستیم.
 چندی پیش نیز دکتر اسپیتز پزشک آلمانی با استدلال های قوی به نقش مخرب تلویزیون و رسانه های تصویری در کاهش استعداد و هوش در کودکان در حال رشد در کتابی با همین موضوع پرداخته بود.
این پزشک  آلمانی در کتاب اخیر خود به پدر مادرها هشدار داده که امروزه کامپیوتر و اینترنت در مقایسه با تلویزیون در کاهش هوش کودکان بسیار مخرب تر اند.
این محقق بر این عقیده است که اینترنت نه تنها کودکان بلکه حتی بزرگسالان را نیز تهدید می کند.
به هر میزان که کودکان زمان خود را در پای اینترنت می گذرانند، ضربات جبران ناپذیری به مغزشان وارد می شود و در مقابل هر چه قدر مانند گذشته به بازی های سنتی به پردازند برای افزایش هوش استعدادشان مفید تر است.
 
پزشکان کره ی جنوبی نیز تحقیقات بسیاری را پیرامون این مسئله انجام داده اند و به تاثیر اینترنت در روند رشدی مغز انسان لقب زوال عقل دیجیتال را داده اند.
مطالعه نشان می دهد که بسیاری ازجوانان امروز بیش از یک رسانه در یک زمان استفاده می کنند برای مثال : تلفن زدن، بازی کردن ،فرستادن و نوشتن ایمیل. این بدان معنی است که برخی جوانان به طور متوسط در روز ۸٫۵ ساعت از رسانه های دیجیتال استفاده می کنند که حداقل ۶ ساعت آن به استفاده از اینترنت بر می گردد.
اینترنت و رسانه های دیجیتال امروزه همه جا هستند، در ماشین، مترو و حالا در کلاس های درس.
این موضوع جالب است که بسیاری از ما از راه یافتن اینترنت به کلاس های درس خوشحالیم ، اما باید به این موضوع نیز توجه کنیم که اینرنت مجال فکر کردن را از ما گرفته است.
بسیاری از ما به جای آنکه پیرامون یک موضوع فکر کنیم به اینترنت متصل می شویم و از آن به عنوان یک یار کمکی بسیار باهوش استفاده می کنیم .
این موضوع نه تنها برای ما بلکه برای کودکان نیز یک تهدید به حساب می آید، چرا که در مدارس به جای آموزش درست فکر کردن به کودکان آموزش نحوه درست جستجو کردن را می آموزند.
این امر باعث شده که پزشکان کره ای ممنوعیت اینترنت در مدارس را بهترین راه برای بهبود وضعیت دانش کشورشان بدانند.  
پیام کتاب دکتر اسپیتز در یک جمله این است: ” اینترنت شما را کم هوش می کند ” و این بستگی به ما دارد که این پیام را جدی بگیریم یا نه./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.