آیا بازار ارز به آرامش خواهد رسید؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بازار ارز در هفت روز قبل تحت تأثیر متغیرهایی تحریک به روند صعودی شد و موج نوسان ناپایدار بازار را در برگرفت

خبراقتصادی:بازار ارز در هفته ی قبل متأثر از ۴ محرک با نوسان قابل چشمگیر افزایشی روبرو شد که از عوامل نوسان زایی ارزها می توان به اثرات روانی اجرای فاز دوم هدفمندی و تعدیل قیمت حاملهای انرژی، کاهش شاخص بورس که البته در اواخر هفته روند صعودی گرفت، حضور پر رنگ دلالان و خبر سرکشی به حسابهای بانکی که هر چند از جانب دولت منتفی شد اما اثر خود را بر جای گذاشت، اشاره کرد.

بازار ارز تهران در روز شنبه در ابتدا در مسیر افزایشی قرار گرفت اما در ادامه متأثر از سخنان رئیس بانک مرکزی مبنی بر ناپایدار بودن نوسانات ارزی با تأکید بر عملکرد مثبت اقتصاد، قیمت ها تاحدودی کاهش یافت اما با این وجود نسبت به پنج شنبه قبل در نقطه ای بالاتر ایستاد.

براساس این گزارش، روند نوسان افزایشی ارزها سبب شد تا روز یکشنبه دلار مجدداٌ وارد کانال ۳۲۰۰ تومانی بشود و در روز سه شنبه به فتح قله ی ۳۳۰۰ تومان نائل شود اما کارشناسان و فعالان بازار معتقد می باشند این روند بر اثر هیجانهای کاذبی است که در سایه فضای انتظاری از آغاز فاز دوم هدفمندی ایجاد شده است وچون حجم عرضه و تقاضا در سطح بالایی نیست و روند نزولی بازار بورس متوقف شده است، پس بازار شاهد ناپایدار بودن این نوسانات خواهد بود.

روند افزایشی ارزها در روز چهارشنبه ارزش دلار را به ۳۳۵۰ تومان رساند اما در این سطح معامله چندانی نشد و از ظهر سیر نزولی ارزها آغاز و از تعداد دلالان کاسته شد.

برپایه گزارش پایگاه اینترنتی طلا، در روز پنج شنبه ارزهای شاخص بازار تهران تغییرات کاهشی بیشتری را شاهد بودند و دلار تا سطح ۳۲۵۷ تومان و یورو و پوند تا بهای ۴۴۹۲ و ۵۴۱۸ تومان پایین آمدند.

گفتنی است، کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند که متغییرهای محرک ارزها که به مدت دو هفته با اثرات روانی خود بازار را با شوک و نوسان قیمتی روبرو کرده، خنثی شده و با دخالت غیر مستقیم دولت یعنی تقویت عرضه و کاهش تقاضا (عرضه ارز پتروشیمی به بازار و تأمین ارز قطعه سازان خودرو با نرخ مبادله ای)بازار به آرامش و ثبات پیشین خواهد رسید.

حال باید دید این بازار دوباره بر سکوی آرامش و ثبات تکیه خواهد زد یا مجدداٌ روزهای پر نوسان را شاهد خواهد بود؟


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.