آیا بچه‌ها از کتاب خواندن خجالت می‌کشند؟

به گزارش خبرآنلاین، آمار نشان می‌دهد سال به سال از تعداد بچه‌های هشت تا ۱۶ ساله‌ای که خارج از برنامه درسی رمان می‌خوانند کاسته می‌شود.

 

طبق آماری که «نشنال لیترسی تراست» منتشر کرده، در حال حاضر از هر ۱۰ کودک، سه نفر به انتخاب خودشان در طول روز کتاب داستانی می‌خوانند. این آمار در سال گذشته چهار از ۱۰ بود.

 

بسیاری از کودکان حتی دیگر تفریحات مرتبط با کتاب‌خوانی مثل مجله‌خوانی یا مطالعه در سایت‌های اینترنتی را هم کنار گذاشته‌اند. طبق آمار تعداد کودکانی که قصه‌های مصور می‌خوانند، از سال ۲۰۰۵ تاکنون نصف شده است.

 

محققان هشدار داده‌اند کودکان بیشتر و بیشتر از انواع متون مطالعاتی جدا می‌شوند و بیشتر و بیشتر به تلویزیون و بازی‌های ویدیویی روی می‌آورند.

 

کلر تاملین، نویسنده مشهور کتاب‌های زندگینامه‌ای چندی پیش هشدار داده بود بسیاری از دانش‌آموزان آن‌قدر بی‌علاقه شده‌اند که نمی‌تواند داستان‌های معروف و مناسبی چون «الیور توئیست»، «سرود کریسمس»، «انتظارات بزرگ» یا «داستان دو شهر» همگی نوشته چارلز دیکنز را درک کنند.

 

طبق آخرین تحقیق صورت گرفته از هر شش کودک، یک نفر اعتراف کرده که از کتاب خواندن در حضور دیگر دوستان و هم‌سن‌های خود خجالت می‌کشد.

 

این درحالی است که محققان معتقد هستند خواندن کتاب‌هایی خارج از برنامه درسی برای پیشرفت در تحصیل واجب است. عملکرد تحصیلی کودکانی که در خانه طبق برنامه‌ای روزانه مطالعه می‌کنند، ۱۳ برابر بهتر از کودکانی است که برنامه ندارند.

 

جاناتان داگلاس، مدیر «نشنال لیترسی تراست» می‌گوید: «همانطور که المپیک علاقه به ورزش را در میان افراد افزایش می‌دهد، باید کاری کرد که علاقه به مطالعه هم افزایش پیدا کند… باید اقدامی صورت بگیرد تا کودکان روزی ۱۰ دقیقه مطالعه داشته باشند.»

 

در این تحقیق جدید ۲۱ هزار کودک به پرسشنامه‌ها پاسخ گفتند. سال ۲۰۰۵ نتیجه تحقیق چنین بود که ۳۸٫۱ درصد بچه‌ها در اوقات فراغت کتاب می‌خوانند. این آمار در چند سال گذشته کاهش پیدا کرده تا به ۳۰٫۸ درصد در ۲۰۱۱ رسیده است. ۵۴ درصد این بچه‌ها گفته‌اند تماشای تلویزیون را ترجیح می‌دهند. سال ۲۰۰۵، ۵۱٫۵ درصد بچه‌هایی که اهل مطالعه بودند، کتاب داستانی می‌خواندند. این آمار حالا به ۴۷٫۸ درصد رسیده است.

 

تلگراف / ۷ سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.