آیا جاسبی به جای دادگاه به هیئت‌امنامی‌رود؟

وی در اعترافاتش گفته بود که “مهدی هاشمی با بنده صحبت کرده و گفت که ما باید برای انتخابات کار رسانه‌ای قویی‌ای را آغاز کنیم. چند روز بعد هم در جلسه‌ای جاسبی به بنده گفت که باید هر کاری انجام دهیم تا هر کسی به غیر از احمدی‌نژاد رئیس جمهور شود”.

فارس: فعالان جنبش دانشجویی با طرح ماجرای “واحد آکسفورد” خواستار رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی و عبدالله جعفر جاسبی هستند و از ورود جاسبی به شورای و هیئت امنای دانشگاه آزاد انتقاد کردند.

خبرگزاری فارس:

۳ سال از فتنه ۸۸ و محاکمه برخی از متهمان این پرونده می‌گذرد و در این بین دستگاه قضا کماکان به دنبال شاه کلید این فتنه «مهدی هاشمی» است. فردی که  رئیس‌جمهور می‌گوید شبهات بسیاری درخصوص پرونده‌های مالی- نفتی متوجه اوست. اگرچه تاکنون به این مسائل رسیدگی نشده است  ولیکن پرونده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، مهدی هاشمی را بیشتر در کانون توجه‌ها قرار داد.

اولین بار نام مهدی هاشمی به عنوان یک متهم در اعترافات حمزه کرمی و مسعود باستانی در دادگاه رسیدگی به جرایم عوامل فتنه برده شد. مسعود باستانی خبرنگاری که از رادیو ضد انقلابی چکاوک ماهانه ۲۰۰تا ۳۰۰ دلار دریافت می‌کرده و در کنار آن با سایت جمهوریت نیز فعالیت داشته است درخصوص تخلفات گسترده مهدی هاشمی گفت که «سایت جمهوریت زیر نظر مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد و من به عنوان عضو شورای سردبیری شیفت بعدازظهر زیر نظر افرادی چون کرمی و نوربخش کار می‌کردم. حمله به عملکرد ۴ ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی‌انتظامی، تضعیف شخص احمدی‌نژاد، ایجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سوء استفاده از اموال دولتی، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت‌شکنی و ایجاد التهاب در جامعه، ما آن را از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی مدیریت کلان سایت جمهوریت در دستور کار داشتیم.

بنابر اعترافات باستانی دفتر این سایت در یکی از دفاتر دانشگاه آزاد مستقر بود و مبالغی که به آنها ارائه می‌شده، از طریق چکی از سوی دانشگاه آزاد بوده است. علاوه بر این عوامل این سایت مبادرت به انتشار شب‌نامه‌ای علیه رئیس جمهور کرده بودند که هزینه مالی این ویژه‌‌نامه از سوی کرمی و هاشمی رفسنجانی تامین و سپس پس از تهیه به اعضای ستاد ۸۸ برای توزیع تحویل داده شده بود.

حمزه کرمی، دیگر متهمی بود که نقش محوری در سایت جمهوریت داشته است. وی از نزدیکان مهدی هاشمی و دارای پرونده‌هایی است که به واسطه همین نزدیکی، رئیس ستاد «ربع قرن دانشگاه آزاد» می‌شود. این فرد در پوشش فعالیت برای برگزاری جشن‌های ۳۰ سالگی دانشگاه آزاد با دعوت از برخی خبرنگاران حامی جریان فتنه، موج جدید رسانه‌ای را در کشور و در تقابل با اهداف نظام جمهوری اسلامی با هدف زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات در صورت عدم پیروزی کاندیدای خاص ایجاد کرد.

وی در اعترافاتش گفته بود که “مهدی هاشمی با بنده صحبت کرده و گفت که ما باید برای انتخابات کار رسانه‌ای قویی‌ای را آغاز کنیم. چند روز بعد هم در جلسه‌ای جاسبی به بنده گفت که باید هر کاری انجام دهیم تا هر کسی به غیر از احمدی‌نژاد رئیس جمهور شود”.

بنابر اعترافات کرمی “سایت جمهوریت را با مدیریت اسمی کرمی و مدیریت رسمی مهدی هاشمی، راه‌اندازی شد؛ چند روز بعد جاسبی با تغییر نظر به عوامل سایت اطلاع داد که می‌خواهد در انتخابات بدون موضع باشد لذا دستور تعطیلی سایت جمهوریت را صادر کرد ولی با فشارهای هاشمی این سایت به کار خود همچنان ادامه داد. سایت جمهوریت ابتدا قرار بود از کاندیدایی در انتخابات حمایت و نسبت به دولت نهم نیز نقدهایی داشته باشد ولی با فشارهای مهدی هاشمی، این سایت تبدیل به سایت تضعیف کننده سازمان‌های نظامی از جمله بسیج، سپاه و سازمان‌های دولتی شد و حتی این سایت خدمات دولت را نیز پول‌پاشی معرفی می‌کرد و کار به جایی کشید که این سایت بر خلاف واقعیت، شبهه تقلب در انتخابات را تلقین کرد. مهدی هاشمی حتی مطالب تندتری را برای انتشار به سایت جمهوریت ارائه می‌داد که از جمله مطالب می‌توان به گزارشی که ۲ روز قبل از انتخابات توسط وی به کرمی داده شده، اشاره کرد که در این گزارش فرمانده بسیج متهم به تخریب و تضعیف میر حسین موسوی شده بود؛ البته این گزارش هرگز منتشر نشد. در روزهای آخر هم برخی پرسنل سایت با چاپ شب‌نامه در ستادهای میرحسین موسوی و توزیع آنها، به تضعیف دولت و نظام می‌پرداختند”.

* مرغ از قفس پرید

پس از اعترافات عوامل اصلی سایت جمهوریت در خصوص طراحی و عملیاتی کردن اغتشاش‌های پس از انتخابات توسط مهدی هاشمی، علی‌رغم انتظار عمومی مبنی بر دستگیری و یا حداقل احضار وی به دادگاه، به یکباره خبری منتشر شد که وی با پروازی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به انگلستان عزیمت کرده است. سفری که به اعتقاد بسیاری از مردم و کارشناسان بی ارتباط با نقش وی در انتخابات نبوده است.

در همین اثنا و با قوت گرفتن شائبه‌هایی علیه مهدی هاشمی در فضای عمومی جامعه، دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی رئیس این دفتر پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یک “مأموریت سازمانی” عنوان کرد. دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ ۳ شهریور ۸۸ به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام «مأموریت سازمانی» خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

* هاشمی: خیال مهدی ما راحت است

حرف و حدیث‌ها درباره ضرورت اقدام دستگاه قضا برای بازگرداندن مهدی هاشمی بالا گرفته بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های خراسان و تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد در مشهد مقدس به این درخواست‌ها واکنش نشان داد. وی اعلام کرد که “مهدی ما رفته خارج و خیالش از پرونده‌هایش راحت است؛ من مطمئنم که مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشت و در هیچ یک از اغتشاشات و در هیچ نقطه‌ای نبوده است. او فقط تنها دخالتی که کرده بود این بود که تجربه خودشان را در کمیته صیانت از آرایی که در مجلس خبرگان خوب جواب داده بود به دیگران انتقال داد وگرنه مهدی ما پول ندارد که به بقیه بدهد”.

هاشمی درخصوص سفر خارج از کشور فرزندش نیز گفت: “مهدی به سفر کاری رفته است و این نیز مسئله عادی بوده است؛ دانشگاه آزاد ۶ دانشگاه در خارج دارد که الان مهدی رفته به لندن و بیروت برای سرکشی درحالی که بقیه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشی نکرده است. در زنگبار هم زمینی گرفته‌ که باید در آن دانشگاه ساخته شود و هنوز کارهای ارمنستان و تاجیکستان و دبی نیز مانده است”.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که “مهدی دائما می‌خواهد بیاید ولی به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد، جالب اینکه هیچ دادگاهی تا امروز به وی احضاریه نداده و مهدی نیز هر وقت که لازم باشد می‌آید. الان هم رفته است دکترا ثبت نام کرده است و قرار است رساله‌اش را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند”.

صدور حکم جلب برای هاشمی

چندی پس از این اظهارات رئیس وقت مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضا در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۸مهدی هاشمی را به دادگاه احضار و اعلام کرد که به محض ورود وی به کشور آماده محاکمه وی است. عدم مراجعه وی به دادگاه باعث شد تا سرانجام قوه قضائیه حکم جلب وی را صادر و اعلام کند به محض ورود وی به کشور، در فرودگاه دستگیر خواهد شد.

اگر چه در داخل کشور اتهامات سنگینی متوجه مهدی هاشمی بود و حتی در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به نقش مهدی هاشمی در ارسال پیام برای نظام سلطه که شرایط کنونی مناسب‌ترین زمان برای اجرای کودتای مخملی است، اشاره شده بود ولیکن در آنطرف مرزها مهدی هاشمی نیز بیکار ننشسته بود و گاه‌و‌بیگاه با شکایت‌ها و نامه‌های متمادی اعتراض خود را به اظهارات مسئولین قوه‌قضائیه رساند. اوج این انتقادات نامه رسمی وی خطاب به رئیس مجلس برای پاسخ به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بود.

جاسبی یکسال بعد: من ماموریت ندادم

یکسال از سفر کاری! مهدی هاشمی به انگلستان گذشته بود که عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، به نوعی بر خروج بدون ماموریت هاشمی از کشور صحه گذاشت. وی هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد و گفت: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به وی ندادم.

رئیس دانشگاه آزاد در حالی از عدم  ابلاغ حکم به مهدی هاشمی برای سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد خبر داده بود که مهدی هاشمی بابت این ماموریت خودساخته به مدت ۱۹ ماه ماهیانه۳۲۰۰ پوند همراه با ۴ میلیون تومان از دانشگاه آزاد دریافت می‌کرد.

اما شرح سفر مهدی هاشمی به انگلستان و دیگر واحدهای بین‌المللی دانشگاه آزاد به چه جهت بوده است که نه رئیس این دانشگاه و نه معاون وی هیچ اطلاعی از این سفر نداشتند و حتی در مدت حضور این متهم فراری هیچ گزارشی درخصوص واحدهای دانشگاه آزاد به این دانشگاه ارسال نشده است. در این زمینه تنها یک سرنخ اصلی وجود دارد و آنهم پدر مهدی هاشمی است. شخصیتی که هزینه بسیار زیادی را بابت دفاع از فرزندانش پرداخته است.

گزارش کار ۱۹ ماه فعالیت کجاست؟

از تاکید آیت‌الله هاشمی بر سفر کاری مهدی هاشمی برای سرکشی به واحدهای لندن و بیروت  و ساخت دانشگاه در زنگبار و روی زمین ماندن کارهای ارمنستان، تاجیکستان و دبی بیش از ۲٫۵ سال گذشته است. با این حال باید بررسی کرد که خروجی حقوق ۱۴ میلیونی مهدی هاشمی چه بوده است و وی تاکنون چند گزارش به دانشگاه آزاد در این خصوص ارسال کرده است. علاوه بر این وضعیت زمین زنگبار و واحدهای دیگر این دانشگاه در کشورهای ارمنستان، تاجیکستان و دبی به کجا رسیده است؟ این سوال مشخص خواهد کرد که سفر هاشمی “فرار از دست عدالت” بوده است یا “ماموریت کاری”؟

دانشجو: دانشگاه آکسفورد وجود خارجی نداشت

این موضوع آنجا جالب‌تر شد که مدیریت دانشگاه آزاد علی‌رغم مخالفت‌ها و برخی حواشی به دست فرهاد دانشجو افتاد و وی درباره واحدهای خارج از کشور این دانشگاه ‌گفت: “فعالیت واحد آکسفورد دانشگاه آزاد به جهت اینکه اساسا فعالیتی نداشته و صرفاً چند نفر در آن مشغول به‌کار بوده‌اند، معلق ‌و مأموریت کسانی که به این واحد اعزام شده بودند، لغو شده است”.

چند ماه بعد و درست همزمان با برگزاری آزمون غیرپزشکی دانشگاه آزاد، موضوع آکسفورد دانشگاه آزاد سوالی بود که فرهاد دانشجو بدان پاسخ داد. وی در مورد پول‌های واریز شده به نام واحد آکسفورد اظهار داشت: “تمامی واریزها به حساب دانشگاه بوده و اصلا سیستم حسابرسی قوی دانشگاه آزاد اجازه نمی‌دهد که پول به حساب شخصی واریز شود”.

وی افزود: واحد آکسفورد از سال ۸۲ تأسیس شده و طی این سالها نزدیک به ۶ میلیون پوند برای این واحد هزینه شده و پول‌ها هم تماما به حساب دانشگاه واریز شده تنها مسئله این است که باید بررسی شود تا متوجه شویم پول‌ها کجا هزینه شده است.

ماهانه هزاران پوند خرج واحد آسکفورد دروغین

اما جنبه وسیع‌تر پرونده آکسفوردی‌ها منابع مالی مورد سوء‌استفاده عوامل بالادستی دانشگاه آزاد بوده است. به نحوی که به گفته معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد، ماهیانه هزارن پوند بدان اختصاص می‌یافت. خجسته در دیدار با مراجع تقلید قم در این‌باره گفت: متاسفانه ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان پرداخت می‌شد که بعدها معلوم شد چنین دانشگاهی وجود ندارد.

در شرایطی معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد از عدم وجود واحد آکسفورد این دانشگاه سخن به میان آورده است که زمزمه‌های احداث این واحد در دولت سید محمد خاتمی نضج گرفته بود. دانشگاهی که پس از سال‌ها، به گفته رئیس وقت دانشگاه آزاد، ۲۵ دانشجو پذیرش کرده بود؛ آماری که اکنون با اظهارات رئیس و معاون دانشگاه آزاد مغایرت دارد.

به گزارش فارس، رد ماموریت هاشمی از سوی رئیس دانشگاه، عدم وجود واحد آکسفورد این دانشگاه و بسیاری نقاط مبهم این پرونده درخصوص اینکه هزینه‌های میلیاردی دانشگاه آزاد در کجا صرف شده است، در کنار بررسی‌های دانشگاه آزاد، لزوم ورود دستگاه قضا را به این پرونده می‌طلبد. آیا هزینه‌های میلیاردی واحد آکسفورد و واحدهای احتمالی دیگر بین‌المللی دانشگاه آزاد در انتخابات ریاست جمهوری صرف شده است؟ آیا مابقی این سرمایه‌ها که معلوم نیست در جیب چه کسانی ریخته شده است، در انتخابات سال آینده هزینه خواهد شد؟ آیا با این مبالغ قرار است فتنه دیگری ساخته و پرداخته شود و آیا باز هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  قصد دارد آدرس غلط بدهد؟

لزوم ورود دستگاه قضا

در سال‌های گذشته فعالین دانشگاهی بر لزوم ورود دستگاه قضا به فساد گسترده دانشگاه آزاد تاکید می‌کردند، این مساله مهم با اغماض مسئولین همراه شد تا در فتنه ۸۸ همین مبالغ  پشتوانه مالی فتنه باشد. با این حال و با تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می‌رود، حاله مصونیتی عبدالله جاسبی دریده شود و رئیس پیشین این دانشگاه نسبت به تخلفات مالی گسترده در دوران تصدی خویش در دادگاه پاسخگو باشد.

با این حال تحرکات اخیری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت عبدالله جاسبی در هیئت‌امنای دانشگاه آزاد صورت گرفته است، بی‌جهت با واحد آکسفورد و دیگر اقدامات غیرقانونی که کچوئیان آن را “کمک از منابع دانشگاه آزاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام و روزنامه آفرینش متعلق به برادر جاسبی، حقوق ۱۵ میلیونی جاسبی از دانشگاه، خانه ۹۰۰ متری در شهیدکلاهدوز و همچنین دفتر اختصاصی در لندن برای پسر هاشمی و جاسبی، می‌شمارد، نیست؛ چرا که اگر جاسبی عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد شود زیر مجموعه‌ی اعضای هیئت‌امنا نصف نصف می‌شود و در این صورت هیئت امنا به دست حجت الاسلام هاشمی می‌افتد و رای و نظر وی حاکم شده و مسیر سابق ادامه خواهد یافت و در این مسیر نباید انتظار بررسی واحدآکسفورد و باقی ابهامات را داشت”.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.