آیا جنگل ابر زیر زیرکی نابود می شود؟+ عکس

هادی معیری نژاد: جنگل ابر قسمتی از قدیمی ‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌ های گیاهی و جانوری نادر، یکی از منحصر به فرد ترین زیست‌ بوم‌های ایران محسوب می ‌شود. این جنگل در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود در استان سمنان و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر و در استان گلستان در کنار روستای ابر قرار دارد.

به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیکند که به ‌نظر می‌ رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.
اما درسال‌های گذشته طرحی برای احداث جاده‌ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی روبرو شده است.


 

هیچ گونه مجوزی برای احداث جاده در جنگل ‘ابر’ صادر نشده است
معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ گونه مجوزی مبنی بر احداث ، تعریض و یا هر گونه فعالیتی در جاده جنگلی ابر از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.
به گزارش ایرنا ، محمد اصغر فاضل روز شنبه در حاشیه اجلاس بین المللی تنوع زیستی زاگرس – ایران در سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: سازمان حفاظت محیط زیست تمام اقدامات و فعالیت هایی را که در زمینه جنگل ابر انجام شده جمع آوری و به صورت گزارش مبسوطی جمع بندی کرده است.

وی اظهارداشت: در دو هفته گذشته در بازدیدی که از منطقه داشتم با وجود شایعاتی مبنی بر شروع عملیات جاده سازی در منطقه هیچ گونه نشانه ای مبنی بر فعالیت پیمانکار در این زمینه دیده نشد و از نماینده ویژه دولت که استاندار گلستان است درخواست کرده ایم تا با تشکیل جلسه کمیته ویژه جاده ابر این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

 

فاضل ادامه داد: در هر صورت موضع سازمان محیط زیست درمورد جنگل ابر اصرار بر مطالعات بیشتر، دقت و بررسی گزینه های متعدد دیگری است که در منطقه وجود دارد و هیچ گونه مجوزی از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر احداث ، تعریض و یا هر گونه فعالیت عمرانی در مجموعه جنگل ابر صادر نشده است.
 

توقف فعالیتها، ظاهر سازی است
یک استاد دانشگاه گفت: توقف ساخت جاده ابر همیشه در ظاهر و برای فریب دوستداران محیط زیست بوده ولی در عمل بولدوزرها در این منطقه همیشه در حال کارند.
علی نقی مقصودلو استاد دانشگاه پیش از این در گفت وگو با مهر گفته بود: از زمان آغاز ساخت جاده ابر تاکنون هرگز عملیات اجرایی در آن متوقف نشده زیرا مسئولان شهرستان از این پروژه استفاده تبلیغاتی می کنند.
وی در پاسخ به اینکه شنیده ها حاکی است ساخت این جاده با جدیت دوباره آغاز شده گفت: توقف ساخت جاده ابر همیشه در ظاهر و برای فریب دوستداران محیط زیست بوده ولی در عمل بولدوزرها در این منطقه همیشه در حال کارند. مقصودلو به وجود ۶ راه ارتباطی بین استانهای گلستان و سمنان که سه مورد از آن در شرق مرکز استان و در محدوده شهرستان علی آباد واقع است اشاره کرد و افزود: این مسیرها شامل محور گرگان، رامیان، شاهرود به طول ۹۵ کیلومتر، محور گرگان، شاهکوه، شاهرود به طول ۹۵ کیلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول کمتر از ۱۳۰ کیلومتر است که با وجود آنها تخریب ها به بهانه احداث راه جدید توجیهی ندارد اما مشخص نیست که چه اصراری به تخریب جنگل و احداث یک جاده جدید است.
به گفته وی، احداث جاده علی آباد به شاهرود، از سال ۱۳۶۴ مطرح بوده که این طرح از سوی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی به علت عبور جاده از اکوسیستم های بکر جنگلی و گونه های منحصر به فرد، زیستگاه های حیات وحش و خسارات به چشمه ها و رودخانه های حوزه آبخیز زرین گل و شیرین آباد و عدم مطالعه اصولی و تخریب زیاد در عرصه های جنگلی و محیط زیست مورد مخالفت قرار گرفت.
مقصود لو تصریح کرد: احداث یک جاده جدید در یکی از بکرترین جنگلهای ایران در حالی آغاز شد که بر اساس مصوبه استانی دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر علیآباد تکمیل شود و در آن اشاره ای به طراحی مسیر جدید نشده بود اما در این میان اصرارهای بعدی برخی مسوولان، منجر به این شده که وزارت راه مسیر جدیدی را در حد یک راه درجه یک طراحی کند.

به گفته وی، درحال حاضر زمین خواران و سودجویان از این فرصت سو» استفاده و اقدام به پخش آگهی تبلیغاتی مبنی بر فروش زمینهای ویلایی و آپارتمانی در منطقه جنگلی ابر کردند.
به اعتقاد مقصودلو، احداث جاده مذکور می تواند موجب تخریب حداقل ۵۰ هکتار از جنگلهای هیرکانی با تاج پوشش بالای ۸۰ درصد در طول مسیر احداث شده و برهم خوردن تعادل اکولوژیک منطقه شود.
۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.