آیا در نماز جماعت می توان به امام جماعت غیر روحانی اقتدا کرد؟

۲۷م دیماه ،

آیات عظام مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، سبحانی، روحانی و نوری همدانی به پرسش های شفقنا دربارهٔ منبر رفتن یک غیرروحانی پاسخ گفته اند.

متن پرسش ها و پاسخ چند تن از مرجع تقلید به این شرح است:

۱- آیا سخنرانی یک غیرروحانی بر روی منبر اشکال است؟

۲- اگر مومنین در مسجد باشند و امام جماعت راتب نیامده باشد و وقت فضیلت نماز هم در حال گذشتن باشد، باید صبر کرد تا امام جماعت راتب بیاید یا اینکه یکی از غیر روحانیون امام جماعت شود؟
پاسخ  آیت الله  مکارم شیرازی

۱- در صورتی که دسترسی به روحانی واجد شرایط نباشد امامت غیر روحانی واجد شرایط، امامت جماعت اشکالی ندارد ولی اگر دسترسی به روحانی واجد شرایط باشد احتیاط آن است که او را مقدم بدارند.

۲- در پله های پایین منبر اشکال ندارد.

پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی

۱- سخنرانی غیر روحانی بر روی منبر فی حد نفسه حرام نیست، هر چند در نوع مناطق به حسب عرف متشرعه، نشین روی منبر و سخنرانی غیر روحانی و غیر ملبس و لباس روحانی روی منبر امر پسندیده ای نیست و بهتر است که به جای منبر از صندلی استفاده شود یا حداقل از پله های پایین استفاده شود، و اگر در منطقه ای و شرایطی خاص سبب اختلاف باشد یا اینکه سبب وهن و سبکی تلقی شود، استفاده از منبر توسط غیر روحانی به خصوص اشخاص کم سواد و کم اطلاع نسبت به امور دینی و مذهبی ترک شود.

۲- مأمومین در فرض امید به آمدن روحانی راتب می توانند صبر کنند تا امام راتب بیاید و در صورتی که سبب اختلاف بین مأموین نباشد، غیر راتب نیز می تواند امام جماعت شود و نماز جماعت از زمان فضیلت به تأخیر نیافتد. البته، باید توجه داشت که با وجود روحانی در مسجد، غیر روحانی امامت نکند.

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی

۱- مناسب است در منابر از اشخاص روحانی آشنا به مسایل و احکام دین استفاده گردد.

۲- در این گونه موارد متولّی شرعی طبق مصلحتِ مسجد، عمل کند.

پاسخ آیت الله سبحانی

درباره هر دو سوال به صورت موردی و جزئی اشکال ندارد اما نه به صورت دائمی و کلی.

پاسخ آیت الله صادق روحانی

۱- در تبلیغ دین و بیان احکام شرعیه لباس خاصی مدخلیت ندارد و نداشته تا حال ولی چنانچه مقتضی عنوان ثانوی عقلاً قوم و جمعیت برای بیان احکام لباس خاصی تعیین کنند و بزرگان دینی هم قبول کرده باشند باید متابعت نمود و تشتت سبب ضرر دین و همه می گردد.

۲- آنچه در جواب سوال بیان شد جواب این سوال معلوم می گردد.

پاسخ  آیت الله نوری همدانی

۱- ذاتاً هیچ اشکالی ندارد مگر اینکه در موردی اهانت به روحانیت محسوب شود.

۲- این موضوع اگر با اجازه امام راتب انجام بگیرد، بی اشکال است.

۶۲۳۰۳/

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.