آیا دوست خیالی داشتن باید والدین را نگران کند؟

آیا دوست خیالی داشتن باید والدین را نگران کند؟

بیش تر اوقات، نیازی نیست که والدین، از وجود یک دوست خیالی در خانه، احساس ترس کنند. می خواهیم مسایلی را که لازم است در مورد هم بازی خیالی کودک تان بدانید، یادآوری کنیم.انواع و اقسام دوست های خیالی، در دنیای کودکان مختلف، وجود دارند. غیر از انواع بی آزار که هم بازی های خوبی هم هستند، گاهی، برخی از آن ها، ترس و ناامنی را در کودکان ایجاد می کنند و همین امر، سبب نگرانی والدین از وجود آن ها در خانه می شود؛ البته بیش تر کارشناسان بر این باورند که وجود یک دوست خیالی، نباید نگران کننده باشد.

● چه زمانی، دنبال مداخله حرفه ای باشیم؟

اگر دوست خیالی کودک شما، تنها دوستی است که او دارد و از ارتباط برقرار کردن با هم سن وسال های خود، شش ماه است که دوری می کند یا اگر کودک شما می گوید که دوست خیالی اش، او را کنترل و به انجام کارهای خلاف میلش وادار می کند یا اگر او، از دوست خیالی اش می ترسد، والدین باید نگران کودک شان شوند.

● دوست خیالی، به کودکان کمک می کند احساسات شان را بروز دهند

دوست های خیالی، به والدین کمک می کنند تا از افکار کودک، باخبر شوند. آن ها، نه تنها نشان دهنده تنهایی و اضطراب نیستند، بلکه نشانه ای از خلاقیت هستند. آن ها معمولا تا شش ماه بعد، ناپدید می شوند؛ حتی اگر شما، کودک تان را به فراموش کردنش تشویق نکرده باشید. دوست خیالی کمک می کند تا کودک شما، استعدادهای اجتماعی اش را رشد دهد. او یاد می گیرد چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند، چگونه مسایل را از دیدگاه دیگری بررسی کند و چگونه با فشارهای دوستی و همکاری کنار بیاید. هم چنین دوست خیالی، موقعیتی را ایجاد می کند که کودک شما، بدون مداخله دنیا و شخصیت های واقعی، کنترل قدرت، خشم و برنامه ریزی را بیاموزد.

معمولا کودکان، هنگامی دوست خیالی را برای خود درست می کنند که با احساساتی از قبیل به دنیا آمدن خواهر یا برادر کوچک تر، جدایی پدر و مادر یا از دست دادن پدربزرگ یا مادربزرگ مقابله کنند یا حتی هنگامی که به یک جمع بازی جدید یا مهدکودک رفته باشند. در بیش تر بچه ها، این دوست خیالی، تا هفت سالگی باقی می ماند.

● دوست خیالی، به رشد مهارت های کودک کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد که همه کودکان، دوست های خیالی خود را ترک نمی کنند و گاهی، آن ها را به صورتی دیگر، در زندگی خود نگاه می دارند. برخی بر این باورند که در سنین بزرگسالی، وجود خدا و دوستی با او، نوعی از همین دوست خیالی داشتن است. دوست خیالی، گاهی اوقات، دانش فرد را نسبت به زندگی، مقابله با سختی ها، انتخاب کردن، تصمیم گرفتن زیاد می کند و به او، مهارت هایی را می آموزد که در زندگی، به کمکش خواهد آمد.

● حقیقت هایی در مورد دوست خیالی

کودکان، معمولا زمانی دنبال دوست می گردند که تجربه ای اضطراب آور در زندگی داشته باشند، مانند رفتن به مهدکودک، تغییر منزل یا به دنیا آمدن نوزاد دیگری در خانه.

دوست خیالی می تواند شجاعت و اعتمادبه نفس کودک را در موقعیت های دلهره آور، مانند تنها خوابیدن در اتاق، زیاد کند .

دوست های خیالی، معمولا مانند یک فرد، خواسته های خودشان را دارند و حتی به برخی کارها، علاقه دارند و برخی مسایل را دوست ندارند.

با این که اغلب کودکان اصرار می کنند که دوست شان واقعی است، اما بیش تر آن ها می دانند که در حال تظاهر هستند.

دوست های خیالی تغییر می کنند. ممکن است دوست خیالی کودک شما، با بزرگ شدن او، به شخصیت دیگری تغییر کند.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.