آیا ذخایر استراتژیک نفت آزاد می شود؟

کاخ سفید در نظر دارد که در راستای تضمین موفقیت تحریم ها علیه ایران، طرح مربوط به آزاد سازی ذخایر استراتژیک نفت خود را برای کاهش بهای سوخت و نفت که طی هفته های اخیر به بیش از ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسیده است، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش تابناک، رویترز در مطلبی با اشاره به این موضوع و از قول یک مقام آگاه نوشته است که بر این اساس قرار است مقامات مسئول ایالات متحده طی هفته های پیش رو با رصد منظم بازار و شرایط آن، بررسی کنند که آیا بهای سوخت همانند سالهای قبل، بعد از تعطیلات روز جهانی کار در ۳ سپتامبر کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر.

این مقام آگاه گفته است، هنوز مشخص نیست در صورت اجرایی ساختن تصمیم به آزاد سازی ذخایر چه میزان از ذخایر استراتژیک ایالات متحده و همچنین سایر ذخایر بین المللی، آزاد و روانه بازار خواهند شد.

طی هفته های اخیر بهای نفت به شدت افزایش یافته است و درحالی که در ماه جولای نفت برنت در حدود ۹۰ دلار در هر بشکه بوده است، اکنون بهای آن به سرعت به مرز ۱۲۰ دلار در هر بشکه میرسد.

پیش از این ایالات متحده و رهبران ۸ کشور صنعتی، در فصل بهار و در پی افزایش شدید بهای نفت در نظر داشتند که ذخایر استراتژیک را روانه بازار کنند، اما از آنجا که به مرور بهای نفت کاهش پیدا کرد، از این طرح منصرف شدند.

اکنون در حالی که بهای نفت مجددا ادر حال افزایش است، مقامات آمریکایی تصمیم به رصد بازار و بهای نفت و همچنین میزان مصرف و صادرات نفت ایران دارند تا در صورت لزوم اقدام به آزاد سازی ذخایر استراتژیک خود کنند.

گفته میشود که اجرای این طرح از دو جنبه برای آمریکا ضرورت دارد: اول جلوگیری از تبعات منفی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد این کشور و دوم جلوگیری از اثرات آن بر تحریم ایران. به این ترتیب که از آنجایی که ایالات متحده نمیخواهد با افزایش قیمت نفت سود فراوانی را عاید ایران کند که از این طریق تبعات احتمالی تحریم بر اقتصاد ایران خنثی شود.

ایالات متحده هنوز با سایر شرکای بین المللی اش در خصوص اقدام هماهنگ در این خصوص مذاکره ای نکرده است. پیش از این که بهای نفت به شدت افزایش یافته بود، فرانسه، انگلیس، آلمان و سایر شرکای صنعتی آمریکا نظر مساعدی در خصوص آزاد سازی ذخایر استراتژیک داشتند.

در آن زمان نیز این کشورها در خصص تبعات افزایش بهای نفت بر اقتصاد جهانی و همچنین تبعات آن بر اجرای تحریم ایران نگرانی داشتند و هم اکنون نیز شرایط مشابهی به وجود آمده است. شرایطی که پیش از این در بهار وجود داشت، اکنون نیز تا حد زیادی صادق است.

این در حالی است که آزاد سازی ذخایر استراتژیک ایالات متحده در داخل این کشور و از سوی جمهوری خواهان به عنوان طرحی برای افزایش شانس باراک اوبامای دموکرات در انتخابات مورد نقد شدید قرار خواهد گرفت. از آنجایی که هنوز این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است، کاخ سفید در خصوص تبعات آن بر سیاست داخلی هیچ بحث و بررسی صورت نداده است.

جلب حمایت شرکای صنعتی
در این میان جلب حمایت سایر شرکا، قدم دومی است که کاخ سفید بعد از انجام تحقیقات و مطالعات لازم باید بردارد. در ماه می، رهبران گروه جی هشت، اقدام آژانس بین المللی انرژی را برای آزاد سازی ذخایر استراتژیک به تاخیر انداختند که در آن زمان به معنی حمایت از اوباما برای فروش سهام دولتی نفت برای دومین بار در سال جاری بود.

در همین حال ممکن است برخی از اعضای آژانس به این دلیل ک شرایط فعلی به دشواری شرایط بهار نیست به رها سازی ذخایر استراتژیک اعتراض کنند. زیرا اکنون عربستان سعودی و عراق به شدت در حال تولید هستند و معضل کمبود نفت لیبی در بازار نیز جبران شده است. آلمان و برخی دیگر از دولتهای اروپایی عموما با آزاد سازی ذخایر دولتی در شرایطی که تهدید جدی برای کمبود عرضه در بازار وجود ندارد، مخالفند.

اکنون کاهش نفت ایران در بازار، تقریبا شرایطی را پیش آورده که سال گذشته جنگ داخلی لیبی منجر به آن شده بود و در اثر آن اتفاق بهای نفت در بازار به حدود ۱۱۵ دلار رسید. در آن زمان ایالات متحده و آژانس در حرکتی هماهنگ اقدام به آزاد سازی ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک کردند که منجر به کاهش ۶ درصدی در بهای نفت شد و بهای نفت برنت ۷ دلار کاهش پیدا کرد. یک هفته بعد مجددا بهای نفت به مرز ۱۱۴ دلار در هر بشکه بازگشت.

تحلیلگران معتقدند که در این میان با آژاد سازی ذخایر استراتژیک تنها سفته بازار از این شرایط سود میکنند، زیرا با خرید نفت با بهایی پایی تر، کمی بعد آن را با چندین دلار بیشتر خواهند فروخت.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.