آیا زنانی با حجاب آرایش کنند گناه است؟

پوشش زن در اسلام به این معنا است که‌، زن در معاشرت با مردان بدن خود را بپوشاند و از جلوه‌ گری و خودنمایی خودداری کند. بنابراین‌؛ لزوم حجاب از سوی اسلام در حقیقت برای حفظ کرامت زن است تا مورد بهره‌برداری هوسبازان‌، قرار نگیرد. درست است که حجاب‌، در ظاهر محدودیت زن را نشان می‌ دهد؛ اما واقع و روح مسأله‌، حکایت از محدودیت کامیابی ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع و هم چنین سلامت جامعه و حفظ آن از لجنزار فساد است‌.

عکس

۱ـ آرامش روانی‌: آزادی معاشرت های بی ‌بند و بار، هیجان ها و التهاب های جنسی را زیاد می ‌کند. از سوی دیگر، غریزه جنسی نیز غریزه‌ای نیرومند است که هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش ‌تر می ‌شود. افزون بر این‌، تقاضای نامحدود، خواه ناخواه انجام نشدنی است و دست نیافتن به آن ها منجر به اختلالات روحی و روانی می ‌شود. لذا اسلام راه فساد جامعه را از سرچشمه می ‌بندد. یعنی نگاه که اولین واسطه ارتباط زن و مرد است‌، باید کنترل شود. به مرد می‌ گوید: «قل للمۆمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم …» به زن هم می‌ گوید: «قل للمۆمنات یغضضن من ابصارهن‌ّ و یحفظن فروجهن‌ّ …» یعنی زن و مرد نباید چشم چرانی کنند و نباید به قصد لذت به هم نگاه کنند، و یک وظیفه خاص نیز برای زن دارد؛ و آن این که خود را از مردان بیگانه بپوشاند.

۲ـ استحکام پیوند خانواده‌: اختصاص یافتن التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع‌، پیوند زن و شوهر را محکم می ‌سازد و به هر یک از طرفین این اعتماد را می ‌دهد که او تنها کسی است که مورد عنایت و علاقه شریک زندگی خود قرار دارد. در حالی که در جوامع غربی و سیستم ‌های آزاد؛ رقیب و مزاحم‌، امنیت خاطر زوجین را از بین می ‌برد.

۳ـ استواری اجتماع‌: ارتباط حساب نشده و بی‌ بند و باری‌ ها، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می ‌کند. اسلام با فعالیت های فرهنگی‌، اقتصادی‌، اجتماعی زن و تحصیل او مخالف نیست‌. ولی با آلوده کردن محیط کار و فساد مخالف است‌. لذا در اجتماعی که حریم بین زن و مرد رعایت نشود، رکود فعالیت های اجتماعی و انحطاط اخلاقی خواهد بود.

۴ـ ارزش و احترام زن‌: زن از نظر عاطفی و تأثیر پذیری‌، همیشه بر مرد تفوق دارد. لذا با رعایت حریم بین خود و مرد باعث حفظ ارزش و موقعیت خویش می‌ شود. اسلام تأکید دارد که هر اندازه زن متین ‌تر و با وقارتر باشد، احترامش افزوده می‌ شود.

و حالا چند پرسش و پاسخ در رابطه با مسئله حجاب:

سۆال: اگر خانمی با حجاب کامل اسلامی ولی آرایش کرده و بدون داشتن قصد بد از منزل خارج شود آیا مرتکب گناه شده است یا خیر؟

جواب: خانم ها باید صورت آرایش کرده خود را از نامحرم بپوشانند و جایز نیست با این حالت در بین نامحرمان رفت و آمد نمایند. (برگرفته از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج۱, ص۱۳۸)

سۆال: سرمه کشیدن به چشم برای زنان در صورتی که نامحرم ببیند چه حکمی دارد؟

جواب: به نظر مشهور فقها؛ آنچه برای خانم ها زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.

(جامع المسائل آیه الله فاضل لنکرانی (ره), ج۱, س۱۷۰۷)

سۆال: آیا آرایش دختر در حد رقیق اشکالی دارد؟

جواب: اگر صدق آرایش و زینت کند باید از نامحرم بپوشاند و فرقی بین رقیق و غلیظ نیست.

(برگرفته از جامع المسائل آیه الله فاضل لنکرانی (ره), ج۱, س۱۷۰۷)

سۆال: روغن زدن یا ژل زدن به موی سر جهت زیبایی و حالت مو چه حکمی دارد؟

جواب: ژل و روغن زدن به سر اشکالی ندارد ولی برای وضو باید محل مسح، آلوده به روغن نباشد.

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱۰۰ نفر   |   تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ شهریور
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , آرایش, احکام, احکام مربوط به حجاب, حجاب گناه, حکم مربوط به زنان محجبه آرایش کرده, فلسفه حجاب, پوشش زن در اسلام


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.