آیا سال ۸۴ یا ۸۵ جرات بیان این نقدها را داشتید؟/ نباید آنقدر با نفرت باهم رفتار کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه شاخصه های اعتماد در جامعه ما از سال ۸۸ روند نزولی داشته است، گفت: من وقتی سال ۸۸ شعارنویسی روی در توالت ها تند شد نوشتم که این نوع شعارها باعث ایجاد کینه های عمیق در جامعه خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در واکنش به شعارهای دانشجویان علیه دولت اظهار کرد: متاسفانه چندی است که برخی تریبون ها فقط عادت به گفت- گفت را پیشه کردند، اما من می‌خواهم که رویه این نباشد و ما گفت و شنود را تجربه کنیم، بنابراین اگر کسی میخواهد بازهم شعار دهد ایرادی ندارد.

وی افزود: ۱۶ آذر نماد آرمان گرایی است که شهدای سه گانه آن روز برای ما به یادگار گذاشتند. عدالت‌خواهی و آزادی خواهی از سال‌های ابتدای سده اخیر در میان مردم ما وجود داشته است و ما و پدرانمان آن را تجربه کرده ایم.

سخنگوی دولت گفت: من اولین بار که به دانشگاه صنعتی شریف آمدم کارگر بودم و برای تحصنی که آنجا انجام شده بود به این دانشگاه آمدم و بنی صدر سخنرانی می کرد. من در هجده سالگی از خانه فرار کردم چرا که ساواک به دنبال برادرم آمده بود و بعد هم در دوران ابتدای انقلاب ایده اطلاعات بسیج از من بود و با آقای نقدی در این زمینه کار می‌کردیم.

ربیعی افزود: امروز شما هرچه خواستید علیه دولت گفتید، ولی آیا سال ۸۴ یا ۸۵ این جرات وجود داشت که شما چنین نقدهایی علیه دولت داشته باشید؟ این زمینه برای کسانی که به دولت وقت انتقاد داشتند وجود داشت؟ شما گفتید دولت هیچ کاری نکرده، حداقل این کار را کرده که نماینده اش اینجا بشیند و نقد شما را بشنود این درست است و باید هم دولت نقد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نمی توانم آنچنان که دلم می‌خواهد بحثم را پیش ببرم، اظهار کرد: من همه وجودم در نظام بوده و از همین ماجرای بنزین هم باید بگویم که بنزین که این موضوع اثر پروانه ای بود.

ربیعی تاکید کرد: من در مقاله ای اشاره کردم که در سال ۹۸ باید بیاندیشیم که آن سال فقط یک سال نیست، بلکه آینده جامعه در آن است. پس از وقایع تلخ اخیر نوشتم که اگر فاصله میان ۷۸ تا ۸۸ ، ده سال بود و فاصله ۸۸ تا ۹۶ ، ۸ سال بود فاصله اتفاق بعدی کم‌تر خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر اتفاقاتی که در کشور ما افتاد در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی رخ می داد، بحران اجتماعی شکل می‌گرفت ، تاکید کرد: بیماری ۶۰ ساله اقتصاد و تسلط رسانه‌هایی که آمریکا و اروپا آن را اداره می‌کنند می طلبد ما نیاز به یک تدبیر گسترده داشته باشیم.

وی تأکید کرد: من حاضرم بازهم در دانشگاه حضور داشته باشم و به سخنان پاسخ دهم. می‌گویند چرا تورم ایجاد شده است؟ مگر قبل از این ما تورم ۷ درصدی تجربه نکردیم؟ ما رشد اقتصادی دوازده درصدی نداشتیم؟ ما قدرت خرید بازنشستگان را در چند سال دولت اول مان بالا بردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: حالا اینکه شما بگویید نه چنین چیزی را تجربه نکردیم یک حرف غیر علمی است. ما اگر بخواهیم هشت درصد رشد کنیم باید سالی هزاران میلیارد دلار پول داشته باشیم، آیا چنین پولی در کشور داریم؟ نمی توان که انتظارات بالا داشت!

: ربیعی ادامه داد: توسعه اقتصادی باید با توسعه سیاسی و اجتماعی پیش رود اما آیا این سه متوازن پیش رفتند؟ توسعه سیاسی عقب ماند و توسعه اجتماعی هم کمی بعد جا ماند. متوسط رشد کشور در ۳۰ سال گذشته زیر ۳ درصد بوده است. ما چقدر امکان فعالیت به احزاب و سمن‌های محیط زیستی دادیم.این مربوط به چند سال اخیر هم نیست از یک ساختار فکری می آید که تقصیر این دولت و آن دولت هم نیست.

وی تأکید کرد: من نمیخواهم بگویم تقصیر قبلی بوده نه ما. من از این برخورد که اخیراً مد هم شده است که هرکس مشکلات را  گردن دیگری می اندازد بدم می آید و با آن مشکل دارم. این موضوع تنها به دولت فعلی و قبلی و قبل آن مربوط نمی‌شود.

سخنگوی دولت افزود: وقتی پول در بخش اقتصاد برای ایجاد تولید کم می شود و تحریم ها افزایش می‌یابد و اسرائیل از خروج آمریکا از برجام شادکام می شود و اینکه اگر امروز به اینجا رسیدیم به این دلیل است که تحریم یک واقعیت است. اگر نمی توانیم به یک مربی پول دهیم به خاطر تحریم بانک‌های ماست فردی هم اگر پول دهد او هم تحریم می شود. ما میگوییم به پالرمو بپردازید ولی برخی می گویند این حرف، سیاسی است، آن وقت نتیجه اش همین می شود.

ربیعی ادامه داد: شاخصه های اعتماد در جامعه ما از سال ۸۸ روند نزولی داشته است و از جمله در موضوع اعتماد به مسئولان هم این اتفاق از همان زمان شروع شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: نظر سنجی ها نشان می‌دهد وقتی به مردم مراجعه می کنیم و می پرسیم که چقدر فساد دیده اید می گویند سه درصد. ما می گوییم این میزان با تجربه خانواده اش بشود ۱۳ درصد.اما وقتی از او می پرسیم در دولت و حکومت چقدر فساد تصور می کنی می گوید ۸۰ درصد یعنی فاصله میان  تجربه فساد تا تصور از آن  بسیار زیاد است.

 ربیعی تاکید کرد: فساد قطعا واقعیت تلخی است. از آقای رییسی هم برای مبارزه با فساد سپاسگزارم و امیدوارم حرکتی که ایشان آغاز کرده است را خراب نکنند.

وی افزود: نباید آنقدر با نفرت باهم رفتار کنیم. من وقتی سال ۸۸ شعارنویسی روی در توالت ها تند شد نوشتم که این نوع شعارها باعث ایجاد کینه های عمیق در جامعه خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر این وضعی که از فروش نفت به وجود آمده و وضع بیکاری و نسلی که الان انتظار از زندگی اش با گذشته کاملا متفاوت است را آن کسانی که مدعی هستند تجربه می کردند و دولت را به دست می گرفتند تورم الان ۸۰ درصد بود.

 ربیعی در پاسخ به این پرسش که علت اینکه در لایحه ای آمده است که از هنرمندان مالیات نگیرند، چیست، گفت: این موضوع مربوط به سلبریتی ها نبوده است بلکه مربوط به اهالی هنر است و این موضوع که قرار است از سلبریتی ها مالیات نگیرند اصلا چیزی نیست که دولت مطرح کرده باشد و به آن اعتقاد داشته باشد. ضمن اینکه اصلا این موضوع هنوز وارد مجلس هم نشده است.

 سخنگوی دولت تاکید کرد: به جای اینکه دانشجوهای ما کتاب بخوانند و با عمق آن آشنا شوند، کار به اینجا رسیده است که همه تستی رشد کردند و با تست جلو رفتند این بزرگترین خیانت به فضای علمی دانشگاه ها است.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سخت اقتصادی کشور تاکید کرد: اقتصاد ما کوچک شد چون سرمایه‌گذاری صورت نمی گیرد و لزوم سرمایه‌گذاری در کشور نیازمند تعامل با دنیاست. سرمایه‌گذاری امنیت اقتصادی و سیاسی می خواهد. هزار هزار میلیارد پول برای سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت اقتصادی است. عده‌ای نشستند و هر روز سرمایه گذار را ناامید کردند و جلوی سرمایه‌گذاری را گرفتند.

ربیعی افزود: در مورد بنزین اصلا بی اطلاعی مردم نبود و مردم نامحرم نبودند. در مورد اینکه حامل‌های انرژی باید گران شود بسیاری کارشناسان نامه نوشتند و نسبت به وضعیت قیمت آن هشدار دادند و در مجلس هم موضوع مطرح شد و بحث درباره آن هم صورت گرفت. سال ۹۷ وقتی خواست اجرا شود یکی از رسانه‌ها خبر را منتشر کرد و اجرا نشد.

وی یادآور شد: این تصور بود که درباره اصل گران شدن بحث صورت گرفت اما گفتیم درباره زمان اجرای آن چیزی گفته نشود تا تبعاتی نداشته باشد. خیلی ها هم از آن خبر داشتند که نمی‌خواهم بحثی کنم. وزیر کشور هم مخیر بود که بین دو پنجشنبه یکی را برای اجرا انتخاب کند.

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.