آیا سفر سناتور آمریکایی به ایران برای مذاکرات سیاسی حقیقت دارد؟

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در این باره که اخیراً یک سناتور آمریکایی به تهران سفر کرده، آیا این خبر درست است یا خیر که قاسمی در پاسخ گفت…

سفر رسمی هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب شد

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تشریح آخرین مواضع کشورمان در ارتباط رابطه ایران و کانادا و سفر یک سناتور آمریکایی به تهران توضیحاتی داد.سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته در سطح کارشناسی با توجه به درخواست طرفین مذاکراتی در کشور ثالث با دولت کانادا داشتیم. این مذاکرات ادامه پیدا کرد و نهایتاً در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای دو کشور دیدار کردند. بعد از آن هیأت‌های کارشناسی به مذاکرات خود ادامه دادند.

وی افزود: اگر بتوانیم بر برخی از مشکلات سیاسی و حقوقی فیمابین نائل شویم و آنها را حل کنیم  این مذاکرات و روند آن می‌تواند به تحول در روابط دو کشور که به صورت یکجانبه از سوی کانادا قطع شده بود، منجر بشود.

قاسمی ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم نتایج مذاکرات کارشناسی به کجا می‌انجامد؛ چرا که این مذاکرات در جریان است و همانطور که گفتم باید صبر کنیم ببینیم طی روزهای ‌آینده این مذاکرات به کجا می‌رسد و چه تفاهماتی حاصل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به زندگی هزاران ایرانی فرهیخته و صاحب نظر در کانادا، اظهار کرد: در این چارچوب فعالیت کنسولی و داشتن بخش کنسولی در این کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر سو با توجه به جایگاه ایران و نفوذی که در منطقه دارد به نظر می‌رسد برای دولت کانادا نیز مهم است تا سفارت در تهران داشته باشد.

قاسمی همچنین به مذاکرات وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این گفت‌وگو و رایزنی نیز در چارچوب تماس‌ها و رایزنی‌ها بین دو کشور صورت گرفته و می‌تواند پایه و اساسی برای گفت‌وگو و رایزنی بیشتر بین تهران و قاهره باشد.

خبرنگاری از بهرام قاسمی پرسید در خبرها منتشر شده اخیراً یک سناتور آمریکایی به تهران سفر کرده، آیا این خبر درست است یا خیر که قاسمی در پاسخ گفت: سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می‌کنم و ما سفری در این ارتباط نداشته‌ایم.

وی گفت: یک سناتور آمریکایی به همراه تعدادی از دوستان خود از طریق یک آژانس مسافرتی درخواست ویزا برای سفر به تهران می‌کند و این درخواست نیز روال عادی خود را طی می‌کند و این سفر به ایران انجام می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه این سفر به پایان می‌رسد یکی از افراد حاضر در این سفر اعلام می‌کند که من به ایران سفر کردم در حالی که او در سفر به ایران از ظرفیت سناتوری خود استفاده نکرده و خود را به عنوان سناتور معرفی نکرده است بلکه او از ظرفیت شخصیت حقیقی‌اش در این ارتباط استفاده کرده و بعد از پایان سفر این موضوع را اعلام می‌کند.

قاسمی افزود: با توجه به این موضوع رسماً کسی با عنوان سناتور به ایران سفری نداشته و مذاکرات سیاسی انجام نداده است. ایشان در ظرفیت شخصی خودشان و به نام خودشان تقاضای ویزا کرده‌اند و ویزا از طریق آژانس توریستی و طی شدن پروسه‌های لازم داده شده است.

 

منبع: ایسنا

 

 

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.