آیا سود بانکی به بازماندگان متوفی پرداخت می گردد؟

۱۹ام بهمن ،

یک کاربر نوشته است:پدر بنده فوت کرده در حالیکه در حساب خود پولی برای دریافت سود داشت اما وقتی به بانک مراجعه کرده ایم پس از انحصار وراثت فقط وجه سپرده شده را به من داده اند در صورتیکه سود ۴ ماه را پرداخت نکرده اند. این چه وضعی است خبرانلاین لطفا پیگیری کنید.
این درحالی است که چندی پیش بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای تاکید کرده بود: در صورت فوت، جنون و سفه صاحب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار، یا فوت، جنون و سفه ولی یا قیم صاحب حساب، رابطه وکالت منفسخ و به سپرده یاد‌شده سودی تعلق نمی‌گیرد.
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌های خطاب به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی (به استثنای بانک‌های قرض‌الحسنه)، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرده است: طبق مفاد تبصره ماده (۳) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) مصوب شهریورماه ۱۳۶۲، رابطه بانک با سپرده‌گذار در به کارگیری سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار رابطه وکالت است، لذا در این خصوص جهت استمرار شرایط قرار‌داد و تداوم بهره‌مندی این نوع سپرده‌ها از سود حاصله، کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری مبادرت به تصویب شرط الزامی و درج آن در قرارداد سپرده‌گذاری شد.
اخذ سپرده‌گذاری مدت‌دار توسط بانک‌ها، مطابق با قانون عملیات بانکی بدون ربا، با استفاده از عقد وکالت با حق توکیل، فی‌مابین بانک و مشتری صورت پذیرفته و جهت استمرار شرایط قرار‌داد در صورت فوت، جنون و سفه صاحب حساب یا ولی و قیم صاحب حساب، بانک‌ها باید شرطی را در قرار‌داد سپرده‌گذاری (اعم از انفرادی یا مشترک) مبنی بر وجود رابطه وصایت بین بانک و مشتری در صورت وقوع شرایط فوق‌ درج کنند.
 

/۴۵۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.