آیا شما هم رژیم یو یو می‌گیرید؟

اگر کاهش وزن یکی از مشغله‌های فکری دائم شما باشد، آنگاه احتمال اینکه تا بحال عبارت «رژیم یو یو» به گوشتان خورده باشد زیاد است. رژیم یو یو زمانی رخ می‌دهد که شما مقدار قابل توجهی وزن کم کرده باشید، اما در نهایت دوباره وزن از دست رفته سر جایش برگردد! به علت الگوی تکراری کاهش و افزایش وزن در این پروسه، به آن «چرخه‌ی وزن» نیز گفته می‌شود. ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا از جزئیات این نوع کاهش وزن بیشتر بدانید.

آیا شما هم رژیم یو یو می‌گیرید؟

دلایل پنهان رژیم یو یو

اگر می‌خواهید از مشکل شایع رژیم یو یو جلوگیری کنید، مهم است که اول بدانید دلیل بوجود آمدن این فرایند چیست. اثرات یو یو معمولاً توسط رژیم‌های غذایی کاهش وزنی که در آن وعده‌های غذایی کمی دارید، بی غذایی می‌کشید و یا آن‌هایی که مصرف کالری روزانه‌ی شما را به شدت کاهش می‌دهند نمایان می‌شود. هنگامی که شما بدنتان را از انرژی مورد نیازش محروم سازید، با کاهش سرعت متابولیسمتان خودش را با تغییرات رخ داده وفق می‌دهد.

متابولیسم فرایندی است که بدن شما مواد غذایی که مصرف می‌کنید را می‌سوزاند تا انرژی تولید کند. متابولیسم شما ممکن است دیگر به حالت عادی خود باز نگردد، حتی زمانی که دیگر به شیوه‌ی زندگی عادی خود بازگشته اید! متابولیسم کندتر، به معنی اضافه وزن بیشتر است. در برخی موارد نه تنها باعث خواهد شد تا دوباره وزنی که در طول رژیم غذایی از دست داده‌اید را بدست بیاورید، حتی ممکن است بیش از پیش چاق شوید!

رژیم یو یو و از دست دادن عضلات

از دست دادن عضلات، عارضه‌ی دیگری است که مرتبط با رژیم یو یو است. هنگامی که مصرف کالری روزانه‌ی شما خیلی کم می‌شود، بدن شما تمایل به هضم سلول‌های ماهیچه‌ای‌تان پیدا می‌کند! کاهش توده‌ی عضلانی نیز به کاهش سرعت متابولیسمتان کمک می‌کند. بجای اندام متناسب و عضلانی‌ای که به دنبالش هستید، بدنی لاغرتر اما شل و ول پیدا خواهید کرد.

تأثیرات رژیم یو یو

اگر قبلاً با رژیم یو یو مواجه شده باشید احتمالاً با تأثیرات آن هم آشنایید. درست است که اغلب رژیم های غذایی سرعتی به شما کمک خواهند کرد تا در کاهش وزن در مدت زمانی کم موفق باشید. البته مهم است که بدانید اغلب وزن کاهش پیدا کرده در این رژیم‌ها معمولاً مرتبط با از دست دادن آب و توده‌های عضلانی بدن است.

گذشته از این واقعیت که این نوع کاهش وزن واقعاً موقتی است، رژیم یو یو دارای اثرات منفی دیگری هم هست. بعنوان مثال، شکست در کاهش وزن دائمی، ممکن است سلامت روحی شما را تحت تأثیر قرار دهد که منتج به افسردگی، استرس و اختلال در غذا خوردنتان می‌شود.

بعلاوه نوسان وزن می‌تواند شما را در معرض ریسک بالاتری از ابتلا به بوجود آمدن سرطان و بیماری‌های قلبی قرار دهد. همچنین ممکن است با توجه به این واقعیت که اکثر رژیم‌های غذایی سریع فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن موهای سالم و استخوان‌ها و سلامت کلی بدن هستند، در میان انواع شرایط سلامتی و بهداشتی دیگر، موهایتان بریزد و پوکی استخوان پیدا کنید. از آنجایی که کالری مصرفی شما کاهش پیدا می‌کند، ممکن است خستگی و عدم تمرکز نیز پیدا کنید.

پیشگیری از رژیم یو یو

اگر می‌خواهید که در میان قربانیان بسیار رژیم یو یو نباشید، یکی از کارهایی که نیاز دارید انجام دهید، این است که بجای کند کردن متابولیسمتان، آنرا تقویت کرده و سرعت ببخشید. شما می‌توانید اینکار را با افزایش فعالیت‌های فیزیکی تان انجام دهید. همچنین باید بدنبال راه‌هایی برای کاهش وزن تدریجی و با خیال راحت باشید، چرا که تنها در این صورت باعث کاهش وزن مؤثر و طولانی مدت خواهد شد.

نوشته آیا شما هم رژیم یو یو می‌گیرید؟ اولین بار در تناسب اندام پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.