آیا صیغه در دوران دبیرستان و یا دانشگاه میتواند مشکل جوانان ما را حل کند؟

گردآوری توسط گروه روانشناسی ممتاز نیوز

صیغه,همسر,زندگی

مصاحبه و گفتگو با آقای محسن حسن زاده کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و مشاور برگزیده ازدواج جشنواره زوج خوشبخت ایرانی، پیرامون ازدواج موقت .

به نظر شما اگر فردی از زندگی با همسرخود ناراضی است یا به گفته روان شناسان طلاق روانی داده باشد ، چه عیبی دارد ازدواج موقت انجام دهد؟

در ۹۵ درصد ازدواج‌های موقتی که درجامعه ما پیش می‌آید به دلیل عوارضی که دارد خانواده‌ها و فرزندان تاوان هوس رانی پدر را پس می‌دهند. مرد اگر نمی تواند با همسر اول زندگی کند باید حق و حقوقش را پرداخت کند واو را طلاق دهد و در آن واحد یک همسر داشته باشد و این را عرف را می‌پذیرد و اگر غیر از این باشد و با وجود همسر قانونی اول، مرد یک همسر موقت انتخاب کند، این مسئله مورد پذیرش عرف و جامعه نمی باشد.

به نظر شما اگر فرد بخواهد تعدد زوجات انتخاب کند باید چه شرایطی را داشته باشد؟
  در اسلام به این مسئله تحت شرایط خاص مجوز داده است. رعایت عدالت، انصاف، داشتن امکانات و خیلی مسائل خاص و آن هم در شرایط و موقعیت های خاص ، این کار توصیه شده است. به جرات ۹۰درصد افراد جامعه که اقدام به ازدواج موقت مینمایند و دارای همسرقانونی و شرعی و … هستند، این شرایط را نداشته و صرفا برای خوش گذرانی و هوس رانی و تنوع طلبی و در عین حال ارضای نیازهای غیر کنترل شده ازدواج موقت را صورت می دهند .
درشرایط خاص که خانم مثلا دارای مشکلات جنسی باشد و یا توان اداره زندگی را در کنار همسر نداشته و یا نازا باشد و ….. باید مراجع قانونی اجازه بدهد و با توافق همسر اول ازدواج صورت گیرد.

به نظر شما آیا صیغه در دوران دبیرستان و یا دانشگاه میتواند مشکل جوانان ما را حل کند؟
به هیچ عنوان صیغه در دوران دبیرستان ودانشگاه مجاز و قابل قبول نیست و به دلیل عوارض شایع این قضیه دختر و پسر را باید به طرف داشتن شرایط ازدواج دائم سوق بدهیم.

شرایط آموزشی ما از اول خراب است باید دختر و پسر از دوران مهد کودک و دبستان تا دانشگاه با هم رشد کنند.  همه‌ی دنیا و حتی کشورهای اسلامی دنیا، با بدون کنار هم دختر و پسر در مراکز آموزشی، این مشکل را حل کردند و دختر و پسر نسبت به هم محرومیت پیدا نمی کنند. آسیب‌هایی که از این بابت دختر و پسر در کشور ما به آنها وارد می شود، خیلی زیاد است  و تا پایان عمر محرومیت جنسی سایه شوم خود را بررفتارفرد مسلط خواهد نمود. صیغه برای دختر و پسری که در اوج جوانی و بلوغ جنسی هستند، عوارض وحشتناکی را به دنبال خوهد داشت.

اگر دختر و پسر از اول با کنترل مسئولین و والدین با هم رشد کنند ومختلط باشد هیچ وقت نوجوانان و جوان های ما عطش نسبت به هم نداشته وحرص و ولع نخواهند داشت. و به این جا منتهی نمی شود. صیغه تحت شرایط خاص است و قطعا منجر به روابط جنسی می شود و عواقب روحی و روانی شدیدی برای دختر خواهد داشت .

تجربه کلینیکی و روانشناختی ما این مسئله را نمی‌پذیرد و بیان می دارد که ازدواج موقت نه تنها مشکلات ما را حل نخواهد کرد بلکه سلامت روحی و روانی افراد را به هم می زند و در نتیجه مشکلات متعددی از جمله کودکان بی سرپرست که دارای پدر و مادر ناشناخته و سر راه گذاشته ،آسیب‌های روانی جدی ،سرخوردگی اجتماعی،طلاق، بیماریهای روحی و روانی، و اضطراب و استرس را به دنبال خواهد داشت.

در پایان مطلبی هست که بخواهید مطرح کنید؟
دوباره متذکرمی شوم که عوارض ازدواج موقت خیلی بیشتر از فواید آن است و ما باید با تسهیل سازی ازدواج و از بین بردن تجملات،  دادن وام‌های بلاعوض و حل کردن مشکل مسکن و مسائل این چنینی ، کمک کنیم تا ازدواج قانونا،‌ شرعا و عرفا صورت بگیرد و افراد به دنبال صیغه نروند.


خبرخوان های ممتاز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. احمد:

    جمع کن بابا ما داریم پاره میشیم این میگه جوونا رو به ازدواج سوق بدیم

  2. کشته نظراتتون:

    یه کم دین بخون کارشناس
    دین نداری یه کم وضعیت مدارس انگلیس رو ببین و قوانین جدیدی که دارن تصویب میکنن کارشناس
    از سایت شما دیگه بعید بود

  3. نام شما...:

    صیغه شرایطی دارد نظیر مدت- مهر و… ودردختران باکره اجازه ولی شرط است ولذا بیشتر برای خانمهای مطلقه وبیوه که بنا به شرایطی قادر به ازدواج دائم نیستند با مهر ومدت ورعایت عده پس ازجدایی قابل بررسی است غیزاز این صیغه نیست وربطی به این موضوع ندارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.