آیا طلا درخشندگی خود را از دست می دهد؟

۲۹م دیماه ،

آیا طلا درخشندگی خود را از دست می دهد؟ | چاپ |
جمعه ۲۹ دی ساعت ۱۲:۱۶

بینا- نظرسنجی ها از انجمن بازار طلای لندن از معامله گران و تحلیلگران اقتصادی نشانگر این موضوع می باشد که اونس جهانی طلا در سال ۲۰۲۲ میلادی عملکرد ضعیفش را حفظ کرده و درخشندگی خود را از دست خواهد داد.
به گزارش بینا، در مجموع ، نظرسنجی موسسه LBMA از تحلیلگران و معامله گران نیز از پیش بینی بهای طلا در سال تازه میلادی قوی می باشد. این تحلیلگران میانگین بهای طلا در هر ۱۰ سال را درست پیش بینی کرده اند.
در واقع، این اشخاص در پیش بینی های خود برای افزایش بهای طلا بسیار محتاطانه عمل می کنند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت طلا در سال های اخیر داشته است.
از زمان اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا در دسامبر ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱ میلادی قیمت طلا بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. فدرال رزرو آمریکا در این مدت بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد تزریق کرده است.
برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تغییرات نرخ بهره بانکی مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا خواهد بود و با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی در کشورهای بزرگ و صنعتی جهان تغییر چندانی نخواهد داشت، نباید انتظار تغییر چشمگیر قیمت طلا را در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم.
موسسه مالی مورگان استنلی نیز پیش بینی کرد، میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به کمتر از ۱۸۵۳ دلار خواهد رسید. این رقم در گزارش ماه می این موسسه بیش از ۲۱۷۵ دلار اعلام شده بود.
بانک سرمایه‌گذاری اچ‌اس‌بی‌سی که چند ماه ییش اعلام کرده بود قیمت طلا در پایان سال ۲۰۱۲ به هر اونس ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید، در گزارش تازه خود رقم پیش‌بینی قیمت فلز زرد در سال جاری را به ۱۷۶۰ دلار کاهش داده است. پیشتر این رقم ۱۸۵۰ دلار اعلام شده بود. کارشناسان این نهاد معتقدند امسال قیمت طلا پرنوسان خواهد بود و بین ۱۵۷۵ دلار تا ۱۹۵۰ دلار تغییر خواهد کرد.
افزایش تقاضا برای طلا در چین و هند و از سوی بانک‌های مرکزی در آسیا در کنار اجرای سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و محدودیت عرضه عوامل رشد قیمت فلز زرد در سال جاری میلادی می باشند. نکته مهم اینکه به رغم اختلاف نظری که بر سر متوسط قیمت طلا در سال جاری بین نهادهای تحلیلگر وجود دارد، همه آنها معتقدند امسال نیز مانند دوازده سال قبل قیمت طلا در مجموع افزایش خواهد یافت.
کارشناسان بانک اچ‌اس‌بی‌سی معتقدند امسال مصرف طلا در هند رشد خواهد کرد اما نه به اندازه سال ۲۰۱۱ و این امر در کنار افزایش تقاضا در چین رشد قیمت‌ها را تضمین خواهد کرد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.