آیا ظرفیت‌ها افزایش یافته است؟!+جدول

می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اگر هم افزایش پذیرش دانشجو در سراسر کشور صورت گرفته باشد، باز هم نمی‌توان از کاهش ظرفیت در دانشگاه‌های اصلی شهر تهران چشم‌پوشی نمود؛ تا جایی که در برخی رشته‌ها این کاهش به بیش از ۵۰ درصد نیز رسیده است. حال، علت این کاهش چیست و چرا باید دانشگاه‌های مادر کشور در حوزه صنعت و رشته‌های فنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی که محل و مرجعِ گسترش مرزهای دانش است، دچار کاهش ظرفیت گردند امری مجهول است!

سرویس اجتماعی فردا: روز شنبه، انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد به پایان رسید و این بار نیز داوطلبانی که در گستره مجاز انتخاب رشته قرار گرفته بودند، شانس خویش را برای جای گرفتن در دانشگاه و رشته محبوب خویش آزمودند. اما اگر اندکی دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد امسال را بررسی کنیم و البته نیم‌نگاهی نیز به دفترچه سال قبل داشته باشیم تا بتوانیم مقایسه سرانگشتی بین ظرفیت‌های امسال و پارسال در مقطع فوق لیسانس انجام دهیم، نتایج جالبی به دست خواهیم آورد.

اگر بپذیریم که عموم رشته‌ها به صورت کلی افزایش ظرفیت یافته‌اند، و حتی مهم هم نباشد که این افزایش ظرفیت مدیون دانشگا‌ه‌های مجازی و پیام‌نور است یا روزانه و شبانه؛ باز هم نمی‌توان کاهش ظرفیت دانشگاه‌های مطرح کشور را نادیده گرفت.

در گروه فنی مهندسی و در رشته‌های مختلف، دانشگاه‌های برتر فنی کشور با نوسانات ظرفیت قابل توجهی مواجه شده‌اند. به طوری که دانشجویان این دانشگاه‌ها پس از رؤیت ظرفیت‌های جدید و یافتن تفاوت قابل توجه بین آن‌ها و ظرفیت‌های گذشته، قدری متعجب گشته‌اند! در زیر جدول مربوط به مقایسه ظرفیت‌های سال گذشته و امسال برای هفت رشته-گرایش مطرح گروه مهندسی در شش دانشگاه مطرح شهر تهران گردآوری شده است.
اگر به این ظرفیت‌ها نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که در تمامی این رشته‌ها، پذیرش دانشجو در این دانشگا‌ه‌ها به طور متوسط کاهش یافته است. در رشته‌های عمران، برق، کامپیوتر، مواد و شیمی به طور متوسط با کاهش ظرفیت ۳ نفر در هر دانشگاه مواجه هستیم و البته این کاهش برای رشته صنایع به ۷ نفر و در رشته مکانیک به ۹ نفر در هر دانشگاه می‌رسد.

بنابراین می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اگر هم افزایش پذیرش دانشجو در سراسر کشور صورت گرفته باشد، باز هم نمی‌توان از کاهش ظرفیت در دانشگاه‌های اصلی شهر تهران چشم‌پوشی نمود؛ تا جایی که در برخی رشته‌ها این کاهش به بیش از ۵۰ درصد نیز رسیده است. حال، علت این کاهش چیست و چرا باید دانشگاه‌های مادر کشور در حوزه صنعت و رشته‌های فنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی که محل و مرجعِ گسترش مرزهای دانش است، دچار کاهش ظرفیت گردند امری مجهول است!

اما از سوی دیگر، مشکل دیگری که این کاهش بی‌خبر و ناگهانی ظرفیت‌ها ایجاد می‌کند، گره خوردن کار دانشجویانی است که با اشتیاق و برنامه‌ریزی برای کسب رتبه‌های برتر اقدام کرده‌اند؛ اما در نهایت مشاهده می‌کنند که ظرفیت‌ها سنخیتی با ظرفیت‌های گذشته ندارد و امسال با فلان رتبه برتر به جایگاه تصویر شده خویش نائل نخواهد شد. اتفاقی که امسال تا حدودی برای رتبه‌های برتر رشته‌های فنی مهندسی و حتی مدیریت اجرایی و MBA افتاد.

واقعاً چه اصراری است که دفترچه ظرفیت‌ها انقدر دیر اعلام شود که کار برنامه‌ریزی فردی افراد، دچار روزمرگی گردد؟ ریشه این نوسان معکوس را در کجا می‌توان یافت؟ خود دانشگاه‌ها، سازمان سنجش یا وزارت علوم؟

هر دانشگاه و هر وزارت‌خانه و اساساً هر سازمان، باید برنامه راهبردی داشته باشد و بر مبنای آن برنامه تصمیم بگیرد. اما بعید می‌دانیم که در برنامه راهبردی تک تک این دانشگاه‌ها و یا وزارت‌خانه مطبوعشان این نوسانات ظرفیت به چشم بخورد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.