آیا می توان برای اعتیاد درمان قطعی در نظر گرفت

۲۸ آبان ،

اعتیاد یک نوع وابستگی جسمی و روانی به یک عامل خارجی بوده وقابل درمان با روش های “MMT” و “NA” است.

دکتر میثم سلیمی  پزشک عمومی و  فعال MMT در تعریف اعتیاد به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: اعتیاد یک الگوی سازگارانه ی مصرف مواد است که با ایجاد ناراحتی و اختلال مشخص از نظر بالینی ظرف مدت ۱۲ ماه حداقل با سه مورد از موارد زیر می تواند همراه باشد.

وی ادامه داد: تحمل، نیاز به افزایش قابل ملاحظه  مواد برای رسیدن به آثار دلخواه که به سبب کاهش تاثیر مواد در استفاده مداوم به وجود می آید.

علائم محدودیت که به سبب قطع مصرف ایجاد می گردد و خاص هر ماده مخدر است.

 وی افزود:میل دائمی برای مصرف، صرف وقت بسیار برای بدست آوردن ماده ی مخدر مورد نظر، کاهش فعالیت های مهم اجتماعی، حرفه ای و تفریحی از دیگر موارد است.

وی با بیان اینکه آیا اعتیاد درمان مشخصی دارد گفت: برای اعتیاد دو روش درمانی کلی وجود داشته که هیچ کدام به تنهایی برای بهبود فرد کافی نیست و این دو روش مکمل یکدیگرند.

روش اول MMT بوده که شامل سم زدایی و درمان های نگه دارنده مانند: متادون ها و مراکز اقامتی کوتاه مدت و بلند مدت، مددیاری و استفاده از اشخاصی است که در این مورد تجربه ی علمی دارند.
روش دوم مشاوره ها و جلساتی است که توسط انجمن معتادان گمنام NA برگزار می گردد، و شامل گفتاردرمانی و استفاده از تجربه های شخصی دیگران یعنی کمک درمانی یک معتاد به معتادی دیگر است.

وی در ادامه افزود: درجلسه ای که حدود دو ماه پیش در سازمان بهزیستی اسلامشهر با حضور پزشکان و فعالان MMT ونمایندگان انجمن معتادان گمنام برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که در درمان فرد معتاد نمی توان به طور همزمان از روش های MMTو NA استفاده کرد.

بلکه ابتدا باید طی یک دوره ی چهار و شش ماهه فرد معتاد با روش های MMT تحت درمان قرار گرفته و پس از گذراندن این دوره به انجمن معتادان گمنام مراجعه کند.

وی درباره ی این انجمن گفت: معتادان بعد از اینکه با روش های MMT  تحت درمان قرار گرفتند، در جلسات NA نسبت به بیماری خویش شناخت بیشتری پیدا کرده و می توانند در بهبود وضعیت خود بسیار موثر باشند و با استفاده از اصولی که دراین جلسات گفتار درمانی می آموزند به تدریج این توانایی را بدست می آورند که خود را از شرایط بحرانی نجات دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.