آیا کلینتون یک وزیرخارجه قوی است؟

استفان والت: هیلاری کلینتون مثل ستاره موسیقی است، توجه جلب می‌کند اما در سیاست بین‌الملل بی‌تاثیر است

فارس به نقل از فارین پالیسی: والت مقاله خود را با این سوال شروع کرده است که “آیا هیلاری کلینتون یک وزیر خارجه قوی است؟” وی سپس با اشاره به مقاله‌ای از روزنامه نیویورک‌تایمز که کلینتون را “دپیلماتی که ستاره راک است” خوانده بود، از نقل قول رئیس شرکت گوگل که هیلاری کلینتون را بهرتین وزیر خارجه آمریکا پس از “دین آچسون” خوانده است، ابراز تعجب کرد! وی می‌پرسد که آیا “اریک اشمیت”، مدیر گوگل، تا به حال نام کیسینجر و بیکر را نشنیده است؟

 
والت سپس نظر خودش را به صراحت در خصوص کلینتون ابراز داشته است: “من نه حامی کلینتون هستم، نه دشمن او اما نمی‌توان وی را یک وزیر خارجه قوی دانست، هرچند که شاید تقصیر خودش نباشد.”

 
والت سپس به سبک یک استاد دانشگاه، بدوا برخی از محاسن خانم کلینتون را بیان کرده که کم گاف دادن و وفادار بودن از جمله آنهاست اما سپس اذعان کرده است که اصلی‌ترین مشکل هیلاری کلینتون این است که تاکنون هیچ دست‌آورد بزرگی نداشته است. 

 
از منظر این تئوریسین سیاست بین‌الملل، عملکرد خانم کلینتون هم در عراق و هم در افغانستان ضعیف بوده است. هر چند عذرخواهی کلینتون از پاکستان که منجر به باز شدن مسیر تدارکاتی ناتو شد، کار خوبی بود اما دیر انجام شد و روابط آمریکا و پاکستان نیز همچنان در وضع مناسبی نیست. کلینتون در اعمال تحریم علیه ایران تلاش زیادی کرد اما نه خطر جنگ را کاهش داده و نه دیپلماسی بن‌بست‌ها را فروشکافته است. 

 
به نوشته والت، نیازی نیست تا گفته شود که کلینتون تقریبا هیچ کاری در مسیر صلح [سازش] اسرائیل و فلسطین انجام نداده است و حتی نتوانسته است جلوی زمین‌خواری اسرائیل را در سرزمین‌های فلسطینی بگیرد.

 
استفان والت سپس تصریح کرده است که به دلایلی ناتوانی کلینتون در دست‌یابی به دست‌آوردهای مهم، تقصیر خود او نیست. اولا زمانی که تیم اوباما قدرت را به دست گرفت، میوه‌های آماده زیادی در عرصه روابط خارجی آمریکا برای چیدن وجود نداشت بلکه دولت اوباما با دشواری‌های متعددی روبرو بود.

 
ثانیا، هیلاری کلینتون یک وزیر خارجه قدرتمند نیست، چون این نقشی نیست که از وی خواسته شده باشد تا بازی کند. کلینتون از آن اختیاری که امثال کیسینجر داشتند برخوردار نیست و کاخ سفید اوباما، چنین اختیاری به وی نداده است.

 
به این موارد این را نیز باید اضافه کرد که پنتاگون و جامعه اطلاعاتی آمریکا اکنون منابع به مراتب بیشتری نسبت به وزارت امور خارجه آمریکا در اختیار دارند. با این وصف عجیب نیست که هیلاری کلینتون به هیچ دست‌آورد مهمی دست نیافته است. 

 
والت تاکید کرده است که عبارت ستاره راک برای هیلاری کلینتون مناسب است چرا که وی نیز چون یک ستاره راک توجه زیادی به خود جلب می‌‌کند اما در سیاست بین‌الملل تاثیر  ماندگار چندانی ندارد!


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.