آیا یورو از گرداب اقتصادی نجات می یابد؟

 گزارش شفقنا: آیا یورو از گرداب اقتصادی اتحادیه اروپا نجات خواهد یافت؟ بینا- نوسان قیمت یورو ، سوالات زیادی را در ذهن صاحب نظران و اقتصاد دانان، مبنی بر  اینکه تا چه اندازه واحد پولی مشترک در میان اروپاییان می تواند  موثر واقع شود برانگیخته است. آنها ادعا می کنند که اقتصاد جهانی در لبه پرتگاه قرار گرفته و در آینده به بحرانی شدید تر از امروز دچار خواهد شد اما نباید از نظر دور داشت که جهان غرب در حال تغییر شکل از یک اقتصاد صنعتی به حالتی فرا صنعتی بوده و وجود چنین بحران های با در نظر گرفتن این مهم چندان دور از ذهن نمی ماند.
براساس گزارش شفقنا ، اتحادیه ی اروپا اکنون با مشکلات اقتصادی بسیار جدی روبروست،  منطقه توسط چندین بحران مختلف محاصره شده است، اول بحران مالی ای است  که بیشتر از همه گریبان گیر یونان بوده اما روی کشورهای شمالی مانند  ایرلند هم سایه افکنده است. بحران دوم رقابتی است که در میان دارندگان حساب های جاری وجود دارد آنها به امتداد کسری های بودجه منطقه ای کمک می کنند، بحران سوم بحران بانکداری است که از ایرلند شروع شد و مرحله ی حاد آن به اسپانیا رسیده است.
این در حالی است که  با وجود  همه ی ترس ها و پریشانی هایی که در مورد کسری بودجه و بحران ها و نابودی یورو به وجود آمده در مورد تمامی این مشکلات به نوعی اغراق می شود. کشورهای اتحادیه ی اروپا معتقدند که  مراحل بحران را می توانند با همکاری یکدیگر و با  به اشتراک گذاشتن تصمیماتشان پشت سر بگذارند آنها  به تازگی موسسات مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه، دیوار های دفاعی در برای جلوگیری از پخش شدن بحران به کل اروپا به وجود آوردند و اکنون به فکر این هستند که بانک متحد و یک اتحاد مالی ایجاد کنند وقتی گرد و خاک مشکلات فرو بشیند نه تنها همه ی موانع از سر راه کنار می روند و اتحادیه ی اروپا نجات پیدا  می کند، بلکه قوی تر و محکم تر از قبل نیز خواهد شد.
البته نکته قابل توجه این است که آنچه آنها انجام می دهند مهم است نه آنچه می گویند.
بحران اروپایی ریشه در طراحی سازمانی دارد،  اتحادیه ی مالی ای که اروپا در سال ۱۹۹۰ راه اندازی کرد، هر چند به شکل ناقص اما زیر نظر بانک مرکزی اروپا بود ولی به طور کلی هیچ گونه اتحاد مالی یا بانکی نداشت، نهاد های اقتصادی دولتی در آن نقشی نداشتند و هیچ گونه استفاده ‌ی  معنا داری هم از همکاری های ساختاری سیاست های اقتصادی در آن دیده نمی شد به همین جهت شاهد بحران های هستیم که در دهه بعدی یعنی عصر حاضر گریبان نظام مالی اروپا را گرفته است به طوری که کشورهای قوی تری در حوزه مالی یورو مانند فنلاند نیز اکنون به زمزمه های مبنی بر خروج از ساختار مالی اروپا را به میان می آورند. در همین حال کشورهای که نظام پولی خود را جدای از نظام مالی اروپا نگه داشته اند و به واحد های ملی پول خود تکیه دارند تا کنون از آسیب کمتری بر خوردار بوده اند به همین جهت برای یوروی بزرگتر و امن تر باید به دنبال راه حلی عمیق بود که با یک نظام پولی هماهنگ و اشتراکات دولتی بخشی از این مسیر هموار خواهد شد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.